




МОЗ спільно з НСЗУ впроваджують зміни у сфері електронної охорони здоров’я, створюючи на рівні держави нові функціональні можливості для телемедицини.
Так, надалі в межах електронної охорони здоровʼя будуть впроваджені сервіси телеконсультування, телерадіології та телеметрії – послуг, які наразі є найбільш актуальними для українців.
Ця ініціатива зокрема є відповіддю на гостру потребу в забезпеченні доступу до медичних послуг для людей, які проживають у віддалених від медичної допомоги регіонах, та для тих, хто постраждав від війни.
Що це означатиме для пацієнтів на практиці?
Пацієнти по всій країні зможуть шукати лікарів, записуватися на прийом онлайн та отримувати консультації із застосуванням безпечного відео- та аудіозв’язку. Так, пацієнт зможе отримати чи продовжити отримувати кваліфіковану медичну допомогу навіть поза стінами медичного закладу.
Завдяки впровадженню телерадіології буде забезпечено збереження діагностичних досліджень, виконаних на радіологічному обладнанні (КТ, МРТ тощо). За потреби лікарі з відповідними правами доступу зможуть переглядати ці дослідження, виконувати їх опис, створювати на їх базі спостереження та призначати лікування пацієнту.
Окрім цього, результати телеметричних даних діагностики таких як ЕКГ, виміри показників життєдіяльності людини (як от насиченість киснем крові, спірометрія тощо) будуть зберігатися в єдиному захищеному місці – центральній базі даних ЕСОЗ. При цьому результати цих досліджень не потрібно зберігати вдома чи у лікарні.
Нові функціональні можливості будуть інтегровані з уже наявними модулями ЕСОЗ та розширять можливості не лише у сфері телеконсультування, а й теледіагностики.
Нагадаємо, що впровадження телемедичних рішень в Україні відбувається за технічної підтримки проєкту USAID «Сталий розвиток національних систем охорони здоровʼя в Україні» (LHSS).
Нові ліцензії чи зміни до чинних — не потрібні. МОЗ пояснює зміни до ліцензійних умов з медпрактики.
Зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, які днями були ухвалені Урядом, не зобов’язують керівників закладів охорони здоров’я отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинних. Вони стосуються зобов’язання медзакладів упродовж 5 місяців почати роботу в електронній системі охорони здоров’я, якщо цього не було зроблено раніше. Про це під час ранкового брифінгу заявила заступниця міністра Марія Карчевич.
«Заклади охорони здоров’я, незалежно від форми власності, мають вести базові медичні записи в електронній системі охорони здоров’я. Це дозволить зберігати необхідну медичну інформацію про пацієнта в єдиному місці — електронній медичній картці. Таким чином, не буде межі між приватною та державною медициною. Усі заклади працюватимуть у рівних умовах, а пацієнт завжди матиме доступ до своєї електронної медичної карти, незалежно від того, в якому закладі він обслуговується — комунальному чи приватному», — розповіла заступниця міністра.
Заступниця міністра також наголосила, що на сьогодні правила ведення первинної облікової медичної документації залишаються незмінними. Тобто вони регламентуються чинними наказами МОЗ та іншими нормативно-правовими актами.
«На сьогодні у нас є обов’язкова вимога в законодавстві про ведення в електронному обліку таких документів, як, приміром, медичний висновок про тимчасову непрацездатність, медичний висновок про народження дитини, записи про вакцинацію та електронний рецепт на цукрознижувальні препарати. Відповідно, така первинна облікова медична інформація має обов’язково вноситися до ЕСОЗ», — пояснила Марія Карчевич.
Повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації буде відбуватися поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.
Нагадаємо, у середу Уряд ухвалив зміни до Ліцензійних умов, згідно з якими усі заклади охорони здоров’я, які провадять медичну практику, працюватимуть в ЕСОЗ. ЕСОЗ — це велика двокомпонентна система, яка містить медичні дані, що раніше зберігалась у паперовій формі. Вже зараз вона об’єднує понад 34 мільйони пацієнтів та 5,5 тисячі як комунальних, так і приватних закладів охорони здоров’я.
До ЕСОЗ уже внесено до 700 мільйонів медичних записів. Це система з надвисоким навантаженням та однією з рекордних швидкостей росту даних у світі, які надійно захищені відповідно до міжнародних стандартів безпеки.
При внесенні записів про пацієнта в ЕСОЗ поширеними є два види записів про пацієнтів – ідентифікований та неідентифікований.
Понад 35 млн пацієнтів зареєстровані в ЕСОЗ як ідентифіковані пацієнти, тобто вони надали, а медичний працівник вніс всю необхідну персональну інформацію. Одразу після реєстрації пацієнтові можна вносити електронні медичні записи, робити призначення, як наприклад, рецепти або направлення, декларацію про вибір лікаря ПМД тощо. Тільки в таких ситуаціях у закладів охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарі є функціональна можливість зареєструвати електронну медичну картку в ЕСОЗ з усією відомою інформацією.
Однак у випадках:
Саме у таких випадках створюються записи про неідентифікованих пацієнтів, відповідно медзаклад має можливість зареєструвати надану медичну допомогу, а НСЗУ після її підтвердження умовам закупівлі – оплатити таку допомогу.
Коли пацієнт прийде до тями або його близькі нададуть необхідні документи і відомості чи коли дитина отримає свідоцтво про народження, надавач зобов’язаний провести ідентифікацію пацієнта, знайти його або зареєструвати як ідентифікованого та об’єднати його тимчасову медичну картку з постійною. Таким чином забезпечується повнота і неперервність медичної картки пацієнта, навіть у екстрених випадках.
Ці дії, перелік документів та відомостей, обов’язки медичних працівників та пацієнтів передбачені Наказом МОЗ №2755 “Про затвердження Порядку ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я”.
Яка інформація вноситься в ЕСОЗ про неідентифікованого пацієнта?
За можливості або наявності при реєстрації пацієнта як неідентифікованого зазначається така інформація:
Хто може реєструвати пацієнта як неідентифікованого?
Неідентифікованих пацієнтів можуть реєструвати ТІЛЬКИ заклади охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах.
Як потім ідентифікувати такого пацієнта?
Кожний запис про неідентифікованого пацієнта у Реєстрі вноситься під внутрішнім номером, який є унікальним ідентифікатором пацієнта у суб’єкта господарювання, який надає медичну допомогу цьому пацієнту. Такий номер може присвоюватися МІС автоматично або вноситися користувачем самостійно (наприклад, номер бірки на руці новонародженого).
Кожному запису про неідентифікованого пацієнта в Реєстрі присвоюється свій унікальний ідентифікатор, який за можливості повідомляється такому пацієнту або його законному представнику чи родичам, які його супроводжували.
Важливо!
Нагадуємо про важливість об’єднання тимчасової картки з постійною (ідентифікованого пацієнта) задля збереження його медичної історії. Так, наприклад, лікар-педіатр зможе ознайомитися з щепленнями або лікуванням, яке було проведене в пологовому будинку.
З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює регулярні заходи з тестування всіх без винятку електронних медичних інформаційних систем щодо їх відповідності актуальним технічним вимогам. Також наразі розробляються посилені вимоги до електронних медичних інформаційних систем при їх первинному підключенні до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.
Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.
Відповідно до Наказу ДП “Електронне здоровʼя” від 28.06.2023 №28 та, ураховуючи виявлені у результаті таких тестувань невідповідності функціональних можливостей електронної медичної інформаційної системи актуальним технічним вимогам, ДП “Електронне здоровʼя” прийнято рішення щодо відключення електронної медичної інформаційної системи РІМС “Медстар” 28.08.2023 від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.
Зауважимо, що впродовж 60 днів, оператор медичної інформаційної системи може провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування відповідності технічним вимогам.
Від початку року РІМС “Медстар” проходив 19 сесій тестувань та отримав 12 негативних висновків. Відповідні тестування тривали понад пів року та проводилися неодноразово в межах різних версій технічних вимог: у редакції Наказів НСЗУ від 20.12.2022 №706, від 29.03.2023 №199, від 28.04.2023 №261 та від 25.05.2023 №332.
Повний перелік модулів, у ході тестування яких були виявлені невідповідності технічним вимогам:
Інформуємо вас, що у випадку відключення МІС, користувачі мають право:
– обрати та укласти договір з іншою МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;
– розірвати договір з Оператором МІС у частині взаємодії з ЦБД ЕСОЗ та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;
– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не взаємодіє з ЦБД ЕСОЗ.
Для того, аби процес відключення функціоналу не завадив закладам якісно надавати медичні послуги та вносити дані до ЕСОЗ, пропонуємо завчасно подбати про зміну МІС в частині її взаємодії з ЦБД та слідувати запропонованому алгоритму:
Фахівці ДП “Електронне здоровʼя” спільно з партнерами готові провести необхідні консультації та зробити технічний перехід закладу максимально комфортним для користувачів ЕСОЗ.