Понад 2 млрд електронних медичних записів для понад 35 млн пацієнтів внесено в ЕСОЗ

Електронна система охорони здоров’я є найбільшою ІТ-системою країни. Вона стрімко розвивається, дозволяє позбутися паперових медичних карток та легко зберігати й аналізувати всю необхідну медичну інформацію. Цього тижня кількість внесених електронних медичних записів в ЕСОЗ для близько 35 млн пацієнтів сягнула 2 мільярдів!

Усі електронні медичні записи, які вносять про пацієнта медичні працівники, зберігаються у його електронній медичній картці. Відтак, медична інформація щодо діагнозів хронічних, інфекційних та неінфекційних хвороб пацієнта, проведених консультацій, щеплень, обстежень, перенесених операцій та госпіталізацій, проведеної діагностики тощо зберігається в єдиному захищеному місці. 

Завдяки цифровізації медичні записи, внесені до ЕСОЗ, до прикладу про вакцинацію, неможливо втратити чи загубити, натомість їх можна в будь-який момент відновити, звернувшись до сімейного лікаря.

За потреби та дозволу пацієнта лікар завжди може отримати дані, необхідні для призначення ефективного лікування. До того ж завдяки електронній медичній картці забезпечується багаторівневий захист медичної інформації про пацієнта, яку неможливо повноцінно забезпечити для паперових медичних карток.  

Сьогодні увесь обʼєм електронних медичних записів включає зокрема 62,7 млн е-рецептів, 1,8 млн планів лікування, 19,7 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність та інше. 

Найбільше електронних медичних записів створили у місті Києві – 203,1 млн, Дніпропетровській – 195,3 млн і  Харківській областях – 154,3 млн. До електронних медичних записів відносяться також і електронні направлення. На сьогодні створено понад 342 млн направлень, з яких 42,2 млн сформовано у м. Києві. 

Відкрита статистика ведення електронних медичних записів дозволяє власникам та керівникам закладів охорони здоров’я бачити реальну картину щодо попиту на відповідні медичні послуги та послуги окремих лікарів. 

У майбутньому функціонал ЕСОЗ буде доповнюватися новими цифровими інструментами, що безумовно покращить якість послуг і доступ до важливої медичної інформації. 

Також рекомендуємо
8 Жовтня 2024

Від правильного формування МВТН залежить створення е-лікарняного, на основі якого пацієнту (якщо він застрахований) нараховуються виплати. Сьогодні детальніше розглянемо найбільш поширені випадки, про які запитують лікарі. Зокрема, як коректно сформувати медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або МВТН пацієнту, який в рамках єдиного випадку непрацездатності лікувався і на “первинці”, і на “вторинці”. 

Або ж що робити, якщо впродовж цього періоду пацієнт захворів чи травмувався і втратив непрацездатність за іншим випадком – як фіксувати ці два різні випадки у МВТН?  

Тож сьогодні розглянемо детальніше особливості оформлення МВТН на різних ланках. 

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується тим лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. Це може зробити як сімейний лікар, так і лікар-спеціаліст.

Хто може створювати МВТН? 

➡️МВТН може бути сформованим лікарем “первинки” або лікарем “вторинки” як на амбулаторному лікуванні, так і під час госпіталізації для надання меддопомоги в стаціонарних умовах. 

➡️МВТН можуть створювати лише лікарі, які зареєстровані та авторизовані в ЕСОЗ. 

Оскільки середній та молодший персонал не можуть проводити експертизи, то і не мають повноважень створювати МВТН. 

➡️У лікаря є можливість створювати МВТН, якщо він працює у ЗОЗ, що має чинну ліцензію на медичну практику і якщо заклад зареєстрований та верифікований НСЗУ в ЕСОЗ.  

➡️Форма власності закладу та наявність договору з НСЗУ не впливає на право створювати МВТН. 

💡ОДНЕ З ПРАВИЛМВТН створюється та підписується саме тим лікарем, який у процесі надання меддопомоги провів відповідну експертизу з тимчасової непрацездатності і прийняв рішення про наявність у пацієнта (або особи, яка буде за ним доглядати) тимчасової непрацездатності.  

Як створюється МВТН на “первинці”?

Уявімо ситуацію, що 30-річний пацієнт Михайло, який офіційно працевлаштований, захворів. Лікар провів огляд та експертизу, встановив діагноз, який є загальним захворюванням, за потреби призначив додаткове обстеження і призначив лікування. 

Відповідні електронні медичні записи вніс в ЕСОЗ і на їх основі створив МВТН. Всі записи в ЕСОЗ лікар засвідчує своїм електронним підписом.  

➡️При формуванні МВТН лікар відразу вказує дату, з якої він засвідчив непрацездатність та дату до наступного огляду пацієнта або до прогнозованого відновлення працездатності. 

➡️В електронному листку непрацездатності буде вказаний період непрацездатності, який відповідатиме саме цим датам, отриманим з МВТН. 

Припустимо, що стан Михайла впродовж прогнозованого періоду закриття МВТН (20 днів) погіршився. Після повторної консультації лікар визначив, що внаслідок ускладнень Михайло потребує госпіталізації. На основі своїх висновків лікар сформував е-направлення на госпіталізацію, з яким пацієнт звернувся до закладу охорони здоров’я спеціалізованої допомоги.

Як створюється МВТН на період госпіталізації? 

Під час госпіталізації лікуючий лікар Михайла внесе до ЕСОЗ медичні записи щодо його стану на момент госпіталізації та сформує МВТН на термін від дати госпіталізації до прогнозованої дати виписки у зв’язку з завершенням лікування. 

Оскільки звернення пацієнта є продовженням того ж раніше засвідченого випадку непрацездатності, то при формуванні МВТН при госпіталізації новий лікуючий лікар пацієнта не встановлює відмітку про початок нового випадку. ЕСОЗ самостійно визначить, що попередні МВТН пов’язані з новим, формуючи єдиний ланцюг медичних висновків у межах єдиного безперервного випадку непрацездатності. 

Варто зауважити, що відповідний зв’язок між такими медичними висновками встановлюється лише в межах однієї категорії медичного висновку та за наявності перетину дат початку та завершення періоду непрацездатності. 

💡ВАЖЛИВА УМОВА – відсутність відмітки про початок нового випадку тимчасової непрацездатності. 

Уявімо іншу ситуацію, коли Микола перебуває на лікарняному за першим випадком непрацездатності, наприклад, загальне захворювання, і в цей час травмує руку. Відповідно його госпіталізують до того, як завершився прогнозований  лікарем термін МВТН за першим випадком непрацездатності. У цьому випадку лікуючий лікар пацієнта в стаціонарі мав би встановити відповідну відмітку при формуванні МВТН про початок нового випадку непрацездатності, який не пов’язаний із поточним захворюванням. Тобто тепер у Михайла б з’явилися два МВТН за різними випадками непрацездатності. 

Отже, МВТН однієї категорії, які перетинаються по часу, формуючи безперервний випадок непрацездатності, можуть формуватися різними лікуючими лікарями у різних медичних закладах. Щоб зареєструвати початок нового випадку непрацездатності (у разі початку нового, не пов’язаного з попереднім, захворюванням або травми), лікуючому лікарю необхідно встановити в медичному висновку відповідну відмітку. 

1 Грудня 2020

 

  • Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Юрій Рожко. Закінчив Тернопільський Державний медичний університет у 2018 році, після чого продовжив навчання в Італії. У жовтні 2020 захистив магістерську роботу на тему “Advantages of healthcare workers vaccination and considerations on obligatoriness in COVID-19 era. An overview on national policies in different countries.” та закінчив медичний факультет університету “Бікокка” (Università degli Studi di Milano-Bicocca) у Мілані.

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Італії.

Італія зараз знаходиться у перехідному періоді між використанням паперової та цифрової документації. Частина документації заповнюється в паперовому вигляді та відскановується для зберігання. Існують стандарти, встановлені ЄС, для різної документації. Наприклад, рекомендація EU 2019/243 регламентує стандарт електронної медичної картки в країнах ЄС, що дозволить легко обмінюватись медичною інформацією між країнами-членами. Італійські нормативи також передбачають використання електронних підписів, ідентифікації кожного медичного працівника та наявність двох інших видів документації – досьє та файлу. 

Досьє (Dossier sanitario elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта в межах однієї медичної структури (azienda sanitaria).

Файл (Fascicolo Sanitario Elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта, що збирається на рівні регіону і дозволяє отримувати до неї доступ для різних медичних установ, а з останніми реформами обмін даних можливий і між різними регіонами (наприклад, коли пацієнт приїхав на лікування з іншого міста). Цікаво, що з ініціативою Connecting Europe Facility (CEF) планується, що медична документація буде доступна, навіть, в інших країнах ЄС.

Робота з пацієнтами проводиться за допомогою програмного забезпечення від різноманітних розробників. Тому різні медичні установи можуть мати різне програмне забезпечення та устаткування (наприклад, наявність планшетів для цифрового підпису).

Існують також різноманітні електронні сервіси для роботи з сертифікатами, повідомлень про інфекційні захворювання, замовлення асистенції для пацієнтів, що потребують її, тощо.

Варто також зазначити, що нормативи кожного регіону можуть відрізнятись у зв’язку із досить широкою автономією у цій сфері. Мій досвід базується на проживанні та навчанні в регіоні Ломбардія.

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Італії?

В Італії існує національна служба здоров’я, яка гарантує безкоштовну медичну допомогу для всіх громадян та осіб, що постійно проживають на території країни. Основними джерелами фінансування є ПДВ та регіональний податок на виробничу діяльність. 

Власні доходи національної служби здоров’я складають незначну частку від загального фінансування та не перевищують 2%. Ці кошти регіони розподіляють між санітарними агенціями, які в свою чергу на основі DRG (Diagnosis-related group) фінансують медичні заклади – медичний заклад отримує кошти залежно від діагнозу, складності та об’єму проведених процедур. Сімейні лікарі ж отримують плату, об’єм якої залежить від кількості пацієнтів. Детальніше про це я описав в статті про формування заробітної плати лікарів в Італії на https://ingeniusua.org

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я? Та як обслуговується дана система у вашій лікарні? 

У сімейній медицині це вибір сімейного лікаря, або колективне рішення, якщо сімейні лікарі працюють у групі. У випадку медичних закладів це рішення приймає адміністрація. Обслуговування забезпечують розробники конкретного програмного забезпечення.

 

  • Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я в Італії? Зокрема хто відповідальний у лікарній де працюєте?

Так, у великих медичних закладах підтримку забезпечують інформаційні відділи (SERVIZIO INFORMATIVO AZIENDALE), які відповідають за функціонування електронної та технологічної складових закладу. 

 

  • Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Італії?

Звісно, на ринку існують рішення від великої кількості приватних розробників, що створюють рішення як для сімейних лікарів (Perseo, Iatros), так і для медичних закладів (Gruppo GPI).

 

  • Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі?

Регіони надають мануали по роботі з основною документацією, кожне програмне забезпечення надає свої інструкції окремо. Для молодих лікарів часто доступні вебінари, що допомагають детальніше ознайомитись з основними аспектами роботи деяких систем. 

 

  • З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі?

Частина документації все ще у паперовому вигляді, тому часто її потрібно дублювати. Деякі служби, як от повідомлення про інфекційні захворювання або замовлення асистенції на дім є окремими сервісами та відокремлені від програм роботи з пацієнтами, що створює додаткові незручності та подовжує час бюрократичної роботи.

 

  • Чи є якісь особливості в роботи лікаря в Італії порівняно з українською практикою, які б хотілось зазначити?

Завдяки використанню електронної документації більшість рутинних процесів займають у лікаря менше часу, а доступ до цієї інформації легший та швидший, особливо, що стосується минулих госпіталізацій, проведених обстежень та призначеного лікування. А у випадку роботи з електронним санітарним файлом – є доступ до всіх записів, зроблених навіть в інших медичних закладах.

16 Жовтня 2023

У рамках міжнародного проєкту SOLOMIYA українські медики мають змогу приєднатися до безкоштовних вебінарів та лекцій, що присвячені різним аспектам травм, у тому числі бойових. 

Запрошуємо доєднуватися до наступної серії лекцій у рамках навчального курсу «Advanced training SOLOMIYA», що передбачає обмін знаннями та досвідом серед висококваліфікованих медичних працівників на міжнародному рівні.

Курс лекцій організований україно-німецьким проєктом SOLOMIYA разом з Державною установою «Інститут патології хребта та суглобів ім. проф. М.І. Ситенка НАМН України», кафедрою травматології та ортопедії, фізичної та реабілітаційної медицини Навчально-наукового інституту післядипломної освіти Харківського національного медичного університету та Харківським обласним осередком Всеукраїнської громадської організації «Харківський осередок Української асоціації ортопедів-травматологів». 

SOLOMIYA – це німецько-український проєкт, спрямований на зміцнення довгострокової медичної та психосоціальної інфраструктури в Україні мережею лікарняних партнерств. 

Проект створений командою клініки Charité – Universitätsmedizin Berlin і фінансується за допомогою фундації GIZ (програма міжгоспітальної взаємодії) за підтримки BMZ.

Участь у курсі безоплатна. Захід буде забезпечений перекладом на українську мову. 

Теми найближчих лекцій:

  • 26.10.2023 – Кісткові дефекти
  • 9.11.2023 –  Комунікація в шоковій палаті
  • 23.11.2023 – Реконструктивна “драбина” та реконструктивний “ліфт” в пластичній хірургії та реконструктивній мікрохірургії.
  • 07.12.2023 – Можливості протезування та реабілітації після ампутації верхніх та нижніх кінцівок
  • 21.12.2023 – Септична пластична хірургія

Старт лекцій: 8.00 год за українським часом. 

Для того, щоб долучитися, перейдіть за посиланням.

Ідентифікатор конференції: 824 8428 2233

Код доступу: YJ06W2

Скористайтеся можливістю збагатити свої знання та обмінятися досвідом з міжнародними колегами! Запрошуємо долучатися! 

12 Липня 2024

Препарати за програмою «Доступні ліки» можна отримати лише з е-рецептом. Однак винятки існують у період воєнного стану для територій активних бойових дій або тимчасово окупованих російською федерацією. У разі відсутності технічної можливості виписування електронних рецептів на лікарські засоби, лікар може виписати рецепт у паперовій формі, і він також дійсний в аптеці, що розташована на території, на якій ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованій російською федерацією.

Яку інформацію містить електронний рецепт?

Електронний рецепт – це медичний документ в електронній формі, сформований лікарем в електронній системі охорони здоров’я.

Після створення е-рецепта на номер телефону пацієнта приходить СМС з інформацією про номер виписаного е-рецепта та код підтвердження для відпуску з аптечного закладу.

За номером е-рецепта працівник аптеки зможе знайти в електронній системі охорони здоров’я рецепт, який містить інформацію про:
·   прізвище, ініціали та вік пацієнта;
·   дата виписування рецепта;
·   тривалість курсу/строку лікування;
·   найменування закладу охорони здоров’я;
·   прізвище та ініціали медичного працівника, який виписує рецепт;
·  джерело фінансування із зазначенням бюджетної програми, за рахунок фінансування якої лікарський засіб відпускається пацієнту;
·  одне найменування міжнародної непатентованої назви лікарського засобу із зазначенням кількості, а також форми випуску та дози;
·   спосіб застосування лікарського засобу із зазначенням дози, частоти, часу, умов прийому.

Код підтвердження для відпуску з аптечного закладу слід повідомити фармацевту після того, як пацієнт проінформований про наявність обраної торговельної назви лікарського засобу, потрібної кількості обраного препарату та розміру доплати (якщо це передбачено).

Якщо у пацієнта немає телефону

При реєстрації  в електронній системі охорони здоров’я пацієнтів, які не мають телефону, з типом методу автентифікації пацієнта “за документами”, лікар виписує е-рецепт на “Доступні ліки” і роздруковує інформаційну довідку, яка дублює ту ж інформацію, що у е-рецепті, а також додатково код підтвердження для відпуску з аптечного закладу.

Як виглядає паперовий рецепт

У період воєнного стану на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих Російською Федерацією дійсні рецепти у паперовій формі, за якими можна отримати виписані лікарські засоби в аптеці, що розташована на території, на якій ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованій російською федерацією.

Паперовий рецепт – це медичний документ у паперовій формі, виписаний медичним працівником на спеціальному рецептурному бланку, виготовленому друкарським способом. Він містить таку ж базову інформацію, як і електронний, а також деяку додаткову інформацію у частині бланка нижче лінії відрізу та обов’язково засвідчується підписом та особистою печаткою лікаря, який виписав рецепт.

Детальніше про препарати, які включені в програму реімбурсації «Доступні ліки» та про те, як їх отримати, за посиланням: https://cutt.ly/TegKXqSc.
Джерело: НСЗУ