Розвінчуємо чутки про е-рецепти

Міфи про підписання декларацій і е-рецепти

Після впровадження е-рецептів з’явилися міфи, пов’язані з підписанням декларацій. Сьогодні розвінчуємо найбільш поширені чутки. 

😢Міф: Для отримання е-рецепту треба мати декларацію

😊Реальність: Е-рецепт можна отримати на прийомі в будь-якого лікаря первинної чи спеціалізованої медичної допомоги, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Обовʼязковою є умова реєстрації в ЕСОЗ. Кожен пацієнт може це зробити або, уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі у будь-якого іншого лікаря. Отже, реєстрація в системі не дорівнює наявності декларації.

😢Міф: Е-рецепт може виписати тільки сімейний лікар

😊Реальність: Електронний рецепт на рецептурний препарат може виписати будь-який лікар незалежно від спеціальності чи форми власності закладу. Наявність декларації з сімейним лікарем не є обовʼязковою умовою для отримання рецепта. Важливо бути зареєстрованим у системі, тобто ваші медичні дані мають міститися у системі. Якщо лікар відмовляється виписати рецепт, посилаючись на те, що ви не уклали декларацію, зверніться до керівника закладу. Якщо проблему не вирішено, необхідно звернутися на гарячу лінію НСЗУ (1677).

Щоб зареєструватися в ЕСОЗ, треба мати такі документи

  •  документ, що посвідчує особу: внутрішній паспорт, посвідка тощо;
  •  для дітей, які не досягли 14 років – свідоцтво про народження;
  •  реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН): обовʼязково для всіх осіб, що досягли 14-річного віку, виключення – пацієнт відмовився від набуття такого номера, що підтверджується відповідною позначкою у паспорті пацієнта;
  • якщо реєстрація дитини – документи, що посвідчують особу  законного представника (батька чи матері).

Для підтвердження дій у системі (реєстрації, надання доступу до даних та ін.)  пацієнт має обрати метод автентифікації – це може бути номер телефону, завантаження скан-копій документів, автентифікація через унікальний код законного представника.

😢Міф: Якщо при подачі даних в ЕСОЗ зробиш помилку – це вже назавжди

😊Реальність: Виправити помилку, яку допустилися в подачі своїх персональних даних при реєстрації в ЕСОЗ, можна під час чергового звернення до лікаря. Те ж саме і з деклараціями. Якщо внесені некоректні дані, при наступному  візиті до вашого сімейного лікаря можна усе виправити. Якщо це стосується номера телефону, вказаного у декларації, ви можете подати заявку на зміну номера до НСЗУ через онлайн-форму на сайті.

Також рекомендуємо
12 Травня 2025

В електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) доступна нова функціональністьреєстрація та облік медичного обладнання.

Що важливо знати керівникам медичних закладів та як підготуватися👇

 🔹 Що нового?

Заклади зможуть вносити інформацію про кожну одиницю обладнання, зокрема: технічні характеристики, інвентарний і серійний номери, місце розташування, доступність обладнання та ін.

🔹 Коли функціональність стане доступна?

Після оновлення вашої медичної інформаційної системи (МІС). Щоб почати роботу — зверніться до свого оператора МІС.

Звертаємо увагу, що на цьому етапі кінцевого терміну щодо внесення обладнання не визначено. При цьому рекомендуємо почати вже вносити інформацію про наявне обладнання одразу після появи відповідної технічної можливості в МІС. Це дозволить своєчасно актуалізувати публічну інформацію та підготуватися до наступних етапів реалізації.

Перевірити статус тестування вашої МІС.

 🔹 Яке обладнання реєструється?

 Лише те, що: 

▪️ входить до Переліку, затвердженого МОЗ;

 ▪️ фізично наявне у закладі;
▪️ належить закладу або орендується;
▪️ доступне для використання або потребує ремонту.

Обладнання, що не підлягає відновленню – не підлягає реєстрації.

🔹 Як підготуватись?

 ✔️ Зв’яжіться з представником вашої МІС — дізнайтесь про готовність функціональності та навчальні матеріали;

✔️ Призначте відповідального за облік обладнання (це може бути керівник закладу, фахівець з кадрів чи адміністратор);

 ✔️ Підготуйте перелік обладнання та зберіть дані, необхідні для реєстрації.

📌 Більше інформації та відповіді на поширені запитання.

17 Серпня 2022
З 1 серпня українські лікарі почали працювати з функціоналом виписки електронних рецептів на антибіотики.
Зокрема, така можливість стала доступною і для фахівців спеціалізованої медичної допомоги – на амбулаторному рівні та в умовах стаціонару.
Принагідно нагадуємо, що при наданні спеціалізованої медичної допомоги (як під час амбулаторного лікування, так і в умовах стаціонару) виписувати електронний рецепт на антибіотик повинен саме той спеціаліст, який проводить огляд пацієнта, визначає діагноз та здійснює призначення, а отже – відповідає за процес лікування пацієнта.
У такому випадку скерування пацієнта до сімейного лікаря для виписки е-рецепта є недоцільним.
Що важливо знати про виписку рецептів на антибіотики?
🔷 У разі, якщо лікар, не має технічної можливості виписати електронний рецепт (заклад не підключений до Електронної системи охорони здоровʼя (ЕСОЗ), відсутній функціонал у Медичній інформаційній системі (МІС) тощо), лікар має виписати пацієнту паперовий рецепт на спеціальному бланку форми ф-1.
🔷 Важливо зауважити, що інформаційна довідка/паперовий бланк мають обовʼязково бути засвідчені особистим підписом та печаткою лікаря. Це є свідченням достовірності рецепта.
🔷 Якщо пацієнт перебуває на лікуванні у стаціонарі, медичний заклад за умовами співпраці з НСЗУ повинен забезпечувати пацієнтів медикаментами, зокрема антибіотиками, які визначені Національним переліком основних лікарських засобів та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я. Для призначення та застосування таких лікарських засобів виписувати рецепт пацієнту не потрібно. Ці ліки гарантовано мають надаватися пацієнтам безоплатно.
🔷 У разі виняткових ситуацій, якщо пацієнт для лікування у стаціонарі потребує антибіотик, не передбачений Нацпереліком та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я, лікар зможе виписати йому рецепт. Зауважимо, що у такому випадку для виписки рецепта на антибіотики в стаціонарі потрібна відповідна підстава, адже всі дані про призначення лікар вноситиме до ЕСОЗ. Якщо лікар випише рецепт на ліки, які мають надаватися в стаціонарі безоплатно – це вважатиметься порушенням умов договору з НСЗУ.
🔷 Якщо лікар здійснює виписку зі стаціонару пацієнта, який потребує подальшої антибіотикотерапії, лікар стаціонару повинен виписати рецепт, щоб пацієнт у той же день міг придбати ліки та продовжити лікування вдома.
2 Травня 2024

Перегляд медичних записів, створених на приєднану неідентифіковану/ідентифіковану особу, раніше був ускладнений. Адже при обʼєднанні записів про пацієнта в ЕСОЗ запис, який було приєднано, автоматично деактивується. 

Після впроваджених змін в системі передбачений доступ до перегляду електронних медичних записів (ЕМЗ), створених для неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта, якого об’єднали з основним записом про пацієнта у ході дедублікації.

Відтепер лікар первинної медичної допомоги з активною декларацією з пацієнтом може повноцінно переглядати медичні дані пацієнта, навіть якщо деякі з них були створені на інші записи про пацієнта (як для ідентифікованого, так і для неідентифікованого) та вони були обʼєднані.

Усі інші лікарі можуть переглянути такі записи за умови отримання дозволу (approval) на пацієнта, який надає доступ до всіх медичних даних – як основного запису про пацієнта, так і його приєднаних записів.

Як для лікаря з активною декларацією, так і для лікаря з активним дозволом на пацієнта, перегляд записів, що містять чутливі дані, заборонений. Для перегляду таких даних лікар має отримати окремий доступ до чутливих груп згідно з поточним процесом.

Можливість перегляду повних медичних даних за цими правилами буде доступною за умови, якщо неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта було звʼязано з основним записом про пацієнта. 

Таким чином, педіатр відтепер може, наприклад, переглянути результати проведеного дитині неонатального скринінгу, проведених щеплень в пологовому будинку, які були обліковані до видачі свідоцтва про народження. 

Також будь-який лікар за потреби може повноцінно переглянути медичну інформацію про пацієнта, який раніше потрапив до стаціонару в непритомному стані, не був одразу ідентифікований та відповідно частина медичних записів була створена на неідентифікованого пацієнта, або ж медичні дані пацієнта, запис про якого за результатами перевірки НСЗУ було визнано дублем. 

Зверніть увагу! Якщо частина медичних записів про пацієнта все ж недоступна до перегляду (за винятком чутливих даних), є висока ймовірність наявності дублюючого запису про пацієнта, який необхідно приєднати до основного запису. 

Для цього необхідно або знайти дублюючий запис та оновити в ньому інформацію для того, щоб записи були приєднані в автоматичному режимі, або звернутись до НСЗУ зі зверненням про необхідність об’єднання записів про пацієнта.

 

19 Березня 2025

Повідомлення від ЕСОЗ надходять пацієнту (законному представнику) на номер телефону, що зазначений в Реєстрі пацієнтів, через СМС або Viber (за наявності).  

Проте інколи трапляється так, що повідомлення не надходять – чому так стається і що в таких випадках робити? 

Розглянемо найбільш поширені причини та пояснимо, як діяти у таких ситуаціях.

Причина #1: При реєстрації в ЕСОЗ пацієнт обрав метод автентифікації не за номером телефону

Якщо при реєстрації в ЕСОЗ або під час оновлення своїх даних ви обрали метод автентифікації з типом “за документами”, то не отримуватимете сповіщення від ЕСОЗ на свій номер телефону. Також ви не зможете підтверджувати доступ медичного працівника до ваших медичних даних.

Рекомендуємо вам змінити свій метод автентифікації на метод з типом “за номером телефону” – так сповіщення та коди підтвердження будуть надходити на ваш номер телефону.

Що робити? 

Щоб змінити свій метод автентифікації, зверніться до лікаря, щоб він вніс ваш номер телефону до системи. Для підтвердження такої дії на ваш номер телефону надійде повідомлення з 4-значним кодом.

Якщо ви не маєте сімейного лікаря (терапевта, педіатра), то фахівці НСЗУ можуть актуалізувати ваш номер у системі за відповідним зверненням. 

Причина #2: У пацієнта змінився номер телефону або номер внесено з помилкою

Якшо ви не отримали сповіщення від ЕСОЗ ні на свій номер, ні на Viber або ж якщо ви з певних причин перестали отримувати сповіщення – разом з лікарем перевірте актуальність свого номера телефону. 

Зверніть увагу! Повідомлення від ЕСОЗ надходять на той номер телефону, який ви вказали при реєстрації в ЕСОЗ. Якщо ви змінили цей номер або номер внесений із помилкою, то потрібно актуалізувати його.

Що робити? 

Якщо ви придбали додатковий номер телефону і хочете отримувати повідомлення від ЕСОЗ саме на нього, то зверніться до вашого лікаря або будь-якого лікаря, в якого будете на прийомі для зміни номеру телефону в системі. Для підтвердження такої дії на старий номер телефону надійде 4-значний код. 

Якщо ви втратили доступ до вашого номеру телефону, який зазначено в системі або повідомлення надходять на невідомий вам номер чи з будь-якої іншої причини, через яку ви не можете отримати код підтвердження, вам потрібно звернутися до НСЗУ через онлайн-форму за посиланням

Після виконання вашого запиту зверніться до лікаря для реєстрації в системі нового номеру телефону. 

Детальніше про те, як змінити номер телефону в ЕСОЗ за посиланням.

Причина #3: Повідомлення надійшло у Viber

Пацієнти вже звикли отримувати повідомлення від ЕСОЗ у вигляді СМС на телефон. А віднедавна сповіщення почали надходити у Viber на номер, який вказаний в Реєстрів пацієнтів.

Проте, якщо Viber не встановлений – ви, як і раніше, отримаєте СМС-повідомлення. 

Що робити? 

Якщо ви не отримали смс-повідомлення від ЕСОЗ на телефон і ваш номер телефону зареєстровано у Viber, перевірте наявність повідомлення саме там. 

Зауважимо, що лікар не обирає спосіб доставки повідомлень. Система робить це автоматично. 

Причина #4: У записі пацієнта вказаний номер когось із родичів

Під час реєстрації в ЕСОЗ деякі пацієнти не надають значення номеру телефону, який вказують у своєму записі. Так дехто замість свого номеру, вказує номер телефону родича або іншої особи.

Відповідно так пацієнт не зможе отримувати смс-повідомлення від ЕСОЗ, адже вони надходять на номер іншої особи, який вказаний у системі. А особа, номер якої зазначений, може зловживати такою довірою. 

Що робити? 

Якщо ви вказали номер іншої особи при реєстрації, то потрібно внести зміни у ваш запис в ЕСОЗ та встановити свій власний номер. 

Для цього виконайте дії, описані в причині #2.

Зазначимо, що відсутність номеру телефону чи смартфону не є перешкодою для отримання медичної допомоги. При реєстрації в ЕСОЗ ви можете обрати зручний для вас метод автентифікації і канал інформування від ЕСОЗ. Все ж для зручності рекомендуємо обирати як метод автентифікації саме “за номером телефону”, на який будуть надходити сповіщення від системи. Раніше ми розповідали про те, коли надходять повідомлення від ЕСОЗ та що вони означають.