




ДП “Електронне здоров’я” разом з Міністерством охорони здоров’я та Національною службою здоровя України вже реалізувало дев’ять проєктів у сфері електронного здоров’я, а 29 – ще в роботі.
Про це йдеться у звіті ДП “Електронне здоров’я” за перше півріччя.
Команда ЕСОЗ активно працює заради покращення якості та доступності послуг у сфері охорони здоров’я України та успішно впроваджує цифрові медичні інструменти.
Серед втілених проєктів такі, як:
📍довідник МКФ (Міжнародна класифікація функціонування, обмеження життєдіяльності і здоров’я)
📍внесення даних про вакцинацію від COVID, проведену за кордоном
📍кабінет фактичного і клінічного моніторингу в ЕСОЗ
📍MVP Державного реєстру медичних виробів
📍електронний рецепт на всі рецептурні препарати,
📍функціонал обліку реабілітаційних послуг в ЕСОЗ
📍медвисновки 2.0 (рев’ю процесів по МВ)
📍реорганізація Юридичних Осіб 2.0
📍категоризація для проекту Інсуліни в ЕСОЗ
У розробці – рутинна вакцинація в ЕСОЗ, електронний рецепт на тест-смужки, медичні висновки водія, медична довідка про смерть, особистий кабінет пацієнта та інші.
“Це досить великий обсяг роботи із гарячими дедлайнами. І попри великі навантаження, нашій команді вдається справлятися з усіма викликами. Попереду їх не менше, але не ніщо так не тішить, як успішні результати роботи і можливість покращувати якість послуг у своїй країні. Дуже дякую кожному фахівцю за професіоналізм і бажання трансформувати медицину в Україні! Разом ми – сила. Дякую партнерам за підтримку!” – зазначає в.о. генерального директора ДП “Електронне здоров’я” Олександр Ємець.
Нагадаємо, що електронна система охорони здоров’я є найбільшою ІТ-системою України. На сьогодні вона надійно зберігає дані про здоровʼя близько 35 мільйонів українців. У ній зареєстровано 360 тисяч медичних працівників із понад 17 тисяч закладів охорони здоровʼя.
Саме завдяки розвитку ЕСОЗ українці користуються такими послугами як: електронні рецепти та направлення, єМалятко, сертифікати про вакцинацію, електронні лікарняні та ін. Крім того, пацієнтам вже не треба збирати та роками зберігати численні довідки, адже усі дані надійно зберігається в єдиному місці – електронній медичній картці пацієнта.
Попри війну, обстріли, відсутність світла та звʼязку, українська медицина вистояла та продовжує розвиватися. Так згідно з вимогами законодавства всі медичні заклади мають працювати в єдиному цифровому просторі – національній електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Для цього передусім необхідно обрати медичну інформаційну систему – програмне забезпечення, яке розробляється приватними ІТ-компаніями для взаємодії та обміну інформації з ЕСОЗ.
Про переваги, можливості та труднощі цифрової взаємодії, а також як ці зміни вплинуть на пацієнта ми поговорили з завідувачкою акушерського відділення одного з приватних медичних центрів Захурдаєвою Ларисою.
Як тільки в Україні розпочалася системна медична реформа, ми швидко усвідомили, що перебуваючи в Україні в українському медичному просторі, уникати чи ховатися від змін – це безперспективно. Тому, усвідомлюючи реалії та зважуючи потенціал цих змін, ми прийняли відповідне рішення та почали працювати з електронною системою охорони здоровʼ я.
Так з ЕСОЗ ми працюємо вже досить давно та плідно, але поки що частково: в межах нашого профілю ми повністю перейшли на формування медичних висновків про народження дитини та про тимчасову непрацездатність виключно в електронному вигляді. Крім цього, наша установа також працює з електронними рецептами та направленнями. У нашого закладу немає жодного спротиву до формування єдиної системи на рівні країни у нас немає і своєю роботою ми тільки підтверджуємо, що це дуже зручно.
Це дуже ефективна робота і вона зручна для лікарів та пацієнтів. Річ у тім, що пацієнти залишаються пацієнтами – тобто без фахової медичної освіти. Так, до прикладу, збір анамнезу зі слів пацієнта може бути або надлишково деталізованим, або навпаки мізерним. Маючи доступ до інформації, яку попередньо внесли колеги, ми дуже швидко та чітко можемо отримати максимальну інформацію, адже говоримо однією мовою.
Однак ми розуміємо, що закритої інформаційної системи в межах установи нам недостатньо. Ми прагнемо доступу до повної медичної картки пацієнта – його хірургічного профілю, ендокринологічного профілю, акушерського профілю тих жінок, які знаходилися на обліку не в нашому закладі, а прийшли до нас виключно народжувати. Також пацієнту не потрібно бігати з паперовими картками чи роздруківками з різних закладів. Для цього і важлива включеність всіх медичних закладів в єдину національну систему (ЕСОЗ).
Ми звикли, що про своїх пацієнток ми знаємо все, однак ми розширюємось, зʼявляються нові профілі, нові клієнти і для їх ефективного лікування, ми готові усвідомлено брати участь в тому, щоб використовувати повний функціонал ЕСОЗ.
Ми обирали медичну інформаційну систему з точки зору зручності, набору опцій, з точки зору навчання і найголовніше – швидкості та ефективності зворотного зв’язку.
Передусім, важливо, щоби МІС, яку ви обираєте, мала максимально великий набір опцій. Тобто, щоб це було поєднання не лише власне медичної інформаційної системи, але й гістологічної, лабораторної, аптечної інформаційних систем, бухгалтерський та складський облік в залежності від потреб вашого закладу. Це надзвичайно важливо та зручно. І безумовно, щоби ця МІС була підключена до ЕСОЗ.
Друге – це відгуки лікарів, хто вже користувався певний час і знає всі сильні та слабкі місця МІС.
І третє – готовність нести відповідальність та постійно бути на звʼязку.
Річ у тім, що пацієнти не відокремлюють сервіси МІС окремо від закладу, в якому вони отримують допомогу. Тому всю відповідальність за швидку, якісну та безпечну передачу даних несе саме медичний заклад. Важливо, щоби надавач МІС усвідомлював цю відповідальність, саме тому ми вимагаємо від них швидких рішень та реакцій на потреби ринку. Якщо цієї швидкості взаємодії немає, приватний заклад може зазнавати репутаційних збитків. Напевно, це і є основна вимога для приватного медзакладу.
Як і будь-яке нововведення новий функціонал також сприймається з обережністю та острахом. Але перевагою є те, що в нашому закладі лише невелика кількість персоналу потребує навчання та подальшої роботи з ЕСОЗ. Спершу ми ознайомлюємось з новим функціоналом, проходимо навчання з представником МІС. Особисто я завжди відношусь до цього відповідально та прискіпливо, ставлю купу запитань, перш ніж перехожу до навчання свого персоналу.
На сьогодні ми стали досить просунутими користувачами електронної системи охорони здоровʼя та МІС. Тому, коли якісь складнощі виникають у пацієнтів, ми вже спершу зʼясовуємо на якому етапі виникає помилка, перевіряємо на лікарському боці, спілкуємося з пацієнтом, а вже потім звертаємось до технічної підтримки. Ще не було ситуацій, з яких ми не знайшли виходу. Хоча ми й досвідчені користувачі, але там, де є потреба в технічній компетенції – ми залучаємо підтримку нашої МІС.
Може бути й таке, що внесення даних спершу стане додатковим навантаженням для лікаря, саме тому важливо взаємодіяти з технічною підтримкою та командою МІС, а розробникам системи ЕСОЗ – адаптувати технічну частину під потреби лікаря, спрощувати внесення інформації, для того, щоб прискорити цей процес та розвантажити лікаря.
Шановні користувачі електронної системи охорони здоровʼя!
Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.
Відповідно до наказу Адміністратора від 18.11.2022 №60 та поданої заяви Оператора про добровільне відключення електронну медичну інформаційну систему “ВІЛ-інфекція в
Україні” (ДУ «Центр громадського здоровʼ я МОЗ України») було відключено від центральної бази даних ЕСОЗ.
Нагадуємо, що у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, користувачі МІС мають право:
– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;
– розірвати договір з Оператором МІС;
– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.