Які цифрові можливості для пацієнтів надають медичні інформаційні системи?

Продовжуємо розповідати про цифрові можливості для пацієнтів. Раніше ми вже писали про цифрові сервіси для пацієнтів, а також про медичні інформаційні системи, які можуть бути одними із провайдерів таких послуг. Сьогодні ми розповімо саме про цифрові сервіси для пацієнтів, які надають медичні інформаційні системи (МІС), та їхню взаємодію з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ).

Які дані про пацієнта зберігаються в МІС?

Сьогодні більшість інформації про здоровʼя пацієнта зберігається в його електронній медичній картці центральної бази даних ЕСОЗ. Ці дані медичні працівники вносять через МІС та відправляють їх до центральної бази даних ЕСОЗ.

Копії цих даних (результати досліджень, е-направлення, е-рецепти тощо) також зберігаються в межах закладу на рівні його МІС. Окрім цього медичний заклад чи аптека може також збирати й іншу інформацію про пацієнтів та зберігати її.

При цьому підкреслимо, що усі цифрові сервіси, які пропонують розробники МІС пацієнтам, на сьогодні не повʼязані з центральною базою даних ЕСОЗ та не контролюються державою. Отже, оскільки МІС не мають доступу до електронної медичної картки пацієнта і між ними не може здійснюватися обмін даними, то інформація про пацієнта у застосунках МІС наразі є неповною.

Тобто, використовуючи застосунок чи вебсайт МІС, пацієнт може переглянути лише ті дані про своє здоровʼя, які медичний заклад зберігає на рівні цієї МІС. Іншими словами – лікар та пацієнт користуються однією й тією ж МІС. При цьому весь обсяг медичних даних пацієнта зберігається лише на центральному рівні ЕСОЗ.

Які можливості МІС надають пацієнтам?

На сьогодні медичні інформаційні системи надають цифрові інструменти переважно для медичних закладів та аптек, які необхідні для їх взаємодії з центральною базою даних ЕСОЗ.

Так, завдяки МІС лікарі та фармацевти можуть вносити й переглядати дані, а також створювати медичні висновки про непрацездатність, е-рецепти та е-направлення тощо.

Поза ЕСОЗ розробники МІС також надають закладам додаткові послуги, які, зокрема, й допомагають покращити взаємодію лікарів та пацієнтів, зробити медичні послуги ближчими та більш зручними.

Серед таких сервісів, наприклад, мобільні застосунки та вебсайти МІС, через які можна записатися на прийом, переглянути минулі візити до лікарів, замовити призначені ліки, провести онлайн-консультацію з лікарем та інше.

Як дізнатися, з яким МІС працює мій лікар та які цифрові можливості мені доступні?

Ви можете запитати свого сімейного лікаря, яка медична інформаційна система встановлена у його медичному закладі. Зауважимо, що не всі медичні інформаційні системи на сьогодні мають однакові можливості для пацієнтів або ж взагалі їх не мають.

Після цього знайдіть офіційний сайт МІС через пошуковий браузер або завантажте мобільний застосунок для пацієнтів. На офіційних ресурсах МІС ви зможете детальніше дізнатися про функції, які доступні для пацієнтів.

Для безпеки ваших даних закликаємо встановлювати лише офіційні мобільні застосунки на ваш смартфон із перевірених ресурсів.

Також рекомендуємо
9 Квітня 2022
На час воєнного стану дозволено випуск ліків за електронними та за паперовими рецептами. Якщо лікар має доступність до ЕСОЗ він може виписати електронний рецепт за програмою “Доступні ліки”. У разі відсутності доступу до ЕСОЗ лікар може виписати паперовий рецепт, що завірений підписом та печаткою лікаря.
📌 Українці можуть уточнити усі питання щодо електронних рецептів за програмою «Доступні ліки» через контакт-центр Національної служби здоров’я України за номером 16-77.
Також за номером можна отримати інформацію щодо надання медичної допомоги та роботи медичної системи під час воєнного стану.
Команда впровадження продовжує роботу над технічною реалізацією електронного рецепта на антибіотики за власні кошти пацієнта.
Про терміни запуску е-рецепта на антибіотики та інші рецептурні препарати заклади охорони здоровʼя будуть поінформовані заздалегідь. Також зауважимо, що доступ користувачів до навчальних матеріалів по роботі з новим функціоналом буде забезпечено своєчасно.
📌 Нагадуємо, що основними вимогами для роботи закладів із функціоналом електронного рецепта є: наявність медичної інформаційної системи, реєстрація закладу, його підрозділів та користувачів в ЕСОЗ, ведення електронних медичних записів та наявність кваліфікованого електронного підпису в користувачів.
11 Березня 2024

Існує хибне переконання, що лікарі вторинної ланки у порівнянні з лікарями первинки значно обмежені у роботі з пацієнтом в ЕСОЗ. Зокрема, деколи доводиться чути, що зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ чи виписати е-направлення на безоплатну медпослугу може лише сімейний лікар. Однак це не відповідає дійсності. 

Сьогодні розвіюємо найбільш поширені міфи про те, що не може робити з пацієнтом в ЕСОЗ лікар вторинки у порівнянні з лікарем первинки. 

Міф#1 Тільки лікар первинки може здійснити пошук, зареєструвати та оновити запис про пацієнта в ЕСОЗ 

Реальність👉 Це може зробити БУДЬ-ЯКИЙ зареєстрований та авторизований лікар. Перед початком реєстрації пацієнта в ЕСОЗ, медпрацівники здійснюють пошук пацієнта в ЕСОЗ і перевіряють, чи він ще не зареєстрований. Це можуть зробити як лікарі первинки, так і лікарі вторинки. 

Крім того, лікарі за потреби можуть делегувати завдання з пошуку пацієнта в ЕСОЗ медичним сестрам чи братам. Таким чином середні медичні працівники допомагають лікарю в організації процесу прийому пацієнта. Також пошук пацієнта може здійснити працівник «реєстратури».

Для реєстрації пацієнта в ЕСОЗ не потрібно укладати декларацію з сімейним лікарем. Відтак, реєстрацію можуть здійснювати як лікарі первинної, так і лікарі вторинної ланок. Також подати запит на реєстрацію може і середній медпрацівник, але підписати його може тільки лікар. 

Загалом лікарі “вторинки” та “первинки” мають рівноправний доступ до Реєстру пацієнтів, тому як одні, так і інші можуть безпосередньо проводити процедуру пошуку, реєстрації та оновлення персональних даних пацієнта. 

Нагадуємо, що детальну інформацію про реєстрацію пацієнта в ЕСОЗ можна переглянути на .

Міф#2 Лікар вторинної ланки не може виписати е-направлення на безоплатні медпослуги у рамках Програми медичних гарантій, тільки  сімейний лікар

Реальність👉Електронне направлення виписує той лікар, якому потрібні результати того чи іншого обстеження для оцінки стану здоров’я пацієнта, підтвердження або спростування діагнозу. Це може бути лікар, який надає або первинну допомогу (сімейний лікар, терапевт, педіатр), або лікар, який надає спеціалізовану допомогу, такий як: хірург, гастроентеролог, невролог та інші. 

Технічна можливість створювати в електронній системі охорони здоров’я направлення є у будь-якого лікаря, зареєстрованого в ЕСОЗ, незалежно від форми власності закладу чи спеціальності лікаря. Лікуючий лікар не повинен відправляти пацієнта за направленням до сімейного лікаря.

Зауважимо, що медзаклад для надання послуги за е-направленням не має вимагати у пацієнта інформаційну довідку про таке направлення. 

Нагадуємо, що порядок направлення пацієнтів до закладів охорони здоров’я регулюється Наказом № 586 від 28.02.2020. 

Міф#3 Лікар спеціалізованої ланки взагалі не може переглянути медичні записи пацієнта в ЕСОЗ

Реальність👉 Лікар спеціалізованої ланки може переглядати записи, автором яких він є сам, працівники його ж закладу або будь-які інші записи, дозвіл на які дав пацієнт. Детальніше про доступ до даних пацієнта в ЕСОЗ переглядайте у вебінарі.

Міф#4 Лікарі вторинки не виписують е-рецепт на рецептурні лікарські засоби 

Реальність👉Лікарі-спеціалісти, які працюють на вторинній ланці, мають змогу призначати ліки з використанням е-рецепту і успішно це роблять. Про це свідчать відкриті дані НСЗУ, згідно з якими понад 350 тис. е-рецептів лікарі-спеціалісти вже створили в січні-лютому цього року.    

Зазначимо, що призначаючи ліки пацієнту, лікар-спеціаліст пропонує йому на вибір – електронний або паперовий рецепт. Якщо пацієнт обирає е-рецепт – лікар виписує його у системі. Ліки у рамках програми реімбурсації видаються лише на підставі е-рецепту. Є окремі напрямки, у межах яких рецепти виписують виключно лікарі “первинки”, а є такі, – де можуть виписувати як лікарі “вторинки”, так і “первинки”. 

Міф#5 МВТН формують тільки лікарі первинної ланки

Реальність👉 Той лікар, який проводив експертизу з тимчасової непрацездатності, і формує МВТН. Для проведення такої експертизи лікарі вторинки не повинні скеровувати пацієнтів до сімейних лікарів, а проводити її самостійно. Це є одним із проявів пацієнтоцентричного підходу, коли пацієнт, наприклад, після консультації в районній лікарні не матиме потреби додатково звертатися до свого сімейного лікаря. 

23 Лютого 2021
Нещодавно відбулась онлайн-конференція “Davos Agenda” Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ), у якій взяли участь керівники держав та представники бізнесу. Однією з ключових тем форуму стала цифрова трансформація охорони здоров’я та її роль у посиленні доступу до медичної допомоги.
На форумі презентували 3 сучасних кейси у сфері цифрового здоров’я, вирішення яких змінить сучасні погляди на медицину:
✅ Пандемія COVID-19 показала, що частину звичних консультацій можуть замінити консультації в онлайн форматі.
Замість того, щоб повертатися до традиційної моделі надання медичної допомоги, після пандемії, важливо продовжувати розвивати телемедицину. Розвиток телемедицини створить стабільність для пацієнтів у короткостроковій і довгостроковій перспективі та підвищить готовність до будь-яких майбутніх викликів.
✅ Забезпечення стабільної медичної допомоги.
Завдання, які необхідно вирішити всім країнам для забезпечення стійкої моделі охорони здоров’я — побудова єдиної IT-інфраструктури, що пов’язує усіх учасників ринку, а також завдяки ефективним комунікаціям підсилює впровадження технологій.
✅Технології дозволяють підвищити доступність медичної допомоги в країнах з низьким рівнем доходу.
Багато з них вже випереджають решту світу в масштабуванні моделей цифрової допомоги.
Наприклад, в Нігерії додаток для смартфонів на основі штучного інтелекту вже використовується для точної діагностики асфіксії при народженні, яка часто не діагностується і не лікується. У Бразилії одна з перших інтегрованих національних платформ штучного інтелекту передбачає спалаху денге за 30 днів до їх виникнення.
11 Лютого 2022

У 2022 році запланований поетапний перехід на відпуск рецептурних лікарських засобів з аптек за електронним рецептом. Перший етап – відпуск антибактеріальних ліків за е-рецептом розпочнеться уже в квітні цього року.

Електронний рецепт спростить аптечним закладам виконання вимог законодавства щодо рецептурного відпуску лікарських засобів. 

Якщо ваш аптечний заклад уже працює з електронним рецептом у межах програми реімбурсації “Доступні ліки”, не потрібно укладати жодних додаткових договорів. Передусім рекомендуємо звернутися до представників медичної інформаційної системи, що встановлена у закладі, та уточнити, коли стане доступним відповідний функціонал. Також подбайте про отримання КЕП для усіх працівників.

Якщо до цього ваша аптека не працювала з програмами реімбурсації, необхідно:

  1. обрати медичну інформаційну систему, яка має необхідний функціонал. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі “Підключені до ЕСОЗ МІС”. При виборі МІС та укладенні договору про надані послуги, радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки як одні з пріоритетних вимог; 
  2. забезпечити працівників закладу кваліфікованим електронним підписом; 
  3. зареєструвати заклад, його підрозділи та фармацевтичних працівників, які будуть здійснювати відпуск рецептурних ліків в ЕСОЗ через МІС.  На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників вашої МІС, які проконсультують вас щодо коректного внесення даних. 

Після пройдення цих кроків, працівники аптек зможуть працювати з функціоналом погашення е-рецепта на антибіотики, як тільки функціонал стане доступним в ЕСОЗ. 

Використовуючи функціонал е-рецепта, аптеки додатково зможуть здійснювати відпуск препаратів за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

 

Для довідки

З метою виконання вимог законодавства щодо рецептурного призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів до кінця 2022 року запланований поетапний перехід на електронний рецепт.

Впровадження е-рецепта буде відбуватися в 3 етапи. Перший із них – призначення та відпуск антибактеріальних лікарських засобів (антибіотиків) за електронним рецептом. Другий етап – поширення е-рецепта на наркотичні ліки, які зараз призначаються на спеціальних рецептурних бланках форми № 3. Третій – відпуск усіх рецептурних препаратів за е-рецептом за усіма джерелами фінансування.

Так, на першому етапі, електронна система охорони здоровʼя дозволить відслідковувати дані про призначення та споживання антибактеріальних ліків в Україні. А електронний рецепт сприятиме вирішенню проблеми неконтрольованого та нецільового використання антибіотиків.