eHealth в Норвегії: особливості, можливості та затримки в роботі

Як насправді працює eHealth в Норвегії?
Розповідає в інтерв’ю Наталія Басюк, український лікар, що наразі працює в невідкладній допомозі в Норвегії.
Читайте більше про те, як працює електронна система охорони здоров’я в Норвегії та що особливого в роботі лікаря з норвезьким eHealth в нашому інтерв’ю.

🔷 Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Доброго дня. Я Наталія Басюк, український лікар в Норвегії. Закінчила ЛНМУ ім. Данила Галицького та НМАПО ім. Шупика. Одразу після отримання спеціалізації сімейним лікарем в Україні переїхала в Норвегію. Тут витратила близько 3-4-х років на підтвердження диплому, і досі в процесі отримання права на спеціалізацію. Зараз я працюю лікарем на legevakt (невідкладна допомога) в Бергені.

Немає опису.
 

🔷 Розкажіть, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Норвегії. 

Вся медична документація ведеться електронно, але звичайно є частина паперів, які здебільшого є такими собі чернетками та потім анулюються.

Сімейні лікарі та інші невеликі заклади ОЗ користуються різними електронними системами, але є 2 фаворити. У лікарнях встановлюється інша система, точніше навіть декілька, але вони спільні для всіх.

Всі електронні системи мають зв’язок із кількома сервісами, такими як: електронний рецепт та kjernejournal (це журнал, який є доступний як для лікаря, так і пацієнта, і у ньому можна побачити звернення до лікарні, рецепти, інформацію про сімейного лікаря та родичів), та електронне направлення на аналізи. Більшість (але не всі) мають теж можливість оформлення лікарняного онлайн. Також є ті, які в лікарнях мають можливість видачі лікарняного тільки у вигляді роздруківок (принаймні там де я працювала).

У лікарнях є одна система для ведення журналу, та мінімум дві (можливо є й інші) додаткові, які зв’язані між собою. “DIPS” є такою собі основною програмою, де є всі документи та посилання на інші програми, якщо це потрібно. “MEONA”- це електронний листок призначень, дуже зручна програма, де є всі параметри хворого протягом госпіталізації та всі медикаменти. А також є “SECTRA”- це система для перегляду зображень (фото, рентген, МРТ, КТ і т.д.)

🔷 Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні? 

Тут є кілька «областей» і кожна із них має свій «відділ охорони здоров’я». Там і відбуваються всі рішення, але часто проводять опитування, щоб зрозуміти чого хотілося б працівникам. Правда, як на мене, ці опитування доволі малозначущі. Всі великі лікарні мають одну і ту саму систему, проте різний доступ. Тобто, щоб побачити документи з іншої лікарні треба це аргументувати письмово (це займає не більше 1 хв). Кожна «область» має спільноту і відповідно кожна спільнота має кілька інших закладів охорони здоров’я, тут вже кожна з них може вибрати те, що сама собі захоче. Але це рішення відбувається не на рівні закладу, а на рівні цілої спільноти.

🔷 Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в лікарнях Норвегії? 

Тут є щось типу нашого МОЗ – Helsedirektoratet та організація з цифрової безпеки – Datatilsynet. Також Helsedirektoratet має окремий інформаційний підрозділ. Ось ці організації і відповідальні за нагляд над системами. Самі системи розробляють приватні компанії, часто на умовах тендеру та ще частіше зв’язків.

🔷 Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Норвегії? 

Так, в основному тільки приватні і є. 

🔷 Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі? 

Так, але дуже коротко. Як правило 1 день, а то і менше.

🔷 З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі? 

Ой…їх багато. “Висне”, не відправляє щось електронно, часто потрібно перезапускати систему, не працює якась функція і т.д.

🔷 Чи була змога порівняти електронну медичну систему в Україні та Норвегії? 

На жаль ні. Я так розумію, що в Україна багато змінилося за останні роки. Коли я працювала в Україні, то все було на папері, і я проводила інформатизацію за допомогою безплатної підписки на dropbox та word.

🔷 Є якісь особливості в роботи лікаря в Норвегії порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити? 

Різниця дуже велика та одночасно дуже мала. Пацієнти багато в чому схожі, правда мають трошки більше поваги до лікарів. Медичні дослідження є доступніші, але дуже тривалий час очікування. Тут відмінності коротко не зазначиш. Мабуть, найбільш незвичним є рівність між лікарем та медсестрою. Тут повністю відсутня ієрархія в тому вигляді, як це є у нас. А так то робота лікаря завжди та всюди включає неочікувані ситуації, та великий «асортимент» пацієнтів та колег.

🔷 Побажання читачам.

Берегти своє здоров’я. Відноситися відповідально до лікування та профілактики. Та поважати лікаря та його особистий час. Всім бажаю гарного настрою!

 

Також рекомендуємо
20 Січня 2021
❓Як пацієнт може зайти до особистого кабінету eHealth?
На даному етапі розробки пацієнтських сервісів на стороні центрального компоненту системи eHealth немає. Пацієнти можуть скористатися сервісами персональних кабінетів медичних інформаційних систем – компаній, які розробляють рішення для пацієнтів, медичних і аптечних закладів.
❓Чи може пацієнт перевірити направлення за кодом онлайн або записатись на прийом до лікаря?
Деякі медичні інформаційні системи мають функціонал, який позбавить вас необхідності довгих очікувань в коридорах лікарень.
Відповідно до функціоналу медичної інформаційної системи, до якої підключена ваша лікарня ви можете дистанційно записатись на прийом до лікаря. Вам не потрібно шукати телефон реєстратури, достатньо надіслати повідомлення в будь-який зручний для вас час 24/7.
❓Як знайти найближчу лікарню та лікаря, з яким можна укласти декларацію?
На сайті Національної служби здоров’я України є дашборд з електронною картою місць надання першої медичної допомоги. Тут ви можете знайти найближчу лікарню, де можна обрати сімейного лікаря, дізнатись кількість вільних місць, розподіл лікарів за статтю і спеціальністю.
В умовах епідемії можна також відстежувати заклади першої медичної допомоги, де здійснюється тестування хворих на COVID-19.
Дізнатись інформацію можна за посиланням – https://bit.ly/35C7BMA
17 Жовтня 2018

Уже більше 19,5 мільйонів українців обрали свого лікаря. ДП “Електронне здоров’я”, що разом з партнерами розробляє технічний функціонал eHealth, вдячне за висловлену довіру користувачів. Такий результат за півроку є спільною заслугою команд, які займаються впровадженням eHealth в Україні. Впроваджуючи систему eHealth, Україна вже увійшла до світової спільноти Global Digital Health Partnership, як її рівноправний учасник, досвід якого цікавий багатьом країнам світу.

ДП “Електронне здоров’я” є основним розробником технічного ядра eHealth в Україні. eHealth — електронна система охорони здоров’я, що дозволяє ефективно розподіляти бюджетні кошти на оплату медичних послуг. Система eHealth складається з:

  • центрального компоненту системи медичних даних (адмініструє ДП “Електронне здоров’я”);
  • медичних інформаційних систем (приватні компанії, що надають інтерфейси користувачам, у тому числі медичним закладам та лікарям).

Міністерство  охорони здоров’я регулює впровадження eHealth на нормативно-правовому рівні. Національна служба здоров’я України аналізує дані з метою прогнозування та оперування Програмою медичних гарантій, в тому числі з метою оплати вартості послуг медзакладам.

З моменту офіційного створення ДП “Електронне здоров’я” в грудні 2017 року через збіг у назві саму систему eHealth часто асоціювали з ДП “Електронне здоров’я”, що не зовсім так. Адже система eHealth складається з декількох учасників, в тому числі ДП “Електронне здоров’я”. Тому, аби уникнути подібних неточностей у визначенні — хто є хто в системі eHealth, — Державне підприємство “Електронне здоров’я” використовуватиме новий бренд —  eZdorovya. Це домопоже ДП “Електронне здоров’я” (eZdorovya) ефективніше взаємодіяти з користувачами, серед яких мільйони українців, представники бізнесу, розробники інформаційних систем та технологічні стартапи, які мають намір працювати з медичними даними.

“Ми будемо комунікувати з користувачами і всіма стейкхолдерами під брендом “eZdorovya”.  Система eHealth впроваджується спільними зусиллями всіх партнерів. eZdorovya забезпечує технічну можливіcть функціонування  eHealth як її адміністратор, що від імені держави займається розробкою та впровадженням технологій”, — заявляє прес-служба державного підприємства “Електронне здоров’я”.

 

Наразі eZdorovya займається впровадженням масштабного інноваційного IT-рішення в медичній сфері — розробкою медичної картки пацієнта та низки інших важливих модулів. За підтримки світової eHealth-спільноти команда eZdorovya розробляє електронний рецепт, електронне направлення та інші сервіси. Всі вони дозволять кожному користувачеві отримати необхідну медичну інформацію без паперової рутини. Також eZdorovya збиратиме дані для розробки аналітичних і статистичних матеріалів та вироблення ефективних рішень у сфері охорони здоров’я.

Цю та іншу інформацію можна буде знайти на оновленому сайті eZdorovya: https://www.facebook.com/ezdorovya

Якщо у вас є загальні питання щодо функціонування системи eZdorovya, напишіть на адресу: [email protected]

Джерело: moz.gov.ua

7 Серпня 2020

Оптимальна та ефективна робота системи eHealth завжди була пріорітетом для команди ДП “Електронне здоров’я”.
Електронна система охорони здоров’я в Україні розвивається надшвидкими темпами. Велика кількість даних та недостатня спроможність потужностей призвела до перенавантаження системи. Саме тому, користувачі зіштовхнулися із затримкою обробки запитів у ЦК. Через відсутність, в першу чергу, фінансових та технологічних ресурсів, відновити роботу системи в короткі строки було неможливо.

Минулого тижня, спеціалістам ДП “Електронне здоров’я” вдалося стабілізувати спроможність центрального компоненту. В першу чергу ми збільшили технологічні потужності. Завдяки команді технічної підтримки ДП “Електроне здоров’я” здатність обробки запитів збільшилася до показників, які є достатніми для нормальної безперебійної роботи системи. Щодня наша команда відслідковує навантаження в системі, виправляє помилки та контролює можливі затримки в роботі.

Дякуємо експертам, завдяки титанічній праці яких вдалося стабілізувати роботу Центрального компоненту: Andrey Minchenko, Євген Вишталюк, Руслан Ющенко, Олексій Якобчук, Ольга Горницька, НСЗУ Національна служба здоров’я України та Міністерство охорони здоров’я України

7 Березня 2019

ДП “Електронне здоров’я” повідомляє про успішне проведення тестування адміністративного модуля для аптечних закладів.

До функціоналу, який тестувався, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

Інформаційні системи, які першими пройшли тестування успішно:

1. “MedCard Plus” (https://mcplus.com.ua/)
Оператор МІС ПП “Технет-Сервіс” (ЄДРПОУ 35246042)

2. “nHealth” (https://ehealth.vikisoft.kiev.ua/)
Оператор МІС ТОВ “РОЯЛ ІНТЕГРАЦІЯ” (ЄДРПОУ 38688685)

Нагадуємо, що тестування та підключення нових систем триває. Якщо ви розробник МІС або АІС та бажаєте підключитися до ЦБД eHealth – надішліть свою пропозицію на [email protected]