Система охорони здоровʼя працює на повну потужність попри російську агресію!

Особлива вдячність за це нашим медикам!
Підготували короткий перелік останніх новин в нашій системі охороні здоровʼя:
– Уже скоординовано 116 вантажів гуманітарної допомоги для закладів охорони здоровʼя, прочитати про це більше ви зможете більше за посиланням –
– Також до наших медиків долучилось уже 19 іноземних колег та ще 1000 виявили бажання приїхати у разі потреби. Реєстрація і надалі є відкритою –
-За 16 днів військових дій МОЗ скоординувало понад 500 тонн медикаментів від різних країн –
– В умовах воєнного стану усі публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом України “Про публічні закупівлі”-
– Ресурс Tabletki.ua – бронюй ліки в аптеках. Збережи свій час і гроші отримує дані про наявність медикаментів від багатьох аптек. В умовах війни не всі мають можливість надавати актуальні дані оперативно. Тому, сервіс оновив алгоритм фільтрації та відбражає інформацію про тільки ті аптеки, які дійсно працюють та надають актуальну інформацію.
– Інформуємо про рішення Міністерство охорони здоров’я України для удосконалення роботи сфери охорони здоров’я під час війни –
– Також, наразі для взаємодії з електронною системою охорони здоровʼя достатньо використовувати той електронний підпис, який наявний та який використовують у роботі користувачі. Після завершення воєнного стану в Україні та стабілізації ситуації термін впровадження електронного підпису на захищених носіях для користувачів ЕСОЗ за потреби буде продовжено.
Бережіть себе та своїх рідних! Все буде Україна! 🇺🇦
Також рекомендуємо
1 Лютого 2022
Минулого тижня відбулася координаційна зустріч за участі представників ВООЗ в Україні, Міністерства охорони здоровʼя, ДП «Електронне здоровʼя», Національної служби здоровʼя та представників медичних інформаційних систем з питань покращення якості даних про вакцинацію.
World Health Organization Ukraine разом з Міністерство охорони здоров’я України за фінансової підтримки Уряду Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії ініціювали проєкт, спрямований на покращення якості внесення даних про вакцинацію від COVID-19 шляхом покращення процесів внесення даних у різних медичних інформаційних системах (МІС), та надання чітких інструкцій щодо функціональності всім медичним працівникам, які беруть участь у цьому процесі.
Доктор Ярно Хабіхт, голова Бюро ВООЗ в Україні, зазначив: «В Україні вакцинація пріоритетних груп населення проводиться з 24 лютого 2021 року, і станом на сьогодні близько 15 мільйонів людей вже повністю вакциновані, країна досягла охоплення майже 35% всього населення. ВООЗ постійно підтримує МОЗ рішеннями на основі даних, включаючи рекомендації, спрямовані на ефективне функціонування електронної системи охорони здоров’я, що дозволить полегшити життя медичним працівникам і пацієнтам».
30 Листопада 2022

Шановні користувачі електронної системи охорони здоровʼя!

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Відповідно до наказу Адміністратора від 18.11.2022 №60 та поданої заяви Оператора про добровільне відключення електронну медичну інформаційну систему “ВІЛ-інфекція в
Україні” (ДУ «Центр громадського здоровʼ я МОЗ України») було відключено від центральної бази даних ЕСОЗ.

Нагадуємо, що у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, користувачі МІС мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;

– розірвати договір з Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

18 Квітня 2025

Вже у травні в електронній системі охорони здоров’я з’явиться новий функціонал – реєстрація та облік медичного обладнання. Це важливий крок в цифровізації та побудови прозорої й ефективної системи охорони здоров’я.

Реєстрація медичного обладнання буде обовʼязковою вимогою для всіх надавачів медичних послуг, які зареєстровані та працюють в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ).

Функціонал обліку медичного обладнання дозволить забезпечити потребу в інформації про обладнання відразу для декількох груп користувачів – пацієнтів, управлінців закладів, засновників та представників державних інституцій, зокрема, щоб:

  • запевнитися, що обладнання, необхідне для отримання медичної допомоги, наявне у закладі та є робочим;
  • бачити актуальну картину наявності обладнання в кожному закладі;
  • використовувати дані для планування та управління ресурсами на рівні медичного закладу, регіону й у межах усієї країни;
  • у майбутньому підтверджувати відповідність закладу вимогам Програми медичних гарантій під час контрактування.

Перелік медичного обладнання, що підлягає реєстрації та обліку, буде визначено відповідним наказом Міністерства охорони здоров’я України, який очікуємо найближчим часом.

Які дані про обладнання реєструватимуться в ЕСОЗ?

Серед даних, які потрібно буде вносити в ЕСОЗ про медичне обладнання:

  • Назва і код
  • Місцезнаходження;
  • Виробник, дата випуску, модель, серійний та інвентарний номер (за наявності);
  • Опис (за потреби);
  • Номер закупівлі, термін експлуатації (за наявності);
  • Посилання на пов’язане обладнання, додаткові властивості (за потреби);
  • Статус  доступності медобладнання;
  • Дані про особу, що внесла інформацію.

Хто буде реєструвати обладнання?

Відповідатиме за внесення даних про медичне обладнання керівник медичного закладу чи інший уповноважений представник. Наголошуємо, що це робитимуть не медичні працівники, а саме ті працівники, яких уповноважить керівник закладу.

Ці працівники реєструватимуть обладнання, оновлюватимуть інформацію про нього, змінюватимуть статус його доступності, а також відповідатимуть за актуальність цих  даних.

Невдовзі медичні заклади отримають інструкції та навчальні матеріали щодо реєстрації та обліку медичного обладнання в ЕСОЗ. Також за детальною інформацією про використання цього функціоналу звертайтеся до служб підтримки своїх медичних інформаційних систем.

2 Липня 2024

Державно-приватне партнерство (ДПП або англ.: PPP) є співпрацею між державними установами та приватним сектором, яка спрямована на реалізацію спільних проектів з метою покращення інфраструктури та послуг. У межах ДПП держава надає юридичну та адміністративну підтримку, а приватний сектор – фінансові ресурси та експертизу. Таке партнерство дозволяє зменшити фінансове навантаження на державний бюджет і забезпечити більш ефективне використання ресурсів.

Основні переваги ДПП включають залучення інноваційних рішень від приватних компаній, прискорення темпів реалізації проектів та підвищення якості послуг. Наприклад, у сфері транспорту ДПП може сприяти будівництву нових доріг, модернізації аеропортів або впровадженню нових технологій у громадському транспорті. Приватні інвестори, зі свого боку, отримують можливість заробити на довгострокових контрактах і отримати стабільний дохід.

ДПП також сприяє розвитку економіки, створюючи нові робочі місця та підвищуючи конкурентоспроможність країни на міжнародному ринку. Завдяки спільним зусиллям держави та бізнесу, громадяни отримують доступ до кращих послуг та інфраструктури, що покращує їхнє життя та підвищує рівень довіри до державних інституцій. Важливою умовою успішності ДПП є прозорість та відповідальність обох сторін, що забезпечує довготривалі вигоди для суспільства.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ як основа державно-приватного партнерства

Зауважимо, що електронна система охорони здоровʼя побудована за принципом державно-приватного партнерства, є двокомпонентною і складається  з центральної бази даних (ЦБД – державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватний компонент).

При цьому держава відповідає за розробку політики та нормативно-правової бази, забезпечує роботу та розвиток тільки центральної бази даних ЕСОЗ, формує технічні вимоги до функціональності та безпеки, забезпечує збереження та захист даних на національному рівні, гарантує безпеку системи загалом. Своєю чергою бізнес (медичні інформаційні системи) відповідальний за впровадження необхідної функціональності згідно з технічними вимогами, забезпечення безпеки (в тому числі даних) на рівні МІС та надання інших сервісів користувачам, які вони обрали відповідно до своїх потреб.  

Медичні інформаційні системи – це інформаційно-комунікаційні системи, які дозволяють лікарням та аптекам автоматизувати свою роботу та взаємодіяти з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) лише через МІС, яка протестована і підключена державою до ЦБД ЕСОЗ і з якою заклад уклав договір

Іншими словами, завдяки ЕСОЗ через МІС медичні та фармацевтичні працівники і фахівці з реабілітації можуть додавати, переглядати та обмінюватися структурованою інформацією. 

На початок липня 2024 року до ЕСОЗ підключені 36 МІС (їх перелік можна знайти на сайті системи). 

У деяких користувачів ЕСОЗ постає запитання, чому існує таке різноманіття медичних інформаційних систем і чому не можна створити єдину державну МІС? Сьогодні детальніше розглянемо, ДПП в контексті ЕСОЗ.

Залучення бізнесу зберігає стабільність системи незалежно від політичної ситуації в країні. Держава визначає політику і стратегію, працює як партнер з бізнесом для цифровізації системи охорони здоров’я в Україні.

Модель державно-приватного партнерства є ефективною, дозволяє уніфікувати стандарти та якість електронних сервісів та водночас розвивати ринок цифрових послуг в охороні здоровʼя. Розвиток ЕСОЗ у рамках такої моделі має низку переваг:

Прискорення реалізації проектів

Завдяки співпраці з приватними компаніями цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я можна реалізувати швидше. Адже приватні партнери зазвичай мають досвід і ресурси для оперативного виконання робіт, що скорочує час розробки та імплементації. 

Медичні інформаційні системи адаптують свої сервіси під потреби конкретних напрямків – первинної медичної допомоги, стоматології тощо. Відповідно медичний заклад може обрати серед переліку МІС саме ту, яка найбільше покриває його потреби і таким чином оплачує лише ті сервіси, у яких дійсно є необхідність. Тобто кожен платить за те, що обирає. 

Залучення приватного капіталу

ДПП дозволяє залучити приватні інвестиції для фінансування проектів, що зменшує фінансове навантаження на державний бюджет. Це особливо важливо для великих інфраструктурних проектів, які потребують значних коштів.

Реалізувати цілі у сфері цифрової трансформації медицини виключно за рахунок державного бюджету не завжди вдається. Здебільшого треба залучати позабюджетне фінансування. До того ж ефективна розробка масштабних проєктів у сфері ЕСОЗ можлива завдяки участі великої кількості фахівців із експертизою у різних ІТ-напрямках. 

Участь бізнесу у розбудові ЕСОЗ покриває дефіцит ресурсу в державі шляхом розподілу відповідальностей: держава розробляє політики і стежить за відповідністю дотримання стандартів і займається розробкою центрального компоненту, а бізнес – займається розробкою інтерфейсу і відповідає за кінцевий сервіс. Таким чином з одного боку державі вдається зменшити тягар витрат бюджету на реалізацію нових функціональностей, а з іншого — ефективно реалізовувати свої функції регулювання і моніторингу технічних вимог, яких повинні дотримуватися медичні інформаційні системи як приватний компонент ЕСОЗ. 

Крім того, українські ІТ-компанії мають великий досвід у використанні нових технологій, наданні підтримки клієнтам, що однозначно справляє позитивний вплив і на ЕСОЗ вцілому. 

Завдяки різноманітності медичних інформаційних систем з’явилася можливість вирішувати специфічні проблеми користувачів, що було б неможливо реалізувати лише в межах державного ресурсу.

Економічний розвиток та створення робочих місць

Реалізація проектів в рамках ДПП сприяє економічному зростанню, створюючи нові робочі місця та стимулюючи розвиток бізнесу. Це позитивно впливає на економіку країни вцілому, підвищуючи її конкурентоспроможність на міжнародному ринку.

Підвищення якості послуг завдяки інноваціям

Приватний сектор часто має доступ до новітніх технологій та інноваційних рішень, що дозволяє підвищити ефективність реалізації проектів. Це може включати використання передових методів розвитку, управління та обслуговування. Спільні проекти часто призводять до підвищення якості наданих послуг саме завдяки використанню передових технологій та методів управління. 

Різноманіття МІС дозволяє конкурувати у якості надання послуг та розробляти інноваційні рішення. Відтак, державно-приватне партнерство стимулює ринок розвиватися та конкурувати в зручності сервісів, комфортністю інтерфейсів, корисними функціями для пацієнта. Вільна конкуренція заохочує медичні інформаційні системи покращувати свої сервіси, що в наслідку веде до покращення ринку цифрових послуг в сфері охорони здоровʼя. А від цього виграють кінцеві користувачі – медики та отримувачі послуг та допомоги – пацієнти. Це позитивно впливає на рівень життя громадян та сприяє розвитку суспільства.

Уніфікація стандартів якості електронних сервісів

Усі медичні інформаційні системи, які підключилися або планують підключитися до ЦБД ЕСОЗ, розробляли функціональність для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ відповідно до єдиних технічних вимог, які затверджуються НСЗУ. Знайти чинні технічні вимоги ви можете за посиланням.

Так, держава розширює можливості ЦБД ЕСОЗ, надає документацію та консультаційну підтримку в реалізації необхідної функціональності, а МІС, враховуючи свій досвід та запит користувачів, створюють рішення, які допомагають закладу в його роботі. 

Крім можливості роботи в ЦБД ЕСОЗ, оператори МІС пропонують додаткові цифрові сервіси як для закладів охорони здоров’я, так і для пацієнтів. Наприклад, це може бути бухгалтерський модуль, система обліку запасів ліків, рейтингування та відгуки про лікарів чи лікарні або ж відома багатьом – система запису на прийом до лікаря. Такі додаткові сервіси функціонують незалежно від ЕСОЗ – держава не втручається у таку функціональність і відповідно не контролює якість. Заклад самостійно обирає додаткові сервіси під власні потреби.

Більше про сервіси МІС, які перевіряються і не перевіряються державою, можна дізнатися за посиланням.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ має переваги як для користувачів системи, так і для бізнесу. 

Чому розробка єдиної МІС наразі неможлива?

Зараз користувачами ЕСОЗ тільки в медичному напрямку є майже 27 тис лікарів ПМД, понад 120 тис лікарів СМД, близько 200 тис середнього медичного персоналу, додатково до користувачів фармацевтичного напрямку. Усіх цих користувачів необхідно навчити користуватися системою та підтримувати під час їх роботи, пояснювати нововведення тощо. 

Навчання, підтримка, розробка, комунікації і інші напрямки виконуються людьми, отже, необхідна команда, яка зможе закривати всі потреби медичної спільноти. Тож якби працівники усіх МІС, які наразі підключені до ЕСОЗ, працювали б на одну державну МІС – уявімо витрати на таку команду. І окрім команди, пам’ятаймо про потреби в інфраструктурі, яка мала б забезпечувати безперервну, цілодобову та швидку роботу усіх цих користувачів. Заглибившись в деталі ідеї “державної МІС”, можемо наразі тільки осягнути обсяги необхідних постійних витрат публічних коштів, які є нашими з вами податками та однозначно не є доступними в нинішній час. 

Натомість конкурентний ринок МІС інвестує приватні кошти в забезпечення потреб користувачів. До того ж в умовах конкуренції шанси на інноваційність значно зростають, адже кожна із команд розробників українських ІТ-компаній намагається запропонувати найкращий продукт та сервіс для споживача. А це один із важливих принципів ринкової економіки. Пропозиція формується під впливом запитів від користувачів ЕСОЗ. Бізнес постійно удосконалює свої сервіси, а держава розробляє політики, технічні вимоги, встановлює стандарти якості для функціональностей в межах ЕСОЗ та відповідає за безпеку системи. Тож модель державно-приватного партнерства є максимально ефективною для українських реалій, адже підсилює державні стратегічні цілі шляхом залучення потенціалу приватних компаній.