





Міністерство охорони здоров’я України , Національна служба здоров’я України та ДП “Електронне здоров’я” разом з експертами USAID – US Agency for International Development розпочали опис бізнес-архітектури охорони здоров’я.
Усупереч російській військовій агресії, Україна продовжує роботу над реформуванням електронної системи охорони здоров’я та реалізації нових електронних пацієнтських сервісів. Найперше – йдеться про покращення безпечної роботи з медичними даними.
Опис бізнес-архітектури дозволить виконувати цифрову трансформацію, опираючись на чіткі процесні послідовності та залежності, ураховуючи всі особливості, етапи та взаємозв’язки між усіма процесами.
Бізнес-архітектура та карта процесів охорони здоров’я включатиме:
– основні процеси за видами медичної допомоги: сімейна медицина (первинна), спеціалізована (вторинна), високоспеціалізована, реабілітація, профілактика, стаціонарна паліативна допомога, екстрена) із відповідними нормативно-правовими документами, на основі яких така допомога надається;
– перелік типів процесів медичної допомоги: реабілітація, діагностика, консультування, профілактика, документообіг та ін.;
– місця надання послуг;
– ролі в процесах та довідники послуг.
Чіткі, прозорі, описані бізнес-процеси ЕСОЗ нададуть можливість ефективніше використовувати наявні ресурси системи, отримувати бажані дані та результати найкоротшим шляхом, а також ефективніше використовувати ресурси для її подальшого розвитку, зміни, доповнення.
Відповідний документ очікується до презентації проектом USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» у вересні 2022 року.
Відповідно до умов програми реімбурсації “Доступні ліки”, МІС розробляють модуль для видачі електронного рецепту, або модуль погашення електронного рецепту, чи модуль видачі і погашення електронного рецепту одночасно.
МІС “Helsi” пройшла тестування відповідності функціоналу виписки електронних рецептів лікарями та функціонал погашення е-рецептів фармацевтами.
Helsi (helsi.me)
Оператор ТОВ “Хелсі ЮА”
ЄДРПОУ 40436197
Також, МІС “Доктор Елекс” успішно пройшла тестування функціоналу виписки електронних рецептів.
Доктор Елекс (https://doctor.eleks.com)
ТОВ “ДОКТОР ЕЛЕКС”
Код ЄДРПОУ 38582529
Тестування функціоналу для аптечних закладів триває! ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .
Доказова та ефективна реабілітація без бюрократії та паперів стає більш доступною для українців, які через війну потребують відновлення.
Щоб зробити цей процес більш ефективним і позбавити лікарів паперової рутини, весь реабілітаційний процес супроводжується в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
Так, зокрема, з’явився функціонал обліку реабілітаційних втручань за Міжнародною класифікацією функціонування, обмеження життєдіяльності та здоровʼя (МКФ).
Це значно полегшить і покращить роботу фахівців у мультидисциплінарних реабілітаційних командах, яким вже не доведеться заповнювати паперові журнали про відновлення пацієнта, а відстежувати динаміку реабілітації у реальному часі.
Лікарі фізичної та реабілітаційної медицини, ерготерапевти, фізичні терапевти та їх асистенти вже почали вносити до системи інформацію про процедури, призначення, результати реабілітаційних обстежень та інші дані про відновлення пацієнтів за міжнародною класифікацією МКФ.
За рішенням учасників мультидисциплінарної реабілітаційної команди можна буде коригувати реабілітаційний план для підвищення ефективності реабілітації пацієнта.
При цьому серед переваг також те, що електронні дані неможливо втратити чи загубити, а за потреби та згодою пацієнта отримати до них доступ зможе медичний фахівець та мультидисциплінарна реабілітаційна команда у будь-якому куточку країни. Тож медичні дані про стан здоровʼя пацієнта будуть надійно збережені та захищені на рівні держави.
З більш детальними матеріалами щодо змін можна ознайомитися нижче:
📍Презентація “Функціонал обліку реабілітаційних процедур в ЕСОЗ”
📍Розʼяснення. Реабілітація в ЕСОЗ: що змінюється для фахівців з реабілітації
📍 Реабілітація в ЕСОЗ. Поширені питання та відповіді
Зміни до порядку відпуску наркотичних (психотропних) ліків дозволять безперешкодно отримувати їх тим, хто дійсно потребує. Відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці здійснюватиметься виключно на підставі електронного рецепта в ЕСОЗ.
Така норма передбачена наказом МОЗ від 21.07.2023 № 1333 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360». Ці зміни набувають чинності у середині вересня поточного року.
Рішення сприятиме запобіганню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини.
Паперовий рецепт при цьому діятиме лише на територіях, де ведуться активні бойові дії, та для призначення екстемпоральних наркотичних лікарських засобів (тобто таких, що виготовляються в аптеці).
А з метою виїзду за кордон з ліками для обґрунтування призначення таких ліків лікар має надрукувати пацієнту інформаційну довідку до е-рецепта з власним підписом та печаткою лікаря.
Ухвалені зміни передбачають, зокрема, і те, що призначення лікарем пільгових наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з постановою КМУ від 17.08.1998 № 1303, здійснюватиметься також за електронним рецептом.
Водночас цифровізація процесу спростить доступ до наркотичних (психотропних) ліків пацієнтам, які проходять складне лікування та потребують знеболення, адже тепер вони всі без обмежень зможуть отримувати рецепт на препарати знеболення у більш зручний спосіб.
З листопада 2022 року лікарі почали використовувати електронні рецепти для призначення наркотичних (психотропних) ліків за власні кошти пацієнта. З цього часу в ЕСОЗ сформовано понад 57 тис. е-рецептів на ліки цієї групи.
Раніше відпуск цієї групи препаратів здійснювався за паперовим рецептурним бланком форми № 3. Це створювало певні труднощі для пацієнтів, які потребували тривалого лікування наркотичними (психотропними) лікарськими засобами. Термін дії такого типу рецепта становить 10 днів — отже, кожні 10 днів пацієнт має відвідувати заклад для того, щоб отримати необхідне призначення.
Електронний рецепт спрощує пацієнтам доступ до життєво важливих ліків, адже отримати повторний е-рецепт завжди можна дистанційно без необхідності відвідувати заклад охорони здоровʼя.
Нагадуємо, що виписати електронний рецепт на наркотичний (психотропний) лікарський засіб може лікар, який відповідає за лікування пацієнта. Це може бути як сімейний лікар, так і вузькопрофільний спеціаліст — хірург, онколог чи невролог. Отримати ліки за е-рецептом можна в аптеці, яка має відповідну ліцензію на відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів.
Зауважимо, що на сьогодні 100% аптек, які мають відповідну ліцензію, зареєстровані та працюють в ЕСОЗ.