Як насправді працює eHealth в Італії

 

  • Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Юрій Рожко. Закінчив Тернопільський Державний медичний університет у 2018 році, після чого продовжив навчання в Італії. У жовтні 2020 захистив магістерську роботу на тему “Advantages of healthcare workers vaccination and considerations on obligatoriness in COVID-19 era. An overview on national policies in different countries.” та закінчив медичний факультет університету “Бікокка” (Università degli Studi di Milano-Bicocca) у Мілані.

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Італії.

Італія зараз знаходиться у перехідному періоді між використанням паперової та цифрової документації. Частина документації заповнюється в паперовому вигляді та відскановується для зберігання. Існують стандарти, встановлені ЄС, для різної документації. Наприклад, рекомендація EU 2019/243 регламентує стандарт електронної медичної картки в країнах ЄС, що дозволить легко обмінюватись медичною інформацією між країнами-членами. Італійські нормативи також передбачають використання електронних підписів, ідентифікації кожного медичного працівника та наявність двох інших видів документації – досьє та файлу. 

Досьє (Dossier sanitario elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта в межах однієї медичної структури (azienda sanitaria).

Файл (Fascicolo Sanitario Elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта, що збирається на рівні регіону і дозволяє отримувати до неї доступ для різних медичних установ, а з останніми реформами обмін даних можливий і між різними регіонами (наприклад, коли пацієнт приїхав на лікування з іншого міста). Цікаво, що з ініціативою Connecting Europe Facility (CEF) планується, що медична документація буде доступна, навіть, в інших країнах ЄС.

Робота з пацієнтами проводиться за допомогою програмного забезпечення від різноманітних розробників. Тому різні медичні установи можуть мати різне програмне забезпечення та устаткування (наприклад, наявність планшетів для цифрового підпису).

Існують також різноманітні електронні сервіси для роботи з сертифікатами, повідомлень про інфекційні захворювання, замовлення асистенції для пацієнтів, що потребують її, тощо.

Варто також зазначити, що нормативи кожного регіону можуть відрізнятись у зв’язку із досить широкою автономією у цій сфері. Мій досвід базується на проживанні та навчанні в регіоні Ломбардія.

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Італії?

В Італії існує національна служба здоров’я, яка гарантує безкоштовну медичну допомогу для всіх громадян та осіб, що постійно проживають на території країни. Основними джерелами фінансування є ПДВ та регіональний податок на виробничу діяльність. 

Власні доходи національної служби здоров’я складають незначну частку від загального фінансування та не перевищують 2%. Ці кошти регіони розподіляють між санітарними агенціями, які в свою чергу на основі DRG (Diagnosis-related group) фінансують медичні заклади – медичний заклад отримує кошти залежно від діагнозу, складності та об’єму проведених процедур. Сімейні лікарі ж отримують плату, об’єм якої залежить від кількості пацієнтів. Детальніше про це я описав в статті про формування заробітної плати лікарів в Італії на https://ingeniusua.org

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я? Та як обслуговується дана система у вашій лікарні? 

У сімейній медицині це вибір сімейного лікаря, або колективне рішення, якщо сімейні лікарі працюють у групі. У випадку медичних закладів це рішення приймає адміністрація. Обслуговування забезпечують розробники конкретного програмного забезпечення.

 

  • Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я в Італії? Зокрема хто відповідальний у лікарній де працюєте?

Так, у великих медичних закладах підтримку забезпечують інформаційні відділи (SERVIZIO INFORMATIVO AZIENDALE), які відповідають за функціонування електронної та технологічної складових закладу. 

 

  • Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Італії?

Звісно, на ринку існують рішення від великої кількості приватних розробників, що створюють рішення як для сімейних лікарів (Perseo, Iatros), так і для медичних закладів (Gruppo GPI).

 

  • Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі?

Регіони надають мануали по роботі з основною документацією, кожне програмне забезпечення надає свої інструкції окремо. Для молодих лікарів часто доступні вебінари, що допомагають детальніше ознайомитись з основними аспектами роботи деяких систем. 

 

  • З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі?

Частина документації все ще у паперовому вигляді, тому часто її потрібно дублювати. Деякі служби, як от повідомлення про інфекційні захворювання або замовлення асистенції на дім є окремими сервісами та відокремлені від програм роботи з пацієнтами, що створює додаткові незручності та подовжує час бюрократичної роботи.

 

  • Чи є якісь особливості в роботи лікаря в Італії порівняно з українською практикою, які б хотілось зазначити?

Завдяки використанню електронної документації більшість рутинних процесів займають у лікаря менше часу, а доступ до цієї інформації легший та швидший, особливо, що стосується минулих госпіталізацій, проведених обстежень та призначеного лікування. А у випадку роботи з електронним санітарним файлом – є доступ до всіх записів, зроблених навіть в інших медичних закладах.

Також рекомендуємо
20 Жовтня 2023

З травня 2022 року для медичних сестер та братів доступна можливість вносити дані про вакцинацію пацієнтів в електронну систему охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Це стосується як проведеної вакцинації, так і вакцинації, яка не відбулася, або ж обліку щеплень, які проводилися в минулому.

На сьогодні до електронної системи охорони здоровʼя внесено понад 65 млн записів про вакцинацію, з них понад 364 тис. записів – внесено середніми медичними працівниками. Це дані як про вакцинацію проти COVID-19, так і про щеплення за календарем та інші.

На разі важливо більш активно залучати медичних сестер та братів до внесення медичних даних до ЕСОЗ, адже це дозволяє розвантажити лікарів, покращити комунікацію між лікарем і медичними сестрами та братами та повноцінно залучати всіх медичних працівників у лікувальний процес та розвивати їх автономність. 

Нагадаємо, що актуальні та оперативні дані про вакцинацію є основою для забезпечення ефективного реагування та прийняття клінічних та управлінських рішень. До того ж внесення медичних даних до ЕСОЗ дозволяє надійно та захищено зберігати дані про здоровʼя пацієнта на державному рівні. 

Адже, якщо під час воєнних дій пацієнт втратив доступ до медичної документації або її було знищено, він може звернутися до сімейного лікаря за місцем перебування, щоби зʼясувати, чи були внесені відомості про вакцинацію пацієнта чи його дитини до ЕСОЗ. У такому разі дані про вакцинацію можна відновити у будь-який момент.

Що необхідно для того, щоби медичні сестри та брати почали обліковувати дані про вакцинацію в ЕСОЗ?

  1. Дізнайтеся у представника медичної інформаційної системи, яка встановлена у вашому закладі, чи доступний в МІС модуль «Робоче місце середнього медичного працівника».

Також ви можете перевірити, чи має МІС відповідний модуль, на сайті системи.  

2. Забезпечте медичній сестрі/брату відповідне робоче місце зі стабільним доступом до мережі «Інтернет» та допоможіть отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП) для роботи в системі.

3. Зареєструйте медичних братів та сестер в ЕСОЗ. Технічна підтримка вашої МІС зможе більш детально проконсультувати вас щодо процесу реєстрації. 

4. Домовтеся з представником МІС щодо проведення внутрішнього навчання для медичних сестер та братів з роботи в МІС та ЕСОЗ. 

5. Організуйте проходження курсу «Внесення інформації в ЕСОЗ щодо вакцинації» усіма працівниками, які будуть вносити записи про вакцинацію в ЕСОЗ. Цей курс допоможе медичним фахівцям сформувати розуміння процесу й основних вимог щодо коректного ведення електронних медичних записів під час проведення вакцинації та під час внесення історичних даних про вакцинацію. 

На сьогодні понад 3,6 тис. медичних сестер та братів вже успішно пройшли навчання та активно використовують здобуті навички у щоденній роботі. Долучайтеся! 

Нагадаємо, що окрім згаданого функціональні можливості ЕСОЗ дозволяють медичним братам та сестрам знаходити зареєстрованого пацієнта в ЕСОЗ, переглядати рекомендації лікаря, імунізації пацієнта тощо; здійснювати пошук електронних медичних записів та переглядати медичні дані пацієнта (у разі наявності доступу), виконувати призначення за електронним направленням та інше.

22 Травня 2024

Для того, щоб забезпечити актуальність та достовірність даних пацієнта у Реєстрі пацієнтів ЕСОЗ здійснюються заходи з верифікації даних.

Наразі в ЕСОЗ впроваджуються нові напрями верифікації даних – шляхом обміну ЕСОЗ з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ДРФО) та Державним реєстром актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ). 

Нові напрями верифікації дозволять покращити якість даних у системі, а також мінімізувати проблеми, повʼязані з пошуком пацієнта та виявленням некоректних записів в ЕСОЗ. 

Відповідні зміни регулюються Законом України № 9272 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо верифікації відомостей про пацієнтів”.

Першою на черзі – верифікація даних пацієнта з ДРФО, під час якої перевіряються ПІБ, дата народження пацієнта, а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) пацієнта. Що змінюється та що важливо врахувати лікарям – детальніше у розʼясненні.

❓Як буде здійснюватися верифікація РНОКПП пацієнта?

Перевірка РНОКПП пацієнта буде здійснюватися електронною системою охорони здоровʼя автоматично (без залучення медичного працівника) під час реєстрації чи щоразу при оновленні даних пацієнта, а також планово з визначеною періодичністю.

Перевірятиметься як сам номер РНОКПП, так і у разі його відсутності в ЕСОЗ –  інформація про відсутність або відмову від його присвоєння.

❓Які можливі результати верифікації? Що робити, якщо дані пацієнта не буде верифіковано?

  1. Якщо РНОКПП, вказаний в записі про пацієнта в ЕСОЗ (або інформація про відмову від його присвоєння) збігається з даними ДРФО, то статус верифікації пацієнта буде змінено на “Успішна верифікація”.
  2. Якщо в ЕСОЗ не зазначено інформацію про РНОКПП (або про відмову) пацієнта і це підтверджується ДРФО – статус верифікації буде також змінено на “Успішна верифікація”. Це стосується переважно дітей, яким ще не було присвоєно РНОКПП. У таких  випадках жодні додаткові дії від лікаря не вимагатимуться.
  3. Якщо дані не збігаються – статус верифікації пацієнта зміниться на “Неуспішна верифікація (потребує змін)”. 

У цьому випадку:

  • для більшості пацієнтів РНОКПП буде автоматично оновлено на коректний і додаткові дії від лікаря чи пацієнта не вимагатимуться. А статус пацієнта зміниться на “Успішна верифікація”;
  • якщо РНОКПП не оновиться автоматично (переважно це стосуватиметься жінок старше 16 років) – статус верифікації пацієнта буде змінено на “Неуспішна верифікація (потребує змін)”. У такому випадку лікар має перевірити та за потреби оновити реєстраційні дані пацієнта або, якщо допущена помилка в РНОКПП – спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ з метою оновити дані. 

Якщо дані пацієнта в ЕСОЗ відповідають даним в документах, які надав пацієнт – необхідно спрямувати пацієнта оновити дані до Державної податкової служби.

❓Коли стартує верифікація РНОКПП пацієнта?

Верифікацію РНОКПП пацієнта буде запущено впродовж кількох тижнів. Наразі додаткова підготовка від лікарів не вимагається. Як і завжди медики мають стежити за актуальністю даних пацієнтів під час надання їм медичної допомоги та за потреби – оновлювати інформацію.

❓Де знайти детальні інструкції щодо верифікації пацієнта?

Нещодавно фахівці НСЗУ спільно з експертами ДП “Електронне здоровʼя” провели вебінар “Верифікація даних пацієнта: нові напрями. Що змінилося?”, під час якого розглянули основні зміни, детальний алгоритм, що необхідно робити, якщо дані пацієнта не було верифіковано, а також поширені помилки, які допускають медичні працівники. Долучайтесь до перегляду та отримуйте 1 бал БПР за проходження навчання!

Корисні матеріали:

3 Травня 2022
✔️ Український стартап Headway на базі інструкцій Міністерства охорони здоровʼя та ДСНС, Центру стратегічних комунікацій та інших офіційних джерел інформації, оформлені в інфографіки, якими зручно користуватися офлайн. В цих інфографіках ви знайдете алгоритми дій першої домедичної допомоги, як убезпечити себе при хімічний та радіаційній небезпеці, як жінкам убезпечити себе та немовлят. Детальніше ознайомитись можна за посиланням –
✔ Мобільний застосунок Hearty app допомагає батькам дбати про емоційний та психічний стан дітей під час війни. Додаток підказує прості ігри та активності. Він працює офлайн і його можна використовувати навіть в укриттях. У застосунку також доступні книги, аудіоказки українською та інший контент. Додаток доступний для iOS- https://apple.co/3vJlTIV Android-
✔️ Корисний додаток із детальними інструкціями про надання першої медичної допомоги. У додатку знаходиться поради як для військових, так і для цивільних. Також зібрані покрокові інструкції з ілюстраціями та нагадуваннями, а для цивільних є навіть відеоінструкція допомоги у випадку кровотечі. Додаток працює і офлайн, тому скористатися їм ви можете у будь-який момент, детальніше за посиланням – для ІOS- https://apple.co/3KlqFBq Android-
18 Січня 2022

ʼʼЗгідно з даними порталу vaccination.covid19.gov.ua, уже понад 113 560 українців отримали бустерну дозу вакцини проти COVID-19.
📍Бустерну дозу вакцини можуть отримати усі громадяни, що вакциновані попередньо двома дозами від COVID-19, віком від 18 років.
Важливо, щоб від дати другого щеплення пройшло не менше пів року.
🔎 Якщо ви підпадаєте під визначені критерії, знайдіть пункт вакцинації у свому місті на порталі https://vaccination.covid19.gov.ua/list.
​​🧬 Після бустерного щеплення м-РНК-вакциною (Moderna або Comirnaty від Pfizer-BioNTech) у сертифікаті про вакцинацію відображатиметься інформація про останню імунізацію.
📅 Після введення бустерної дози можна буде отримати новий COVID-сертифікат, який діятиме 270 діб з дати її введення. Згенерувати його можна буде в «Дії» орієнтовно наприкінці січня 2022 року. До того часу ваш сертифікат за попередню повну вакцинацію буде діючим.
❗️Також нагадуємо, що при виникненні запитань, ви можете звернутись до контакт-центру МОЗ з питань коронавірусної хвороби та вакцинації за номером 0 800 60 20 19. Додатково, ви можете скористатися чат-ботом підтримки на сайті Міністерства охорони здоров’я України.