Як насправді працює eHealth в Італії

 

  • Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Юрій Рожко. Закінчив Тернопільський Державний медичний університет у 2018 році, після чого продовжив навчання в Італії. У жовтні 2020 захистив магістерську роботу на тему “Advantages of healthcare workers vaccination and considerations on obligatoriness in COVID-19 era. An overview on national policies in different countries.” та закінчив медичний факультет університету “Бікокка” (Università degli Studi di Milano-Bicocca) у Мілані.

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Італії.

Італія зараз знаходиться у перехідному періоді між використанням паперової та цифрової документації. Частина документації заповнюється в паперовому вигляді та відскановується для зберігання. Існують стандарти, встановлені ЄС, для різної документації. Наприклад, рекомендація EU 2019/243 регламентує стандарт електронної медичної картки в країнах ЄС, що дозволить легко обмінюватись медичною інформацією між країнами-членами. Італійські нормативи також передбачають використання електронних підписів, ідентифікації кожного медичного працівника та наявність двох інших видів документації – досьє та файлу. 

Досьє (Dossier sanitario elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта в межах однієї медичної структури (azienda sanitaria).

Файл (Fascicolo Sanitario Elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта, що збирається на рівні регіону і дозволяє отримувати до неї доступ для різних медичних установ, а з останніми реформами обмін даних можливий і між різними регіонами (наприклад, коли пацієнт приїхав на лікування з іншого міста). Цікаво, що з ініціативою Connecting Europe Facility (CEF) планується, що медична документація буде доступна, навіть, в інших країнах ЄС.

Робота з пацієнтами проводиться за допомогою програмного забезпечення від різноманітних розробників. Тому різні медичні установи можуть мати різне програмне забезпечення та устаткування (наприклад, наявність планшетів для цифрового підпису).

Існують також різноманітні електронні сервіси для роботи з сертифікатами, повідомлень про інфекційні захворювання, замовлення асистенції для пацієнтів, що потребують її, тощо.

Варто також зазначити, що нормативи кожного регіону можуть відрізнятись у зв’язку із досить широкою автономією у цій сфері. Мій досвід базується на проживанні та навчанні в регіоні Ломбардія.

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Італії?

В Італії існує національна служба здоров’я, яка гарантує безкоштовну медичну допомогу для всіх громадян та осіб, що постійно проживають на території країни. Основними джерелами фінансування є ПДВ та регіональний податок на виробничу діяльність. 

Власні доходи національної служби здоров’я складають незначну частку від загального фінансування та не перевищують 2%. Ці кошти регіони розподіляють між санітарними агенціями, які в свою чергу на основі DRG (Diagnosis-related group) фінансують медичні заклади – медичний заклад отримує кошти залежно від діагнозу, складності та об’єму проведених процедур. Сімейні лікарі ж отримують плату, об’єм якої залежить від кількості пацієнтів. Детальніше про це я описав в статті про формування заробітної плати лікарів в Італії на https://ingeniusua.org

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я? Та як обслуговується дана система у вашій лікарні? 

У сімейній медицині це вибір сімейного лікаря, або колективне рішення, якщо сімейні лікарі працюють у групі. У випадку медичних закладів це рішення приймає адміністрація. Обслуговування забезпечують розробники конкретного програмного забезпечення.

 

  • Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я в Італії? Зокрема хто відповідальний у лікарній де працюєте?

Так, у великих медичних закладах підтримку забезпечують інформаційні відділи (SERVIZIO INFORMATIVO AZIENDALE), які відповідають за функціонування електронної та технологічної складових закладу. 

 

  • Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Італії?

Звісно, на ринку існують рішення від великої кількості приватних розробників, що створюють рішення як для сімейних лікарів (Perseo, Iatros), так і для медичних закладів (Gruppo GPI).

 

  • Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі?

Регіони надають мануали по роботі з основною документацією, кожне програмне забезпечення надає свої інструкції окремо. Для молодих лікарів часто доступні вебінари, що допомагають детальніше ознайомитись з основними аспектами роботи деяких систем. 

 

  • З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі?

Частина документації все ще у паперовому вигляді, тому часто її потрібно дублювати. Деякі служби, як от повідомлення про інфекційні захворювання або замовлення асистенції на дім є окремими сервісами та відокремлені від програм роботи з пацієнтами, що створює додаткові незручності та подовжує час бюрократичної роботи.

 

  • Чи є якісь особливості в роботи лікаря в Італії порівняно з українською практикою, які б хотілось зазначити?

Завдяки використанню електронної документації більшість рутинних процесів займають у лікаря менше часу, а доступ до цієї інформації легший та швидший, особливо, що стосується минулих госпіталізацій, проведених обстежень та призначеного лікування. А у випадку роботи з електронним санітарним файлом – є доступ до всіх записів, зроблених навіть в інших медичних закладах.

Також рекомендуємо
23 Травня 2022
Що робити, якщо зник сертифікат про вакцинацію в додатку Дії? Та чи можна згенерувати сертифікат після закінчення терміну придатності?
Якщо у вас у Дії зник COVID-сертифікат через завершення його терміну придатності, ви можете повторно надіслати запит на генерування документа. Після оновлення документ знову з’явиться у застосунку. Термін дії COVID-сертифікату будепродовжено. Сертифікат зберігатиметься на вашому пристрої упродовж 1,5 року. Це нові правила відображення цифрового документа в Дії.
Проте, варто взяти до уваги, що використовувати документ після завершення його терміну придатності в цілях уникнення карантинних обмежень не вийде. Вам потрібно буде зробити заплановане щеплення.
Нагадуємо, що усі українці, які перебувають у безпечному місці, можуть отримати вакцинацію у наступних пунктах – https://bit.ly/vaccinationpoints
14 Квітня 2021
Запрошуємо на презентацію навчального курсу з цифрових навичок для медичних працівників!
Міністерство цифрової трансформації України, Міністерство охорони здоров’я України, UNICEF Ukraine презентуватимуть курс із цифрових навичок для медиків на порталі Дія.Цифрова освіта.
У десяти серіях навчального курсу медичні працівники вивчатимуть особливості роботи з базовими цифровими інструментами.
За допомогою цього курсу Ви вдосконалите свої навички роботи з онлайн-інструментами та опануєте особливості роботи з формами для опитувань в Google, базові навички автоматизації в Excel, підготовку презентацій в Power Point та їх обговорення в Google Meet та Zoom.
До перегляду онлайн-трансляції Ви зможете долучитись 15-го квітня (четвер) о 13:00 на сторінці Дія.Цифрова освіта.
Участь у презентації курсу візьмуть:
🔺Валерія Іонан — заступник Міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції
🔺Ярослав Кучер — заступник Міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації
🔺Лотта Сильвандер — голова Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні
🔺Катерина Булавінова — медична експертка Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ)

Навчальний курс розробляли експерти Українського католицького університету, за фінансової підтримки Агенції з міжнародного розвитку USAID Ukraine – USAID Україна.

До зустрічі! Чекаємо на Вас!
18 Лютого 2022

Нові ліцензії чи зміни до чинних — не потрібні. МОЗ пояснює зміни до ліцензійних умов з медпрактики.

Зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, які днями були ухвалені Урядом, не зобов’язують керівників закладів охорони здоров’я отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинних. Вони стосуються зобов’язання медзакладів упродовж 5 місяців почати роботу в електронній системі охорони здоров’я, якщо цього не було зроблено раніше. Про це під час ранкового брифінгу заявила заступниця міністра Марія Карчевич. 

«Заклади охорони здоров’я, незалежно від форми власності, мають вести базові медичні записи в електронній системі охорони здоров’я. Це дозволить зберігати необхідну медичну інформацію про пацієнта в єдиному місці — електронній  медичній картці. Таким чином, не буде межі між приватною та державною медициною. Усі заклади працюватимуть у рівних умовах, а  пацієнт завжди матиме доступ до своєї електронної медичної карти, незалежно від того, в якому закладі він обслуговується — комунальному чи приватному», — розповіла заступниця міністра.   

Заступниця міністра також наголосила, що на сьогодні правила ведення первинної облікової медичної документації залишаються незмінними. Тобто вони регламентуються чинними наказами МОЗ та іншими нормативно-правовими актами.

«На сьогодні у нас є обов’язкова вимога в законодавстві про ведення в електронному обліку таких документів, як, приміром, медичний висновок про тимчасову непрацездатність, медичний висновок про народження дитини, записи про вакцинацію та електронний рецепт на цукрознижувальні препарати. Відповідно, така первинна облікова медична інформація має обов’язково вноситися до ЕСОЗ», пояснила Марія Карчевич. 

Повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації буде відбуватися поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.

Нагадаємо, у середу Уряд ухвалив зміни до Ліцензійних умов, згідно з якими усі заклади охорони здоров’я, які провадять медичну практику, працюватимуть в ЕСОЗ. ЕСОЗ це велика двокомпонентна система, яка містить медичні дані, що раніше зберігалась у паперовій формі. Вже зараз вона об’єднує понад 34 мільйони пацієнтів та 5,5 тисячі як комунальних, так і приватних закладів охорони здоров’я. 

До ЕСОЗ уже внесено до 700 мільйонів медичних записів. Це система з надвисоким навантаженням та однією з рекордних швидкостей росту даних у світі, які надійно захищені відповідно до міжнародних стандартів безпеки.

26 Жовтня 2018

Уже майже половина комунальних закладів, де надають первинну медичну допомогу, отримують оплати за медичні послуги від Національної служби здоров’я України. Більшість з них отримали значно більше грошей, аніж за субвенцією, і медики, які в них працюють, почали отримувати суттєво вищу зарплатню. Розповідаємо, від чого залежить підвищення платні медикам і скільки отримують лікарі в конкретних закладах.

ХТО ПРИЙМАЄ РІШЕННЯ ПРО ПІДВИЩЕННЯ ЗАРПЛАТИ МЕДИЧНИМ ПРАЦІВНИКАМ

У медичних закладах, що підписали договори з Нацслужбою здоров’я, діє гнучкий підхід до формування зарплат. Рішення щодо зарплатної політики у кожному конкретному медичному закладі ухвалює колектив. Тобто ні обласний департамент охорони здоров’я, ні Нацслужба здоров’я, ні МОЗ України ніяким чином не регулює зарплатну політику і не вказує закладам, як їм розпоряджатись заробленими коштами. Механізм обрахування зарплатні має бути прописаний у колективному договорі.

Розмір винагороди лікаря більше не прив’язаний до бюджетної сітки. Тож якщо заклад уклав договір з Нацслужбою здоров’я, має діючу ліцензію, лікар підписав значну кількість декларацій, а зарплатня залишилась на тому ж рівні – це привід задати питання головному лікарю, які критерії нарахування заробітної плати він планує впровадити та ініціювати збори колективу медзакладу.

 

ЯКІ ЗАРПЛАТИ ОТРИМАЛИ ЛІКАРІ У ЖОВТНІ

Ми поговорили з керівниками закладів, які підписали договір з Нацслужбою здоров’я у «другу хвилю» і в жовтні отримали перші оплати за новою моделлю фінансування. Не всі ще встигли підняти зарплати, але у найбільш ефективних медзакладів лікарі вже в жовтні матимуть вдвічі більший дохід. Звісно, йдеться не про всіх лікарів, а в про тих, хто підписав максимум декларацій, – для педіатрів це 900, для сімейних лікарів 1800, для терапевтів – 2000.

Бахмутський центр первинної медико-санітарної допомоги, Донецька область

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 2 845 847 грн. Це вдвічі більше, аніж вони отримували за медичною субвенцією.

Лікар-педіатр з оптимальною кількістю декларацій отримає 18 767 грн, тоді як раніше його зарплата була трохи більше 8 000 грн. Зарплата сімейного лікаря становитиме 17 887 грн, тоді як раніше – трохи більше 7 000 грн.

Мукачівський центр первинної медико-санітарної допомоги, Закарпатська область

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 3 363 тис грн, за субвенцією було 1 850 тис грн. 61% мешканців міста вже підписали декларації зі своїми лікарями.

Сімейний лікар, який підписав 1 450 декларацій, буде отримувати 17 000 грн (раніше він мав 7 800 грн). Зарплатню за новим колективним договором розраховують як відсоток від доходу, який приносить закладу лікар, – він залежить не лише від кількості підписаних декларацій, а і від вікового складу пацієнтів.

Центр первинної медико-санітарної допомоги «Центральний» Рівненської міської ради

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 3 493 568 грн, за субвенцією було 1,7 млн на місяць. 52% мешканців міста обрали лікарів.

Сімейний лікар, який підписав максимум декларацій, отримає цього місяця 16 800 грн. Раніше лікарі отримували 4-5 тис грн. Сума зарплатні розраховується як ставка плюс премія за підписані декларації – до 300% за максимальну кількість. Премії нарахували тим лікарям, які підписали понад 600 декларацій з пацієнтами.

Городенківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Івано-Франківської області

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 1 972 500 грн, за субвенцією було 1 199 500 грн на місяць. 54% мешканців району підписали декларації.

Сімейний лікар, який підписав максимум декларацій, отримає в жовтні 18 500 грн. Раніше найбільш досвідчені лікарі отримували до 10 000 грн.

Вознесенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 1 483 933 грн, за субвенцією було 792 933 грн на місяць. 74,6% мешканців міста підписали декларації.

Лікарям у середньому нарахували по 13 260 грн зарплатні, максимально – 14 780 грн. Зарплатня лікаря залежить від кількості підписаних з ним декларацій та рейтингових показників за якість обслуговування (враховується онкопревенція, виявлення туберкульозу, профілактика серцево-судинних захворювань, рівень охоплення профілактичними щепленнями, виконання програми «Доступні ліки, відсутність скарг пацієнтів). Раніше платня лікаря становила в середньому 5 722 грн. Зросли і зарплати медсестер: тепер вони залежно від кількості декларацій, отримують від 8 475 грн до 9 923 грн, раніше середня зарплата медсестри становила 4 314 грн.

Джерело: moz.gov.ua