eHealth в світі Латвія

Охорона здоров’я – один із найбільших секторів в латвійській економіці та становить 4,0% ВВП.
Проте, наразі населення надає перевагу приватній медицині і 42% громадян Латвії самостійно оплачують послуги в галузі охорони здоров’я. Саме тому уряд країни збільшив страхове покриття, що надається державою для просування приватних лікарських послуг.
Сьогодні завдяки електронному здоров’ю в Латвії пацієнти можуть легко отримати доступ до власних медичних записів за допомогою державного порталу електронних послуг (завірені усі медичні документи електронними підписами). Пацієнтам надаються послуги відповідно до медичних пакетів. Найпопулярнішими електронними пакетами медичних послуг є: «Моя державна платна послуга охорони здоров’я»; «Мій лікар загальної практики»; «Дані моїх новонароджених дітей»; «Мої дані в реєстрі хворих на цукровий діабет».
Сучасна система електронного здоров’я Латвії складається з трьох основних рівнів:
Перший рівень – для бізнес-користувачів, які розробляють та створюють медичні системи;
Другий рівень – це державна система, що об’єднує усі ключові компоненти;
Третій рівень – це національна інфраструктура електронного врядування для обміну даними з реєстрами та відповідними структурами.
Концепцію електронної медицини розпочали розробляти в 2015 му році і з січня 2018 року перехід на систему eHealth став обов’язковим для всіх медичних працівників Латвії. Медики, які використовують систему eHealth, одразу відзначили її ключові переваги: ​​вона дозволяє їм відстежувати історію хвороби пацієнта, включаючи минулі обстеження та тести, та допомагає уникнути дублювання.
Усі лікарні, майже всі аптеки та половина лікарів загальної практики в Латвії наразі уклали контракти на впровадження системи електронного здоров’я.
Також зібрали для вас цікавий матеріал про досвід впровадження #eHealth_у_світі:
🔵 Швеції –
🔵 Фінляндії-
🔵 Данії –
🔵 Естонія –
🔵 Велика Британія –
🔵 Австралія –
🔵 Іспанія –
🔵 Німеччина –
🔵 Польща –
🔵 Індія – https://bit.ly/2C2PGUA
🔵 Норвегія – https://bit.ly/2NRtSy7
🔵 Канада – https://bit.ly/3h4CGgc
Також рекомендуємо
12 Квітня 2021

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!

В понеділок 12.04.2021 з 23:00 по вівторок 13.04.2021 01:00 буде недоступний функціонал, пов’язаний з відправкою SMS, у зв’язку з оновленням програмної платформи у провайдера.

Дякуємо за розуміння!

12 Квітня 2023
У програму «Доступні ліки» наразі входять 486 лікарських засобів за напрямами: серцево-судинні захворювання, діабет II типу, хронічні хвороби нижніх дихальних шляхів, розлади поведінки та психіки та епілепсія, нецукровий діабет, хвороба Паркінсона, імуносупресивні препарати, інсуліни.
💊 Для того, щоб отримувати препарати за програмою «Доступні ліки» необхідно:
1) Звернутись до відповідного лікаря(декларація під час воєнного стану не обовʼязкова):
– у разі серцево-судинних захворювань, цукрового діабету II типу, бронхіальної астми — до сімейного лікаря, терапевта або педіатра;
– для лікування розладів психіки та поведінки — до психіатра;
– для лікування епілепсії — до психіатра або невролога;
– для лікування нецукрового або інсулінозалежного діабету — до ендокринолога;
– у разі хвороби Паркінсона — до невролога.
За цими напрямами лікарі-спеціалісти створять план лікування в Електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) та випишуть перший рецепт.
💊 Наступні рецепти зможуть виписувати лікарі первинної медичної допомоги: сімейний лікар, терапевт або педіатр.
💊 Рецепт на імуносупресивні препарати має право виписувати лише трансплант-координатор.
2) Отримати електронний або паперовий рецепт.
3) Знайти аптеку, яка випускає ліки за програмою реімбурсації «Доступні ліки».
Нині 12 920 аптек відпускають ліки за цією програмою.
Знайти аптеку можна:
– через дашборд на сайті НСЗУ: на 2-й сторінці в меню ліворуч оберіть область або ваш населений пункт та потрібний напрям програми реімбурсації,
– зателефонувавши до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77,
– через чат-бот «Спитай Гриця».
4) Отримати в аптеці ліки.
27 Серпня 2024

СМС-повідомлення від ЕСОЗ – це найбільш поширений варіант підтвердження дії чи інформування в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). 

Перше смс-повідомлення від ЕСОЗ пацієнт отримує при реєстрації у системі або при поданні декларації лікарю “первинки”. Надалі за фактом наступних звернень до надавачів медичних послуг можуть надходити повідомлення, наприклад, про е-направлення, е-рецепт, МВТН тощо. 

Сьогодні детальніше розглянемо, у яких випадках надходять смс-повідомлення від ЕСОЗ, що вони означають та що робити, якщо повідомлення не надходять?

Які смс-повідомлення надходять від ЕСОЗ?

👉Всі СМС-повідомлення від ЕСОЗ надсилаються виключно від імені “E-health”.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при реєстрації пацієнта в системі або оновленні персональних даних

СМС-повідомлення від E-health надходять пацієнтам, зареєстрованим у системі. Наразі реєстрація пацієнтів виконується виключно медиками. Однак невдовзі в Україні запрацює особистий кабінет пацієнта, завдяки якому пацієнти зможуть обрати сімейного лікаря, терапевта чи педіатра та самостійно подати йому декларацію онлайн.

Перше повідомленням надходить під час реєстрації і містить 4-значний код, називаючи який пацієнт підтверджує лікарю правильність реєстраційних даних та приналежність номеру телефона пацієнтові.

Також при реєстрації в ЕСОЗ пацієнт обирає один із методів автентифікації в системі – за документами, через законного представника або за номером телефону. При виборі останнього варіанту сповіщення від ЕСОЗ будуть надходити саме на цей номер телефону. 

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при поданні декларації лікарю

Коли пацієнт подає декларацію сімейному лікарю, йому також на телефон надійде повідомлення з кодом підтвердження. Називаючи одноразовий чотиризначний код з повідомлення, пацієнт схвалює подання декларації з лікарем. 

Подання декларації в ЕСОЗ відбувається виключно за особистої присутності пацієнта після її власноручного підписання.

☝️Лікарі не телефонують пацієнтам з метою дізнатись код,  пацієнт особисто називає його лікарю.

☝️Не повідомляйте код, вказаний у смс невідомим особам, що вам телефонують.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при отриманні е-направлення

Пацієнт також отримує повідомлення від ЕСОЗ з номером е-направлення. Так, якщо наприклад, лікар-кардіолог призначає консультацію лікаря-невролога чи лікаря-ендокринолога, після формування е-направлення та якщо в пацієнта зазначено номер телефону при реєстрації – йому у повідомленні надходить 16-значний номер направлення в форматі “Ваше направлення: 6495-7332-1362-2361”. 

З цим е-направленням пацієнт може звернутися у будь-який медзаклад та до будь-якого медичного спеціаліста відповідного профілю на власний вибір відповідно до призначення. 

☝️Номер е-направлення, яке прийшло в повідомленні від ЕСОЗ, пацієнт називає в реєстратурі обраного медзакладу або лікарю безпосередньо під час запису або перед прийомом. 

☝️Виконавець е-направлення не має права вимагати паперову памʼятку про е-направлення. Вся необхідна інформація може бути отримана за номером е-направлення.

Зауважимо, що е-направлення дає можливість отримати медпослуги безоплатно у закладах, які мають укладені договори з НСЗУ за відповідним пакетом послуг Програми медичних гарантій. 

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при виписуванні е-рецепта

Частина лікарських засобів відпускається в аптеках лише при наявності е-рецепту. Цей медичний цифровий документ створює лікар, а пацієнту на номер телефону надходить смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером е-рецепта та кодом погашення для отримання ліків в аптеці. У повідомленні зазначається: «Ваш рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ». 

Пацієнт повідомляє номер е-рецепту фармацевту, за яким він здійснює пошук необхідного лікарського засобу. Якщо відповідні ліки є в аптеці у необхідній кількості, та торгова назва і її вартість влаштовують пацієнта, то він надає фармацевту код підтвердження для відпуску ліків. 

Е-рецепт у деяких випадках можна отримати дистанційно без візиту до лікаря, а пацієнтові прийде СМС-повідомлення з новим номером е-рецепту.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ з кодом підтвердження згоди на доступ до медичних даних

Маючи зазначений номер телефону в системі – пацієнт може управляти доступом до власних медичних даних. Так, якщо у лікаря відсутній доступ, він сформує запит на перегляд певних даних.

Пацієнту надходить смс-повідомлення від ЕСОЗ з 4-значним кодом підтвердження доступу. Лікар зможе переглянути дані пацієнта лише після введення цього коду в систему. 

Таким чином саме пацієнт керує доступом до своїх медичних даних, зокрема, чутливих і при потребі може відкликати свою згоду на доступ

💡Що робити, якщо повідомлення від ЕСОЗ раніше надходили, а тепер – ні? 

Зверніть увагу, що смс-повідомлення від ЕСОЗ будуть надходити на той номер телефону, який ви вказали при реєстрації в ЕСОЗ. Якщо ви змінили цей номер, то потрібно відповідні зміни внести і в системі, вказавши актуальний номер телефону. 

В залежності від того, чи маєте ви доступ до старого номеру телефону, оновити дані в ЕСОЗ можна або через сімейного лікаря чи будь-якого іншого лікаря, або ж через НСЗУ. Детальніше про те, як змінити номер телефону в ЕСОЗ за посиланням.

💡Що робити, якщо надходять повідомлення від ЕСОЗ, але до лікаря ви не зверталися? 

Якщо Вам прийшла смс, а до лікаря Ви не звертались, швидше за все лікар допустився помилки. Могло статися так, що при введенні номеру телефону лікар помилився і вказав комбінацію, яка співпадає із вашим номером. 

Варто з’ясувати, хто виписує ці направлення. Таку інформацію можна знайти у вашому пацієнтському кабінеті в медичній інформаційній системі (МІС), якою користується медзаклад, де ви укладали декларацію із сімейним лікарем.

Що рекомендовано зробити:

1️⃣Зверніться до сімейного лікаря і попросіть його переглянути в пацієнтському кабінеті в МІС інформацію про візити, яких не було.

2️⃣Звернутися до медзакладу, де вказаний візит. Головний лікар зобовʼязаний зʼясувати, з яких причин такий запис був внесений та забезпечити його позначення у системі як “помилковий”

3️⃣Або ж ви можете звернутися до Національної служби здоровʼя України з офіційною скаргою через форму у розділі “Громадянам” на сайті НСЗУ або за телефоном 16-77.

Зверніть увагу! смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення надходять на той номер телефону, який вказаний в Реєстрі пацієнтів. Номер телефону – це зручний канал отримання сповіщень від ЕСОЗ. Тому рекомендуємо при реєстрації в системі обирати метод авторизації “за номером телефону”. 

Стежте за його актуальність і якщо змінюєте, відразу оновлюйте і в ЕСОЗ. За наявності номеру телефону пацієнт зможе не лише самостійно управляти доступом до своїх медичних та чутливих даних, але й буде в курсі щодо дій з такими даними. Якщо хтось захоче отримати доступ до даних пацієнта, то без 4-значного коду з СМС такий доступ не буде видано або ж якщо хтось створить пацієнту е-направлення, то система оперативно його про це повідомить. 

26 Грудня 2023

Нещодавно відбулося третє засідання офісу координації розвитку електронної охорони здоров’я. Цей орган створено для ефективної взаємодії та управління розвитком електронної охорони здоровʼя. 

Темою засідання стали підсумки 2023 року та узгодження дорожньої карти проєктів eHealth на 2024 рік. 

Протягом 2023 командою ДП “Електронне здоровʼя” спільно з МОЗ та НСЗУ було реалізовано цілу низку цифрових проєктів в ЕСОЗ. Зокрема, завдяки новим сервісам можна:

  • придбати рецептурні ліки за електронним рецептом від лікаря 
  • отримувати імуносупресивні, знеболювальні ліки, а також тест-смужки для глюкометрів за е-рецептом у межах програми реімбурсації
  • обліковувати категорії пацієнтів відповідно до різних нозологій
  • формувати COVID-сертифікати для пацієнтів, які отримали щеплення за кордоном
  • спрощено формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність та вагітним жінкам обирати коли саме йти у декретну відпустку
  • обліковувати реабілітаційні втручання в ЕСОЗ на основі класифікатора МКФ
  • керувати справами юридичної особи та реорганізацією закладів охорони здоровʼя
  • використовувати кабінет фактичного і клінічного моніторингу

 «2023 рік був складний. І 2024-й буде нелегким. Побажань до оцифрування процесів багато. Очевидно, електронна система охорони здоров’я дозволяє значно спростити процеси, зробити їх ефективнішими. У міністерстві зацікавлені в цьому.  Тому офіс координації розвитку електронної охорони здоров’я потрібен – щоби зрозуміти можливості, визначити пріоритети і їх дотримуватися”, – зазначає міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

У 2023 році впровадження телемедицини в Україні вийшло на новий рівень, зокрема було схвалено Стратегію розвитку телемедицини в країні та законодавчі зміни, інтегровано гуманітарні телемедичні рішення у заклади охорони здоровʼя.

Плани з розбудови електронної системи охорони здоров’я залишаються такими ж амбітними як і були до цього – це і впровадження нових медичних записів, нових видів медичних висновків, інтеграцій між системами. При цьому саме 2024 рік має стати ключовим для пацієнта – на наступний рік в нас заплановано запуск першої фази Кабінету пацієнта, що зробить його повноцінним користувачем системи”, – Дмитро Черниш, директор департаменту розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ.

Дорожньою картою проєктів eHealth на 2024 рік заплановано роботу над 142 проєктами, які зокрема включають стратегічні, операційні, євроінтеграційні та антикорупційні категорії проєктів. 

За підсумками року можна впевнено сказати, що наша держава не лише вистояла, але й змогла в умовах турбулентності запустити низку інноваційних цифрових проєктів у сфері охорони здоров’я. Тож вдячний кожному фахівцю за професіоналізм і бажання трансформувати медицину в Україні”, – керівник ДП “Електронне здоров’я” Олександр Ємець. 

Крім іншого продовжується робота з модернізації державних реєстрів, ведеться робота над впровадженням нових реєстрів у сфері охорони здоровʼя на базі «Дія.Engine», два з яких реалізовує ДП “Електронне здоров’я”, а саме — Державний реєстр харчових добавок та Державний реєстр дезінфекційних засобів.