Які дані пацієнтів зберігаються в електронній системі охорони здоровʼя

Електронна система охорони здоров’я (ЕСОЗ) складається з центральної бази даних (ЦБД) та медичних інформаційних систем (МІС). ЦБД належить державі в особі Національної служби здоровʼя України (НСЗУ). Тоді як МІС – це програмне забезпечення, через яке медичні заклади можуть зберігати дані в себе в цифровому вигляді та передавати необхідні дані в ЦБД. 

Завдяки електронній системі охорони здоров’я медичні заклади можуть зберігати інформацію в цифровому вигляді, в тому числі в ЦБД для подальшого контрольованого доступу до неї іншими медичними працівниками. А отже, швидше працювати з медичними даними та приймати більш ефективні рішення для надання медичних послуг пацієнту. Пацієнт же використовує такі електронні інструменти як електронні рецепти, направлення, медичні висновки про тимчасову непрацездатність тощо.

Які персональні дані вносяться в ЕСОЗ?

У першу чергу в ЦБД ЕСОЗ вносяться персональні про пацієнта під час його реєстрації.  Зареєструвати пацієнта може будь-який лікар, який працює з ЕСОЗ: як лікар первинної медичної допомоги, так і лікар спеціалізованої ланки.

Персональні дані дозволяють ідентифікувати людину як в ЕСОЗ, так і в інших державних системах, коректно облікувати надане їй медичне обслуговування в електронній медичній карті та надати пацієнту доступ до сервісів (е-рецепти, е-направлення тощо).

Зокрема, в електронну систему вносяться: прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), реквізити документа, що посвідчує особу,  контактні дані, інформація про обраний метод автентифікації тощо.

Після внесення даних пацієнт перевіряє їх на відсутність помилок. Якщо помилок немає – лікар накладає на створений в ЕСОЗ запит свій електронний підпис. Відтак запит потрапляє в центральну базу даних та отримує унікальний ідентифікатор пацієнта в системі.

Набір персональних даних про кожного пацієнта й утворює реєстр пацієнтів у складі центральної бази даних. Внесення даних до реєстру регулюється Порядком ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоровʼя.

Яка медична інформація пацієнта зберігається в ЕСОЗ?

До медичної інформації в ЦБД ЕСОЗ належать: інформація про візити до лікаря, госпіталізації, консультації, плани лікування, інформація про електронні направлення, рецепти, медичні висновки, процедури, імунізації тощо. Ці дані зберігаються і безпосередньо в самому медичному закладі, і передаються в ЦБД через медичні інформаційні системи.

Зберігання медичної інформації організовано окремо від зберігання персональних даних пацієнтів, що забезпечує додатковий захист інформації та конфіденційності пацієнтів. Персональні дані з медичною інформацією пов’язані через унікальний ідентифікатор пацієнта в реєстрі пацієнтів з використанням шифрування для забезпечення неможливості нерегламентованої ідентифікації пацієнта через його медичну інформацію або навпаки.

Завдяки централізованому збереженню медичної інформації в ЦБД ЕСОЗ медичні працівники отримують в режимі реального часу (за згодою пацієнта) повну, зрозумілу та актуальну медичну інформацію для прийняття подальших рішень щодо встановлення діагнозів, призначення лікування тощо.

Набори медичних даних про пацієнта формують реєстр електронних медичних записів, записів про направлення та рецепти і реєстр медичних висновків, які регулюються відповідними порядками МОЗ.

Також рекомендуємо
22 Травня 2024

Для того, щоб забезпечити актуальність та достовірність даних пацієнта у Реєстрі пацієнтів ЕСОЗ здійснюються заходи з верифікації даних.

Наразі в ЕСОЗ впроваджуються нові напрями верифікації даних – шляхом обміну ЕСОЗ з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ДРФО) та Державним реєстром актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ). 

Нові напрями верифікації дозволять покращити якість даних у системі, а також мінімізувати проблеми, повʼязані з пошуком пацієнта та виявленням некоректних записів в ЕСОЗ. 

Відповідні зміни регулюються Законом України № 9272 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо верифікації відомостей про пацієнтів”.

Першою на черзі – верифікація даних пацієнта з ДРФО, під час якої перевіряються ПІБ, дата народження пацієнта, а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) пацієнта. Що змінюється та що важливо врахувати лікарям – детальніше у розʼясненні.

❓Як буде здійснюватися верифікація РНОКПП пацієнта?

Перевірка РНОКПП пацієнта буде здійснюватися електронною системою охорони здоровʼя автоматично (без залучення медичного працівника) під час реєстрації чи щоразу при оновленні даних пацієнта, а також планово з визначеною періодичністю.

Перевірятиметься як сам номер РНОКПП, так і у разі його відсутності в ЕСОЗ –  інформація про відсутність або відмову від його присвоєння.

❓Які можливі результати верифікації? Що робити, якщо дані пацієнта не буде верифіковано?

  1. Якщо РНОКПП, вказаний в записі про пацієнта в ЕСОЗ (або інформація про відмову від його присвоєння) збігається з даними ДРФО, то статус верифікації пацієнта буде змінено на “Успішна верифікація”.
  2. Якщо в ЕСОЗ не зазначено інформацію про РНОКПП (або про відмову) пацієнта і це підтверджується ДРФО – статус верифікації буде також змінено на “Успішна верифікація”. Це стосується переважно дітей, яким ще не було присвоєно РНОКПП. У таких  випадках жодні додаткові дії від лікаря не вимагатимуться.
  3. Якщо дані не збігаються – статус верифікації пацієнта зміниться на “Неуспішна верифікація (потребує змін)”. 

У цьому випадку:

  • для більшості пацієнтів РНОКПП буде автоматично оновлено на коректний і додаткові дії від лікаря чи пацієнта не вимагатимуться. А статус пацієнта зміниться на “Успішна верифікація”;
  • якщо РНОКПП не оновиться автоматично (переважно це стосуватиметься жінок старше 16 років) – статус верифікації пацієнта буде змінено на “Неуспішна верифікація (потребує змін)”. У такому випадку лікар має перевірити та за потреби оновити реєстраційні дані пацієнта або, якщо допущена помилка в РНОКПП – спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ з метою оновити дані. 

Якщо дані пацієнта в ЕСОЗ відповідають даним в документах, які надав пацієнт – необхідно спрямувати пацієнта оновити дані до Державної податкової служби.

❓Коли стартує верифікація РНОКПП пацієнта?

Верифікацію РНОКПП пацієнта буде запущено впродовж кількох тижнів. Наразі додаткова підготовка від лікарів не вимагається. Як і завжди медики мають стежити за актуальністю даних пацієнтів під час надання їм медичної допомоги та за потреби – оновлювати інформацію.

❓Де знайти детальні інструкції щодо верифікації пацієнта?

Нещодавно фахівці НСЗУ спільно з експертами ДП “Електронне здоровʼя” провели вебінар “Верифікація даних пацієнта: нові напрями. Що змінилося?”, під час якого розглянули основні зміни, детальний алгоритм, що необхідно робити, якщо дані пацієнта не було верифіковано, а також поширені помилки, які допускають медичні працівники. Долучайтесь до перегляду та отримуйте 1 бал БПР за проходження навчання!

Корисні матеріали:

4 Квітня 2022
Програма “Доступні ліки” продовжує працювати на час воєнного стану.
❗️На час воєнного стану дозволено випуск ліків за електронними та за паперовими рецептами. Якщо лікар має доступність до ЕСОЗ він може виписати електронний рецепт за програмою “Доступні ліки”. У разі відсутності доступу до ЕСОЗ лікар може виписати паперовий рецепт, що завірений підписом та печаткою лікаря.
❗️Аптеки, що працюють з програмою “Доступні ліки” повинні приймати паперові та електронні рецепти.
📌 За посиланням на дашбордах Національної служби здоровʼя України ви можете знайти найближчу до вас аптеку, що працює за програмою доступні ліки – https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pharmacy-map
📌 Також нагадуємо, що українці можуть уточнити усі питання щодо “Доступних ліків” через контакт-центр МОЗ за єдиним безкоштовним номером 0 800 60 20 19.
31 Травня 2019

Шановні партнери та користувачі eHealth!

Інформуємо вас, що протягом кількох годин електронна система охорони здоров’я буде не доступна для користувачів.

Це пов’язано з профілактичними роботами, оновленням системи та усуненням деяких помилок в її роботі.

Найближчим часом повідомимо вам про відновлення роботи.

Приносимо свої вибачте за тимчасові незручності та дякуємо за розуміння

14 Вересня 2022
1 серпня в Україні було виписано перший електронний рецепт на антибіотики. Сьогодні число виписаних рецептів в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) досягло 103,6 тис.
🟡 Нині е-рецепт на антибіотики працює в рамках перехідного періоду. Це означає, що лікарі, які працюють із електронною системою охорони здоровʼя, мають виписувати електронні рецепти на антибіотики. Втім, якщо лікар, до якого звернувся пацієнт, поки не працює з ЕСОЗ, то він випише пацієнту паперовий рецепт на рецептурному бланку форми ф-1.
🟡 Зауважимо, що впровадження е-рецепта на антибіотики відбувається з певними винятками. Так, аптеки, що знаходяться в межах територіальних громад, розташованих в районі проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, на час воєнного стану можуть за потреби відпускати пацієнтам рецептурні антибактеріальні лікарські засоби без рецепта лікаря.
🟡 Крім цього, як і раніше, волонтерські та благодійні організації на запит відповідної установи, військової частини чи закладу охорони здоров’я можуть закуповувати рецептурні лікарські засоби оптово безпосередньо у дистрибʼюторів без рецепта лікаря.
🟡 В інших випадках, якщо йдеться про купівлю антибіотиків для індивідуального використання через аптеку, відпуск здійснюється за рецептом лікаря.
🟡 Нагадуємо, щоб придбати антибіотик необхідно:
1. Звернутися на прийом до лікаря: лише за необхідності лікар призначить антибіотик та випише електронний рецепт. При цьому лікар або медсестра надрукує інформаційну довідку, що міститиме всю інформацію про призначення;
2. Звернутися у будь-яку аптеку та предʼявити фармацевту інформаційну довідку чи паперовий рецепт від лікаря.