Яка функціональність МІС є частиною ЕСОЗ і перевіряється державою?

Електронна система охорони здоров’я стрімко розвивається і постійно доповнюється інноваційними електронними інструментами. На сьогодні в ЕСОЗ внесено понад 2 млрд електронних медичних записів для понад 35 млн пацієнтів. У ній зареєстровані понад 400 тис медичних та фармацевтичних працівників і більш як 16 тис медичних закладів. 

ЕСОЗ складається з ЦБД (Центральної бази даних), яка належить державі, та МІС (приватних медичних інформаційних систем), завдяки яким медичні заклади та аптеки мають змогу створювати, переглядати та обмінюватися інформацією, даними і документами з ЦБД ЕСОЗ. 

Медичні заклади та аптеки мають змогу працювати з ЕСОЗ лише через МІС, яка протестована і підключена державою і з якою заклад уклав договір. Тож для роботи в ЕСОЗ закладам потрібно обрати одну із медичних інформаційних систем, перелік яких є на сайті системи. 

Про тестування МІС

Технічні вимоги до МІС – це динамічний документ, на основі якого держава перевіряє МІС щодо взаємодії закладів та аптек з ЕСОЗ. 

Кожна МІС, яка здійснює обмін з Центральною базою даних ЕСОЗ, проходить низку тестувань на відповідність технічним вимогам, що визначені державою, зокрема НСЗУ, ДССЗЗІ. 

ДП “Електронне здоров’я” перевіряє функціональність МІС, яка передбачена в технічних вимогах. Перш ніж впровадити таку функціональність у власному інтерфейсі та надати її користувачам, медичні інформаційні системи зобов’язані подати її на тестування. 

Наприклад, для початку роботи з е-рецептом (створення, внесення змін, відпуск ліків, погашення)  МІСи подають дану функціональність на тестування  відповідно до профільних вимог. Лише після успішного результату перевірки медичні інформаційні системи можуть надавати користувачам можливість працювати з е-рецептом та проводити навчання. Якщо МІС не пройшла тестування або його результати незадовільні, тоді доступ до такого інструменту, як е-рецепт, не надається, і жоден з користувачів даної МІС не може ним скористатися. 

Чому договір з МІС важливий?

Рекомендуємо медичним закладам детально вивчати умови договору з МІС і звертати увагу на те, чи співпадають потреби медзакладу чи аптеки з обсягом необхідних функціональностей для взаємодії з ЕСОЗ, які пропонує медична інформаційна система. 

Пам’ятайте, що крім взаємодії з ЕСОЗ, медичні інформаційні системи пропонують також низку додаткових сервісів, які функціонують незалежно від ЕСОЗ і які заклад обирає за власним бажанням та під власні потреби. Це сервіси, на якість розробки яких держава не впливає і не перевіряє їхню функціональність, тому такі вимоги мають бути закріплені у договорі закладу з МІС. Кожна медична інформаційна система розробляє їх у відповідь на запити користувачів.

Так, завдяки функціональностям, які стосуються взаємодії з ЕСОЗ, користувачі медичних інформаційних систем мають змогу вносити як адміністративні, так і медичні записи.

До адміністративних належать, зокрема, дані, відомості та документи, які збираються у відповідь на питання хто (заклад, лікар), де (місце надання послуг, відділення), кому (пацієнт) надавав медичну послугу та за яких умов (за декларацією, за договором з НСЗУ). 

До медичних – належать дані, які фактично описують надану медичну допомогу (що, як, коли, при якому стані, як довго тощо). 

Уся функціональність МІС для взаємодії з ЕСОЗ згрупована за модулями, що описані в технічних вимогах. Саме на такі модулі держава тестує медичні інформаційні системи для їх підключення та сталого функціонування в системі. 

Так, наприклад, вся функціональність е-рецепту поділяється на два модулі: виписування та погашення. Виписування важливе для надавачів медичних послуг з метою призначення лікарських засобів, а погашення – для аптечних закладів з метою їх безпосереднього відпуску. Таким чином якщо ви маєте ліцензії на медичну практику та роздрібну торгівлю ЛЗ, ваша МІС має бути успішно протестована на обидва модулі.  

Такі можливості, як логістика, склад, бухгалтерія, онлайн-запис, реєстратура, кол-центр тощо є додатковими сервісами, які МІС надає закладам на умовах, що визначені їх договором. Одна із важливих послуг, яку МІС також надає своїм користувачам – це послуги з підтримки та навчання користувачів щодо функціональних можливостей програмного забезпечення. Держава не втручається у кількість чи якість таких послуг. 

Тож кожен медичний заклад може обрати медичну інформаційну систему, виходячи з власних потреб, побажань та технічних передумов. Держава допоможе з контролем якості, яка стосується взаємодії з ЕСОЗ, а інші сервіси залишаються під контролем закладу. 

Також рекомендуємо
31 Серпня 2023

31 серпня в дію увійшов оновлений Реєстр лікарських засобів та медичних виробів, які підлягають реімбурсації. Цього разу до переліку додались знеболювальні лікарські засоби для паліативних пацієнтів, а також тест-смужки для вимірювання рівня глюкози в крові. 

Так уже з вересня паліативні пацієнти, які потребують знеболення, зможуть  отримати ліки за електронним рецептом від сімейного лікаря. А уже з жовтня пацієнти з діабетом І типу почнуть отримувати тест-смужки за програмою реімбурсації.

До програми реімбурсації увійшли шість препаратів Морфіну в таблетках – чотири безоплатні та два з доплатою. Пацієнти зможуть отримати їх за електронним рецептом в аптеках, які співпрацюють з НСЗУ.

Для того, щоби отримати знеболювальні необхідно:

 1. Звернутися до сімейного або лікуючого лікаря:

Для пацієнтів з онкологією – звернутися лікаря первинної медичної допомоги. При наявності паліативного статусу лікар встановить діагноз хронічний біль та сформує е-рецепт в електронній системі охорони здоровʼя.

Для пацієнтів із психічними розладами: звернутися до лікаря-психіатра. При наявності паліативного статусу лікар встановить діагноз хронічний біль та створить електронний рецепт.

Усім іншим пацієнтам необхідно звернутися за направленням сімейного лікаря до лікаря-спеціаліста. При наявності паліативного статусу лікар встановить діагноз хронічний біль та призначить пацієнту знеболювальні засоби. 

Далі пацієнту необхідно звернутися до сімейного лікаря, який створить електронний рецепт на ліки.

2. Як і зазвичай після формування рецепта пацієнт отримає СМС-повідомлення з номером рецепта та кодом його погашення. Для тих пацієнтів, які зареєструвалися в ЕСОЗ не за номером телефона, а за документами, лікар надрукує інформаційну довідку, яка міститиме всю необхідну інформацію про рецепт.

3. Звернутися до аптеки, яка має договір з НСЗУ з електронним рецептом. Для погашення рецепта достатньо назвати фармацевту номер рецепта та код його погашення або надати інформаційну довідку.

4. Обрати серед наявних препаратів необхідну торгову назву та отримати знеболювальні препарати безоплатно або з частковою доплатою в аптеці з договором з НСЗУ. 

Знеболювальні лікарські засоби для паліативних пацієнтів необхідні людям з важкими, часто невиліковними захворюваннями. Наприклад, онкологія у ІІІ-ІV стадії, ВІЛ-інфекція/СНІД, туберкульоз у пізній стадії, серцево-судинні, неврологічні, атрофічно-дегенеративні та інші прогресуючі захворювання. Отримати знеболювальні можуть пацієнти, які мають встановлені: основний діагноз, паліативний статус та хронічний біль.

Загалом оновлений реєстр лікарських засобів та медичних виробів, які підлягають реімбурсації, містить 515 торгових назв препаратів і медвиробів.  Їх вартість частково або повністю відшкодовує НСЗУ.

17 Серпня 2022
З 1 серпня українські лікарі почали працювати з функціоналом виписки електронних рецептів на антибіотики.
Зокрема, така можливість стала доступною і для фахівців спеціалізованої медичної допомоги – на амбулаторному рівні та в умовах стаціонару.
Принагідно нагадуємо, що при наданні спеціалізованої медичної допомоги (як під час амбулаторного лікування, так і в умовах стаціонару) виписувати електронний рецепт на антибіотик повинен саме той спеціаліст, який проводить огляд пацієнта, визначає діагноз та здійснює призначення, а отже – відповідає за процес лікування пацієнта.
У такому випадку скерування пацієнта до сімейного лікаря для виписки е-рецепта є недоцільним.
Що важливо знати про виписку рецептів на антибіотики?
🔷 У разі, якщо лікар, не має технічної можливості виписати електронний рецепт (заклад не підключений до Електронної системи охорони здоровʼя (ЕСОЗ), відсутній функціонал у Медичній інформаційній системі (МІС) тощо), лікар має виписати пацієнту паперовий рецепт на спеціальному бланку форми ф-1.
🔷 Важливо зауважити, що інформаційна довідка/паперовий бланк мають обовʼязково бути засвідчені особистим підписом та печаткою лікаря. Це є свідченням достовірності рецепта.
🔷 Якщо пацієнт перебуває на лікуванні у стаціонарі, медичний заклад за умовами співпраці з НСЗУ повинен забезпечувати пацієнтів медикаментами, зокрема антибіотиками, які визначені Національним переліком основних лікарських засобів та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я. Для призначення та застосування таких лікарських засобів виписувати рецепт пацієнту не потрібно. Ці ліки гарантовано мають надаватися пацієнтам безоплатно.
🔷 У разі виняткових ситуацій, якщо пацієнт для лікування у стаціонарі потребує антибіотик, не передбачений Нацпереліком та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я, лікар зможе виписати йому рецепт. Зауважимо, що у такому випадку для виписки рецепта на антибіотики в стаціонарі потрібна відповідна підстава, адже всі дані про призначення лікар вноситиме до ЕСОЗ. Якщо лікар випише рецепт на ліки, які мають надаватися в стаціонарі безоплатно – це вважатиметься порушенням умов договору з НСЗУ.
🔷 Якщо лікар здійснює виписку зі стаціонару пацієнта, який потребує подальшої антибіотикотерапії, лікар стаціонару повинен виписати рецепт, щоб пацієнт у той же день міг придбати ліки та продовжити лікування вдома.
9 Вересня 2021

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!

З метою оптимізації та покращення продуктивності системи ЕСОЗ, проводимо планові технологічні роботи.
Задля мінімізації можливих незручностей для користувачів, регламентні роботи відбуватимуться з 20:00 10.09.2021 та до 21:30 10.09.2021.

Дякуємо за розуміння!

14 Лютого 2023
З червня за ініціативи Міністерство охорони здоров’я України та ДП «Електронне здоровʼя», за підтримки Kyiv School of Economics проходило дослідження якості взаємодії медичних працівників з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Головна мета дослідження – розробка методології для регулярного вимірювання індексу якості взаємодії користувача з ЕСОЗ.
У дослідженні взяли участь лікарі, які щодня працюють з електронною системою охорони здоровʼ я та практично можуть оцінити як переваги, так і труднощі у роботі з системою.
До експертної групи лікарів, які виявили бажання взяти участь у дослідженні, долучилися близько 700 медичних фахівців різної спеціалізації, щонайменше 230 з них взяли участь в анкетуванні, та понад 40 – в глибинних інтервʼ ю. У ході кількох етапів дослідження було визначено ряд ключових питань та потреб, з якими регулярно зіштовхуються користувачі. Серед них: питання швидкості передачі даних, пропозиції щодо розширення та оптимізації бізнес-процесів функціонала реєстрації пацієнта, зміни його реєстраційних даних тощо. Також лікарі надали свої відгуки та рекомендації щодо їх взаємодії, зокрема і з медичними інформаційними системами.
Наразі команда проєкту спільно з експертами-соціологами з Київської школи економіки завершили аналіз дослідження, сформували методологію для вимірювання індексу оцінки взаємодії користувачів та передали рекомендаційні звіти для представників медичних інформаційних систем для подальшого опрацювання.
Надалі планується впровадження напрацьованої методології для проведення регулярного моніторингу користувацького досвіду та вимірювання індексу оцінки якості взаємодії всіх користувачів ЕСОЗ.