Як захищені персональні та медичні дані пацієнтів в ЕСОЗ

В умовах воєнного стану та підвищеної загрози кібератак зі сторони російської федерації дотримання вимог безпеки є пріоритетом №1 електронної системи охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
На сьогодні дані, які зберігаються в ЕСОЗ, є більш захищеними, ніж ті, що зберігаються на паперових носіях у медичних закладах. Щобільше – на відміну від паперових карток внесення даних в ЕСОЗ гарантує їх цілісність та збереженість. МОЗ відповідає на найбільш поширені питання щодо захисту персональних та медичних даних пацієнтів в ЕСОЗ.
❓Як втілюється захист національної електронної системи охорони
здоровʼ  я?
НСЗУ, як власник центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя, та ДП «Електронне здоровʼя», як її адміністратор, втілюють усі необхідні заходи безпеки та превентивно працює над посиленням безпеки. Крім того, адміністратор здійснює регулярні перевірки безпеки медичних інформаційних систем. Також до моніторингу безпеки залучені експерти провідних міжнародних аудиторських компаній.
❓Як підтверджується захист даних в ЕСОЗ?
Окрім іншого, центральна база даних ЕСОЗ успішно пройшла сертифікацію та отримала атестат відповідності КСЗІ. Щобільше – усі медичні інформаційні системи, які здійснюють обмін даними з центральною базою даних ЕСОЗ, також отримали атестат відповідності КСЗІ. Іншими словами, це підтвердження того, що дані в системі зберігаються відповідно до вимог, установлених державою.
❓Чи зберігаються персональні дані про пацієнта в медичних інформаційних системах?
Персональні та медичні дані пацієнтів, визначені законодавством, зберігаються на рівні центральної бази даних ЕСОЗ, що є сукупністю реєстрів даних. Так, під час кожного візиту пацієнта лікар здійснює синхронізацію та відправку даних до ЕСОЗ, засвідчуючи цю дію власним кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
Додатково в системі реалізовано принцип відокремленого зберігання персональних та медичних даних пацієнта, що суттєво знижує ризик витоку персоніфікованих даних.
❓Як захищений доступ до даних в ЕСОЗ?
Доступ до інформації, що міститься в ЕСОЗ, надається виключно ідентифікованим та автентифікованим користувачам (лікарям), що мають відповідні права доступу.
Так, лише на вході в систему користувачі проходять двофакторну авторизацію: через встановлену МІС та безпосередньо вхід в ЕСОЗ, на рівні якого і визначаються права доступу користувача.
❓Хто має доступ до моєї медичної інформації?
Доступ до даних про пацієнта за його згодою має сімейний лікар (терапевт, педіатр), з яким пацієнт уклав декларацію. Своєю чергою, лікарі-спеціалісти можуть отримати доступ до релевантних епізодів медичної допомоги лише у випадку направлення сімейного лікаря або іншого лікаря-спеціаліста. Доступ до інших даних лікарів-спеціалістів здійснюється за згодою пацієнта.
Ні безпосередньо медичні інформаційні системи, ні працівники інших інституцій не мають доступу до даних про пацієнта.
Надалі в системі буде реалізований функціонал, що дозволятиме пацієнту самостійно керувати доступами до власних даних через електронні кабінети пацієнтів.
Також рекомендуємо
22 Березня 2022
Українські лікарі можуть отримати професійні гайди, навчання та рекомендації безкоштовно на таких відомих ресурсах для онлайн-навчання:
📌 Cерія вебінарів від World Health Organization Ukraine щодо першої психологічної допомоги під час воєнного стану та ведення розладів, повʼязаних зі стресом. Більше деталей за посиланням – https://cutt.ly/iSYfOuw
📌 UpToDate – безкоштовний доступ до рекомендацій, гайдів для лікарів усіх напрямків. Раніше доступ коштував 300 євро. Реєстрація доступна за посиланням – https://www.better-evidence.org/
📌 BMJ best practice, доступні для українців за посиланням – https://bestpractice.bmj.com/info/
Також на сьогодні багато сервісів медичних онлайн-консультацій відкрили безкоштовний доступ для українців. Скористатися можете такими ресурсами:
💬 Doctor Online, сервіс для онлайн-консультацій лікарів. Скористатись можете за посиланням – http://doctoronline.care/
💬Viveo- телемедична платформа, що пропонує онлайн-консультації для українців за посиланням – https://viveohealth.com/
💬 Onlayn-likar — консультації телефоном та гаряча лінія українською. Номер для зв’язку: 42 239 20 50, доступний з 8 до 20 години за посиланням – https://www.onlayn-likar.com/
💬 teplo.app — платформа, де фахівці з вищою психологічною освітою. Здобули додаткові знання з різних напрямків психотерапії. Консультації безкоштовні для українців за посиланням – https://teplo.app/
💬 doc2rbot – безкоштовний бот, що з’єднує лікаря і пацієнта та може організаційно провести швидкі консультації. Скористатись ботом можна за посиланням – https://t.me/Doc2rbot
💬 Безкоштовна інтернет-платформа психологічної допомоги “Розкажи мені”. Для допомоги потрібно коротко описати свій запит і надіслати заявку за посиланням – https://tellme.com.ua/
📲Також нагадуємо, що усі українці можуть отримати безкоштовну медичну консультацію через контакт-центр МОЗ 0-800-60-20-19. До контакт-центру залучені медичні працівники багатьох галузей.
Бережіть себе та своїх близьких! Слава Україні!
11 Липня 2025

Наказом Національної служби здоровʼя від № 494 від 11.07.2025 вперше було затверджено технічні вимоги до пацієнтських інформаційних систем (ПІС), дотримання яких є необхідним для підключення до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ). 

Це означає, що з 11.07.2025 ДП “Електронне здоровʼя” починає прийом заявок на тестування пацієнтських інформаційних систем (ПІС) для впровадження особистого кабінету пацієнта. 

Підключення пацієнтських інформаційних систем до ЦБД ЕСОЗ дозволить пацієнтам використовувати функціональні можливості ЕСОЗ. На початковому етапі – знайти та подати декларацію лікарю первинної медичної допомоги, змінювати персональні дані тощо.

Серед модулів, які підлягають тестуванню, зокрема: 

  • Авторизація ПІС
  • Авторизація користувача 
  • Реєстрація користувача
  • Завантаження електронних копій оригіналів документів
  • Припинення дії токенів 
  • Управління доступами, наданими користувачем для ПІС
  • Отримання і перегляд даних запису про пацієнта
  • Зміна персональних даних пацієнта
  • Управління Деклараціями (подання, перегляд, припинення, перегляд та управління запитами)
  • Робота із переліками, довідниками та класифікаторами.

Нагадаємо алгоритм проходження тестування:

  1. Підготуйте необхідні документи.
  2. Подайте запит на тестування та додайте необхідний набір файлів.
  3. Адміністратор проведе тестування у попередньо встановлений термін.
  4. Отримайте висновок за результатами тестування. 

Нагадаємо: пацієнтські інформаційні системи – це веб-сайти чи мобільні застосунки, які дозволяють користувачам використовувати цифрові можливості особистого кабінету пацієнта в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ).

Наразі це лише перший етап впровадження особистого кабінету пацієнта. Надалі він буде доповнюватися новими функціональними можливостями.

Запрошуємо операторів пацієнтських інформаційних систем долучатися до ЕСОЗ!

8 Грудня 2022
Медичний висновок тимчасової непрацездатності – електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я та містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності, що засвідчує тимчасову непрацездатність та є підставою для створення е-лікарняного.
Якщо у закладі охорони здоровʼя відсутнє електропостачання чи не має можливості одразу після огляду пацієнта внести дані про огляд, консультації та лікування та відповідно не має можливості оформити медичний тимчасової непрацездатності, то МВТН може бути сформований не пізніше як на п’ятий день з дати встановлення лікуючим лікарем факту тимчасової непрацездатності особи. При цьому строк непрацездатності зазначається той, що був визначено в день проведення експертизи тимчасової непрацездатності.
Якщо протягом цього терміну відсутня можливість передачі МВТН до електронної системи – лікар випише паперовий листок непрацездатності.
У разі відсутності технічної можливості формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність в ЕСОЗ, внесення таких відомостей до системи має забезпечуватися безпосередньо після усунення таких проблем.
Якщо ж у закладі відсутні бланки, за рішенням керівника дозволяється оформлення лікарняного на аркуші паперу, за формою, затвердженою МОЗ, Міністерством соціальної політики, Фондом соціального страхування (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1454-04#Text). Такі зміни передбачені наказом МОЗ №1066.
22 Вересня 2022
У серпні цього року в Україні успішно запрацював е-рецепт на антибіотики. Це перший етап впровадження відпуску рецептурних лікарських засобів за електронним рецептом.
Втім не єдиний – уже з листопада в Україні електронний рецепт поширюватиметься і на групу наркотичних (психотропних) лікарських засобів. Таким чином, електронний рецепт прийде на заміну спеціальним паперовим рецептурним бланкам рожевого кольору, що використовуються зараз для призначення цієї групи ліків.
Важливо зауважити, що по закінченню перехідного періоду відпуск антибактеріальних препаратів в аптеках буде відбуватися виключно за електронним рецептом лікаря.
Якщо ваш заклад уже працює в електронній системі охорони здоровʼя та здійснює виписування е-рецептів, рекомендуємо розмістити наліпку “Призначаємо ліки за е-рецептом” на інформаційному стенді, дверях кабінету лікаря, у вхідній зоні, помітній для відвідувачів закладу тощо.
Завантажити наліпку для медичного закладу можна за посиланням –
Якщо ваша аптека відпускає ліки за е-рецептом, рекомендуємо розмістити наліпку “Відпускаємо ліки за е-рецептом” у вхідній зоні аптеки, помітній для відвідувачів. Так, пацієнт зможе легше та швидше знайти аптеку, яка відпускає ліки за е-рецептом.
Завантажити наліпку для аптеки можна за посиланням –
Рекомендовані вимоги до друку:
🔷 Розмір зображення: 180х280 мм
🔷 Технологія друку: цифровий друк, вирізка по контуру
🔷 Назва плівки для друку: Самоклеюча біла плівка
🔷 Розміщення наліпки: на зовнішній частині вхідної групи, на вітрині, інформаційному стенді тощо
🔷 Спосіб нанесення наліпки: на знежирену поверхню
Якщо у вас є додаткові питання, що стосуються призначення антибіотиків за е-рецептом, ви можете звернутися до контакт-центру за коротким номером 1677 (гілка «7»). Оператори підтримки проконсультують вас та допоможуть у вирішенні ваших питань.