eHealth в світі Kazakhstan

Республіка Казахстан, як і Україна, успадкувала від радянського періоду систему охорони здоров’я, побудовану за моделлю Семашко, тобто охорона здоров’я перебувала у власності держави, функціонувала на основі централізованого планування, і одним з її ключових принципів був загальний і безкоштовний доступ населення до медичної допомоги.
Після здобуття у 1991 році незалежності Казахстану довелося розробляти власну політику і систему планування в галузі охорони здоров’я. Багато функцій Міністерства охорони здоров’я були децентралізовані і передані регіонам, обласні департаменти охорони здоров’я володіли значним ступенем самостійності.
На сьогодні медична система Казахстану адаптована до міжнародних стандартів, відповідно до базового набору стандартів та короткострокового плану стандартизації електронної охорони здоров’я.
Національна стандартизація в галузі електронного здоров’я регулюється технічним комітетом з стандартизації та комітетом з технічного регулювання та метрології Міністерства інвестицій та розвитку Республіки Казахстан.
Стандартизація відбувалась у декілька етапів:
🔵 2013-2014 роки – Створення електронної моделі медичної картки, яка включала перший базовий набір стандартів також визначили перші класифікатори в електронній системі охорони здоров’я.
Оскільки не було компетенції розробляти стандарти у галузі електронного охорони здоров’я, стандарти були прийняті у формі стандартних вимог та норм.
🔵 2015-2016 рр. – ідентифікація функціоналу електронної медичної картки, що включає процеси медичного обслуговування та визначення додаткових класифікаторів для їх підтримки. У 2015 році було розроблено та затверджено 4 стандарти та розпочався процес адаптації класифікаторів.
🔵 Далі з 2017го по 2020 рік затвердили урядом стратегію розвитку електронної системи охорони здоров’я казахстану.
На сьогодні Урядом Республіки Казахстан ефективно здійснюється політика щодо розвитку і модернізації національної системи охорони здоров’я.
За роки реформ в сфері охорони здоров’я країни відбулися кардинальні зміни: удосконалили законодавство, прийняли нові державні та галузеві програми з питань розвитку національної системи охорони здоров’я.
Також рекомендуємо
2 Червня 2022

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Відповідно до наказу Адміністратора від 01.06.2022 №18 , ураховуючи виявлені порушення операторів електронних медичних інформаційних систем вимог щодо захисту інформації в електронній медичній інформаційній системі, прийнято рішення відключити 31.07.2022 деякі електронні медичні інформаційні системи (за списком) (надалі – МІС) від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. 

Так, у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), останні мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС; 

– розірвати договір з Оператором МІС та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

Перелік електронних медичних інформаційних систем, які будуть відключені від ЦБД ЕСОЗ з 31 липня 2022 року

Назва МІС Оператор МІС ЄДРПОУ
Медична інформаційна система ВІЛ-інфекція в Україні ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» 40524109
простоМед ТОВ МІС-сервіс 43826536
DocDream ТОВ “Докдрім” 42313028
apteka24 ТОВ МІС-сервіс 43826536
Pharma Space ПП «ФК «Здорова родина» 34078368
Lakmus ФОП Походенко Олег Ігорович 3209202175
Medcore ТОВ МЕДКОР 41533623
MoniHeal ТОВ «Moi Здоров’я» 42099293
Цифровий пацієнт ТОВ “ЦСІТ “Браво” 43251371
UASMART ТОВ “ЮАСМАРТ” 39904213
ePrisonHealth Центр охорони здоров’я державної кримінально-виконавчої служби України  41713679
Hermes-medical ТОВ НВФ “Гермес-комп” 22159669
Iconx CRM ФОП Чернова Ольга Вадимівна 2264105102
Ademrius ТОВ «Адемріус» 43559910
МедЦентр+ ФОП Немировський Дмитро Валерійович 3008915235
Парацельс ФОП Харченко Лариса Геннадіївна 2357605629
Prolisok ТОВ “ПРО ЛІС ОК АІ” 43120142
Медікіт  ТОВ МЕДІКІТ 41864050
Selenium ФОП Стоянов Л.А. 3129318014
Нейрон ТОВ “АЛЮР-МЕДТЕХ” 32946110
АПТЕКА 911.ЮА ТОВ Аптека911.ЮА 43631965
6 Січня 2022
Щороку світові експертні видання оголошують тенденції розвитку eHealth в світі. Сьогодні познайомимо вас з тенденціями на 2022-й рік.
⚙️ Розвиток телемедичних технологій. Йдеться не лише про онлайн-консультації, а й про побудову повноцінного догляду за пацієнтами в домашніх умовах. За допомогою телемедичних технологій це уже не ідея, а повноцінна розробка, яку мають на меті втілити в американській телемедичній платформі “Current Health”.
⚙️ Сервіси систем підтримки прийняття лікарських рішень, які допомагають лікарям швидше встановити точний діагноз, а голосові помічники полегшують процес заповнення медичної документації фахівцям.
⚙️ Рішення для комунікацій із пацієнтами. Чат-боти та голосові помічники спрощують процес збору аналізів, повідомляють про плановий візит до лікаря та збирають зворотний зв’язок. По суті, вони автоматизують частину функцій клієнтського обслуговування та маркетингу.
⚙️ Інтероперабельність медичних систем. Тільки в інтероперабельному інформаційному середовищі досягається такий ефект від взаємодії, при якому кожен учасник отримує користь від використання даних та підвищує ефективність своєї діяльності. У охороні здоров’я вона необхідна для забезпечення безбар’єрного інформаційного простору, що базується на принципах відкритості та багатоцільового використання даних.
⚙️ Технологічні рішення для підтримки ментального здоров’я. Один із найцікавіших для інвесторів та суперечливих напрямків цифрової охорони здоров’я.
Ознайомитись детальніше з тенденціями можете за посиланням – https://www.mobihealthnews.com/…/what-s-next-digital…
11 Липня 2025

Тестова програма – це документ, який встановлює процедуру тестування МІС на відповідність Технічним вимогам, дотримання яких є необхідним для підключення до ЦБД ЕСОЗ.

У документі тестової програми визначено, як відбувається тестування МІС, а саме закріплена процедура та порядок первинного, повторного та додаткового тестування МІС.  

Що змінилося? 

1️⃣ Крім визначених законодавством перевірок безпеки, тепер додатково перевіряти на відповідність вимогам будуть і фахівці технічного адміністратора ЕСОЗ. 

2️⃣ Тестуванню підлягають усі продукти чи інтерфейси

Відтепер МІС мають подати на тестування усі інтерфейси, через які користувач взаємодіє з системою, розроблені оператором МІС, зокрема: 

👉застосунок для персонального компʼютера

👉мобільний застосунок 

👉веб-застосунок

МІС, реалізовані не як веб-застосунок, тестуються окремо для кожної операційної системи пристрою, на якій передбачено її експлуатацію.

Наприклад, якщо ваша МІС працює як веб-сайт та має додаток для лікаря і обидва інтерфейси працюють з ЕСОЗ, то кожен з них має обов’язково бути протестований як на безпеку, так і на функціональність.  

3️⃣ Інструкції користувачів є обов’язковими для розробки оператором МІС

Відповідно до тестової програми до заявки на тестування обов’язково додаються інструкції кінцевого користувача, які описують виконання функціональних можливостей і які надалі згідно з умовами договору публікуються для користувачів. 

4️⃣ Змінено умови для призначення додаткового тестування МІС

Додаткове тестування МІС може бути призначене у визначених випадках: 

✔️у випадку зміни технічних вимог та неподання оператором МІС заявки на тестування. 

Зокрема, у випадку неподання оператором МІС заявки на тестування протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності технічних вимог, яким зобовʼязана відповідати МІС.

✔️з ініціативи НСЗУ або ініціативи технічного адміністратора за погодженням з НСЗУ.

Зокрема, на основі отримання інформації про те, що МІС не відповідає встановленим Технічним вимогам або у випадку скарги чи повідомлення про невідповідність МІС технічним вимогам від користувачів.

5️⃣ Оновлено підхід до тестування МІС

Для більш якісної перевірки МІС ми скасували можливість  проведення тестування МІС в режимі онлайн за допомогою програмного забезпечення для віддаленого доступу. 

Відтепер для проведення тестування МІС повинні забезпечити технічну можливість провести тестування на актуальній версії власного програмного забезпечення на тестовому середовищі.  

📌Переглянути Тестову програму можна за посиланням.

28 Червня 2024

Уряд прийняв постанову і затвердив зміни в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) – у ній з’явиться особистий кабінет пацієнта. Відтепер українці зможуть самостійно зайти в ЕСОЗ і користуватися електронними сервісами. 

«Обрати сімейного лікаря, укласти чи розірвати декларацію, управляти своїми персональними даними у разі, приміром, зміни паспортних даних чи номера телефону — найперші можливості, передбачені в особистому кабінеті пацієнта. Рішення про його запровадження сьогодні ухвалили члени уряду. Плануємо, що згодом функціонал особистого кабінету пацієнта буде розширено відповідно до потреб пацієнтів. Попри війну та щоденні виклики продовжуємо працювати над тим, аби розширювати перелік зручних державних електронних сервісів для українців», — сказав міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

Нагадаємо, що електронна система охорони здоров’я є двокомпонентною системою. Вона складається з центральної бази даних та електронних медичних інформаційних систем (МІС).

Поява особистого кабінету пацієнта дозволить кожному українцю мати доступ до власних персональних даних в ЕСОЗ.

Як здійснюватиметься доступ до особистого кабінету пацієнта? 

  1. Через електронні медичні інформаційні системи (МІС).
  2. Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
  3. Мобільний додаток порталу «Дія» (Дія).   

Вхід до ЕСОЗ пацієнт здійснюватиме із застосуванням власного електронного підпису.

На першому етапі впровадження користувачі особистого кабінету пацієнта зможуть:

  • самостійно зареєструвати себе як пацієнта в центральній базі даних ЕСОЗ;
  • самостійно подавати декларації про вибір лікаря (сімейного лікаря, терапевта чи педіатра), переглядати раніше подані декларації, а за потреби — розірвати декларацію з лікарем;
  • за необхідності — змінити свої персональні дані, що містяться в центральній базі даних ЕСОЗ (до прикладу, прізвище після одруження).

Окрім зручних сервісів для пацієнта запуск особистого кабінету пацієнта дозволить знизити навантаження на медичних працівників, адже раніше більшість зазначених змін вносили до системи саме вони.

Сьогодні в Україні вже існують деякі пацієнтські електронні сервіси, за допомогою яких можна записатися на візит до лікаря, переглянути певну інформацію щодо медичного обслуговування, яка вноситься лікарями та зберігається в закладі охорони здоров’я або МІС. Однак дотепер жодні цифрові сервіси для пацієнтів не були повʼязані з центральною базою даних ЕСОЗ.

Наразі реалізується перший етап впровадження особистого кабінету пацієнта. Надалі будуть з’являтися нові можливості та електронні сервіси для того, щоби українці, незалежно від регіону чи закладу охорони здоровʼя, могли безперешкодно користуватися електронними послугами у сфері охорони здоров’я.