Щодо добровільного зменшення обсягу функціональних можливостей МІС «Електронна лікарня 2.0» (аптечний модуль)

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

 Відповідно до наказу Адміністратора від 06.04.2023 №20, ураховуючи добровільне подання оператором електронної медичної інформаційної системи заяву про зменшення обсягів функціональних можливостей МІС, прийнято рішення щодо відключення визначеного функціонала медичної інформаційної системи “Електронна лікарня 2.0” у термін до 10.04.2023 від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. 

Обсяг функціональних можливостей, який буде відключений від ЦБД ЕСОЗ у МІС “Електронна лікарня 2.0”:

  • 3.4 Адмиіністративний модуль аптечного закладу
  • 3.5 Робоче місце фармацевта
Також рекомендуємо
31 Липня 2023

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює регулярні заходи з тестування всіх без винятку електронних медичних інформаційних систем щодо їх відповідності актуальним технічним вимогам.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

У ході попередньо ініційованих Адміністратором тестувань електронної медичної інформаційної системи РІМС “Медстар” було виявлено невідповідність 8 функціональних модулів вказаної МІС:

  • Модуль 3.1.2 Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП; 
  • Модуль 3.1.6 Вимоги до перегляду декларацій про вибір лікаря ПМД в НМП ПМД;
  • Модуль 3.2.1 Вимоги до роботи з деклараціями;
  • Модуль 3.3.2 Вимоги до пакету даних діагностичного звіту;
  • Модуль 3.6 Вимоги до отримання доступу до медичних даних;
  • Модуль 3.7.1 Вимоги до роботи з записами про ідентифікованих пацієнтів в Системі;
  • Модуль 3.10 “План лікування”;
  • Модуль 3.17 Вимоги до роботи з електронними направленнями.

Встановлення цієї невідповідності було безумовною підставою для відключення медичної інформаційної системи від центральної бази даних ЕСОЗ. Згідно з цим 28 червня 2023 року було ухвалено рішення про відключення РІМС “Медстар” від центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя 28 серпня 2023 року. 

При цьому зауважимо, що впродовж 60 днів з моменту прийняття рішення, оператор МІС мав можливість провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування на відповідність технічним вимогам. Так станом на 26.07.2023 оператор РІМС “Медстар” успішно пройшов тестування зазначених модулів та отримав підтверджуючі висновки про позитивний результат тестування. 

У звʼязку з цим, враховуючи результати тестування Адміністратором прийнято рішення щодо продовження функціонування електронної медичної інформаційної системи РІМС «Медстар» в електронній системі охорони здоровʼя задля подальшої взаємодії надавачів медичної допомоги з ЦБД ЕСОЗ.

16 Травня 2022

Міністерство охорони здоров’я України , Національна служба здоров’я України та ДП “Електронне здоров’я” разом з експертами USAID – US Agency for International Development розпочали опис бізнес-архітектури охорони здоров’я.

Усупереч російській військовій агресії, Україна продовжує роботу над реформуванням електронної системи охорони здоров’я та реалізації нових електронних пацієнтських сервісів. Найперше – йдеться про покращення безпечної роботи з медичними даними.

Опис бізнес-архітектури дозволить виконувати цифрову трансформацію, опираючись на чіткі процесні послідовності та залежності, ураховуючи всі особливості, етапи та взаємозв’язки між усіма процесами.

Бізнес-архітектура та карта процесів охорони здоров’я включатиме:
– основні процеси за видами медичної допомоги: сімейна медицина (первинна), спеціалізована (вторинна), високоспеціалізована, реабілітація, профілактика, стаціонарна паліативна допомога, екстрена) із відповідними нормативно-правовими документами, на основі яких така допомога надається;
– перелік типів процесів медичної допомоги: реабілітація, діагностика, консультування, профілактика, документообіг та ін.;
– місця надання послуг;
– ролі в процесах та довідники послуг.

Чіткі, прозорі, описані бізнес-процеси ЕСОЗ нададуть можливість ефективніше використовувати наявні ресурси системи, отримувати бажані дані та результати найкоротшим шляхом, а також ефективніше використовувати ресурси для її подальшого розвитку, зміни, доповнення.

Відповідний документ очікується до презентації проектом USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» у вересні 2022 року.

5 Лютого 2024

Час від часу від медичних працівників надходять запитання, пов’язані з етапом реєстрації пацієнта в ЕСОЗ. Сьогодні розглянемо найбільш поширені з них і надамо відповіді. 

Чи треба зазначати УНЗР усім і де його взяти? 

УНЗР вноситься виключно за умови, якщо він присвоєний пацієнтові. 

УНЗР вказано в паспорті у форматі ID картки та/або у біометричному паспорті. Номер знаходиться з правої сторони та має вигляд наступного формату: 11111111-22222.

Наприклад, якщо ви реєструєте пацієнта з ID карткою, система вимагатиме від вас внесення УНЗР. У випадку якщо реєструється пацієнта з паспортом-книжкою або свідоцтвом про народження, УНЗР вноситься за наявності (пацієнт може мати закордонний паспорт).

Для кого РНОКПП є необов’язковим?

РНОКПП є необов’язковим для:

  • Для осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від присвоєння РНОКПП і мають відмітку у паспорті або відповідну довідку, податковий код не зазначається (поле залишається порожнім), проставляється відмітка про відмову від його присвоєння. 
  • Пацієнтів віком до 14 років (оскільки вони могли його ще не отримати). Для таких осіб РНОКПП не зазначається (поле залишається порожнім), відмітка про відмову від його присвоєння не зазначається.

Загалом РНОКПП є обов’язковим полем для осіб, які досягли 14 років і не відмовилися від його присвоєння. Він зазначається згідно з документом, що посвідчує особу пацієнта або довідки, яка підтверджує присвоєння такого номера.

Якщо особа відмовилася від РНОКПП, що треба робити? 

Якщо особа з релігійних переконань відмовилася від РНОКПП, навпроти поля “Ознака ВІДМОВИ від РНОКПП” встановлюється «галочка» чи «так» ВИКЛЮЧНО для осіб які:

  1. ВІДМОВИЛИСЬ від РНОКПП (ІПН)
  2. Повідомили про це відповідний контролюючий орган
  3. Мають відмітку у паспорті чи документ про відмову

Для таких пацієнтів ОБОВ’ЯЗКОВИМ є завантаження електронних копій документів (фото/скан-копії), що підтверджують відмову особи від отримання РНОКПП (документ чи сторінка паспорту з відміткою).

З яким документом можна зареєструвати пацієнта? 

Перш ніж реєструвати пацієнта в ЕСОЗ, здійсніть ідентифікацію та його пошук в системі. Переконавшись, що пацієнт ще не зареєстрований, розпочинайте реєстрацію. Про важливість ідентифікації пацієнта більш детально можна ознайомитися за посиланням.

Щоб зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ, треба зазначати один із документів, які посвідчують особу, із наступних варіантів:

– паспорт громадянина України

– тимчасове посвідчення громадянина України

– свідоцтво про народження (для осіб, які не досягли 14-річного віку) 

– документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави, легалізований у встановленому порядку

– посвідка на постійне проживання в Україні

– посвідчення біженця

– посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту

Для всіх пацієнтів номер телефону є обов’язковим? 

Ні, не вимагається, але рекомендовано. Адже номер телефону – один із найбільш зручних способів автентифікації пацієнта в ЕСОЗ. CМС-повідомлення від “E-health” з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення надходять на той номер телефону, який вказаний в Реєстрі пацієнтів. Тобто номер телефону є ще й зручним каналом в отриманні сповіщень від ЕСОЗ. 

Крім того, за наявності номеру телефону пацієнт зможе не лише самостійно управляти доступом до своїх медичних та чутливих даних, але й буде в курсі щодо дій з такими даними. Якщо хтось захоче отримати доступ до даних пацієнта, то без 4-значного коду з СМС такий доступ не буде видано або ж якщо хтось створить пацієнту е-направлення, то система оперативно його про це повідомить. 

Зауважимо, що можна вказати один номер телефону та зокрема, адресу електронної пошти, які допоможуть надсилати пацієнтові важливу інформацію чи нагадування.

Чи має бути у дитини свій власний номер телефону? 

Номер телефону дитини зазначати не треба. Для осіб, які не досягли віку 14 років, доступний лише метод автентифікації за унікальним записом законного представника (мати/батько/тощо) в ЕСОЗ. 

Зазначимо, що номер телефону – це один із трьох доступних методів автентифікації пацієнта в ЕСОЗ. Два інші варіанти – “за документами” і “за унікальним записом законного представника”. 

Чи можна зареєструвати на один номер телефону всю сім’ю?

Ні, не можна. Номер телефону – це один із методів підтвердження дій кожного пацієнта в ЕСОЗ, який вказується в Реєстрі пацієнтів. Саме на цей номер пацієнту надходитимуть СМС-повідомлення від “E-health” з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення. Номер телефону при реєстрації в ЕСОЗ може вказуватися лише для однієї особи. 

Чи треба переукладати декларацію, якщо змінилися дані про пацієнта чи лікаря?

Ні, при зміні будь-яких персональних даних пацієнта, в тому числі зміні чи втраті номеру телефону, переукладати декларацію не потрібно. Треба лише змінити метод автентифікації пацієнта через вашу МІС. У випадку втрати номеру телефону подається відповідна заявка до НСЗУ. 

Якщо лікар, з яким пацієнт уклав декларацію, вже не працює у медичному закладі, то в такому випадку декларацію потрібно переукладати з новим лікарем цього або іншого закладу. 

Хто такий законний представник? 

Законний представник – це людина, якій вже виповнилося 18 років і яка уповноважена представляти права іншого пацієнта Для дітей, які не досягли 14 років, обов’язково вказувати дані про законного представника. Автентифікація таких дітей в ЕСОЗ відбувається методом автентифікації законного представника. Для дітей, які досягли віку 14 років, заповнення блоку про законного представника є опційним і заповнюється на розсуд лікаря.

Також законний представник заповнюється для повнолітніх осіб, які визнані недієздатними. 

Законний представник обов’язково має надати документи, що посвідчують особу та повноваження законного представника.

Хто такий “екстрений контакт”?

“Екстрений контакт” – це довірена людина, до якої можуть звернутися медичні працівники у випадку, якщо пацієнту надається екстрена або ургентна допомога. Зазвичай ця людина із кола сім’ї або близьких друзів. При реєстрації пацієнта в ЕСОЗ у блоці відомостей про довірену особу для повідомлення у разі настання екстреного випадку вносяться такі дані зі слів пацієнта: 

  • Прізвище довіреної особи
  • Ім’я
  • По-батькові
  • Номер телефону
6 Жовтня 2020

Іванка Небор –Український блогер-лікар отоларинголог на дослідницькій позиції у госпіталі Цинциннаті, США. Засновник та керівник медичної платформи INgenius. 

Іванка уже рік стажується в Американському госпіталі та навчається у американському коледжі на програмі для лікарів Clinical Research, University of Cincinnati College of Medicine.

В інтерв’ю eHealth Іванка розповіла як працює електронна система охорони здоров’я в Америці та що особливого в роботі лікаря з eHealth в Штатах

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Америці.

 

В основному у великих лікарнях встановлена система “EPIC”. Значна частина лікарів працює саме в ній. Проте, лікарі які відкривають власну практику та утримують невеликі лікарні, найчастіше не можуть дозволити встановити “EPIC”. Вони обирають дешевшу програму. Ось до прикладу: 5 лікарів-лорів зібрались і відкрили свою приватну практику. З самого старту їм не вистачить коштів одразу купити “EPIC” і вони надають перевагу дешевшому варіанту. 

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Америці?

 

Тарифи лікарів встановлюються виключно згідно їх спеціалізації і кількості випадків, які лікує певний лікар. 

 В більшості випадків все лікування пацієнтів здійснюється за страхуванням. Є різні види державного та приватного страхування. Ось програма державного субсидування Medicaid покриває дуже дорогі процедури. До прикладу кохлеарну імплантацію (операція, яку роблять при втраті слуху- встановлюють імплант, який замінює звуковий апарат). Але якщо якісь послуги не передбачені страховою виплатою пацієнта, їх можуть надати відповідно до окремого договору. 

 

  • Чи  визначаються загальні правила та норми електронної медицини? Чи є якийсь орган який ними опікується? 

 

Загальної основної структури, як міністерства тут немає. Але кожен штат встановлює свої певні правила ліцензування. До прикладу, під час пандемії дуже розвинулась телемедицина. Часто лікарі надають консультації колегам з інших регіонів. Але в тот час і виникли проблеми з впровадженням телемедицини, тому що кожен штат повинен надати ліцензію на цей вид послуг. Ось теледзвінок не можуть з Огайо провести в Каліфорнії, тому що лікарні, яка його проводить потрібно мати ліцензію на кожен штат.  

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні?

 

Програму вибирає адміністрація. Це в основному не лікарі. Адже кожна лікарня в Америці – це окрема бізнес структура. Також обслуговують систему секретарі та відповідні менеджери. В Україні, як я проходила інтернатуру – зі страховими компаніями повинні зв’язуватися напряму лікарі або інтерни. В Америці ж усі фінансові питання, страхування, вирішують не медики, а відповідні фахівці. Лікар документує усі щоденики та описи хворих, але дуже мало займається організаційними моментами, оскільки це дорого дуже обійдеться лікарні.

 

  • Чи долучаються приватні компанії до розробки функціоналу американського еHealth чи він лише державний?

 

 Так, увесь функціонал в основному приватний. Взагалі, вважаю, що приватні інвестиції та структури – основа розвитку, будь-якої, медицини. 

 

  • Усі лікарі перед початком роботи проходять навчання з користування електронної системи охорони здоров’я?

 

 В мене були тренінги в січні. Я записалася на курс. Збирається клас медичних працівників і кожен тиждень проводять навчання. Коли навчали працювати в системі, створювали окремий учнівський кабінет, де ми одразу могли спробувати використати весь необхідний функціонал. На самому початку стажування кожен обов’язково мав пройти тренінг з безпеки. На тренінгу пояснили усі правила роботи з програмою та захисту інформації пацієнтів. В Америці виділяється дуже багато часу та ресурсів для захисту приватної інформації громадян. Навіть після проходження курсу потрібно усі матеріали, що були роздруковані, викинути в окремий контейнер для утилізації, інакше можна отримати штраф.

 

  • Які основні проблеми з якими зіштовхуються лікарі при роботі з системою?

 

Часто трапляються проблеми при передачі даних з різних медичних систем. Наприклад КТ, МРТ- це окрема електронна система. Якщо пацієнт зробив їх в лікарні, де немає договору з “EPIC”, тоді або лікарня надсилає запит, щоб отримати знімки і це займає певний час, або пацієнт сам звертається в цей центр щоб отримати копію і на наступну консультацію приносить цей знімок. Але зачасту у великих університетських клініках завжди є свій діагностичний центр, де роблять КТ та МРТ.

 

  • В системі “ЕРІС” ви зареєстровані, як “дослідник”. Розкажіть, будь ласка, детальніше, що це означає та які є ролі в системі електронного здоров’я?

 

Для медиків це 3 основних позиції: лікар, медсестра і дослідник. В мене наразі позиція “дослідник”. Кожна позиція має свій рівень доступу до медичних даних пацієнта. Коли входиш в систему- видно дані, які тобі доступні, але якщо є потреба в додатковій інформації, ти можеш надіслати запит і тобі підтвердять доступ до документів. 

До прикладу: лікарю не потрібні щодня в користуванні форми медсестри, але якщо виникне потреба, в системі запитується доступ до файлу і після підтвердження він надсилається. 

 

  • Які заходи безпеки передбачені в системі?

 

Наразі, я працюю з дому і кожному, хто працює в системі, у лікарні видали окремий ноутбук для роботи в електронній системі з серійним номером та встановленими програмами захисту. Спочатку при його ввімкненні потрібно ввести логін і пароль, далі через попередньо встановлений спеціальний VPN додаток потрібно буде повторно ввести окремий логін і пароль. І при вході  в саму систему “EPIC” вводиш ще одну унікальну пару логіна та пароля . 

Коли безпосередньо працюєш з програмою в  лікарні, потрібно здійснити лише вхід в систему “EPIC”. Користувачі завжди повинні виходити з додатку. Не можна просто залишити комп’ютер з запущеною системою, тоді програма фіксує що ти в ній не працюєш, сама виходить і блокує доступ на декілька годин або на добу. 

Одного разу в лікарні трапилось, що я не вийшла з облікового запису і цілу добу не мала доступу до системи. 

 

  • А пацієнти мають змогу безпосередньо взаємодіяти з системою?

 

Пацієнти мають свій окремий доступ до системи, де можуть подивитись на власні дані, а також за потреби мають змогу створити чат з лікарем. В Америці пацієнти зовсім не мають номерів лікарів і віддалено проконсультуватись з ними можуть виключно через систему. 

 

  • Як справи з інтероперабельністю систем: якщо пацієнт, змінить заклад, чи місце проживання, чи взаємодіють системи в закладах між собою і чи обмінюються даними про пацієнтів?

 

Пацієнт може отримувати будь-де лікарську допомогу, головне страховка, яка в нього оформлена. “EPIC” досі найпопулярніша система, в більшості клінік встановлена вона. Тоді зазвичай не виникає проблем, адже одна медична картка від народження в пацієнта і видно все від алергій які були в дитинстві до актуальних діагнозів. Немає випадків, коли пацієнт мав алергію, але забув про неї повідомити. 

В емігрантів, які пізніше, а не з народження реєструються в системі можуть бути не всі актуальні дані, адже тут відповідно записується більшість інформації з їх слів. 

 

  • Є якісь особливості в роботи лікаря в Америці порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити?

 

В коментарях мені писали лікарі, що мають проблеми з функціонуванням еHealth в Україні. Що після роботи витрачають свій час, сидять і заповнюють все необхідне.

Звісно, ніхто не любить зміни і пристосуватись до нової роботи лікарю в будь-якому випадку важко. 

В Америці теж лікарі закінчують свою зміну і залишаються заповнювати документацію. А паперової роботи ще більше ніж в Україні. Всім важко, ніхто не любить змін. Але всі звиклися і все буде добре!