Форум Трансформації Системи Охорони Здоров’я

Відбувся Форум Трансформації Системи Охорони Здоров’я: перший рік роботи програми медичних гарантій. 9 місяців, у якому взяли участь керівники закладів охорони здоров’я, консультанти та радники, представники донорських організацій та органів державної влади у сфері охороні здоров’я.
В.о. Генерального директора eZdorovya  Олександр Ємець під час виступу на форумі розповів про роботу команди над функціоналом, який відкриє нові перспективи для розвитку медичних послуг в Україні.
Серед планів команди ДП “Електронне здоров’я” на 2021-й рік:
– розширення електронного рецепту на рецептурні препарати, у перспективі — універсальний е-рецепт;
– впровадження функціоналу плану лікування Care Plan;
– впровадження системи управління запасами лікарських засобів та медичних виробів “eStock”;
– модернізація реєстрів: ДРЛЗ та ДРМВ;
– впровадження медичних висновків у рамках проекту є-лікарняний;
– програми реімбурсації інсулінів та психіатрії;
– впровадження кабінету пацієнта.
Дякуємо організаторам Форуму Трансформації системи охорони здоров’я: перший рік роботи програми медичних гарантій. 9 місяців за запрошення та ефективну організацію заходу в умовах пандемії.
Продовжуємо розвивати електронне здоров’я в Україні разом!
Також рекомендуємо
1 Грудня 2020

 

  • Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Юрій Рожко. Закінчив Тернопільський Державний медичний університет у 2018 році, після чого продовжив навчання в Італії. У жовтні 2020 захистив магістерську роботу на тему “Advantages of healthcare workers vaccination and considerations on obligatoriness in COVID-19 era. An overview on national policies in different countries.” та закінчив медичний факультет університету “Бікокка” (Università degli Studi di Milano-Bicocca) у Мілані.

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Італії.

Італія зараз знаходиться у перехідному періоді між використанням паперової та цифрової документації. Частина документації заповнюється в паперовому вигляді та відскановується для зберігання. Існують стандарти, встановлені ЄС, для різної документації. Наприклад, рекомендація EU 2019/243 регламентує стандарт електронної медичної картки в країнах ЄС, що дозволить легко обмінюватись медичною інформацією між країнами-членами. Італійські нормативи також передбачають використання електронних підписів, ідентифікації кожного медичного працівника та наявність двох інших видів документації – досьє та файлу. 

Досьє (Dossier sanitario elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта в межах однієї медичної структури (azienda sanitaria).

Файл (Fascicolo Sanitario Elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта, що збирається на рівні регіону і дозволяє отримувати до неї доступ для різних медичних установ, а з останніми реформами обмін даних можливий і між різними регіонами (наприклад, коли пацієнт приїхав на лікування з іншого міста). Цікаво, що з ініціативою Connecting Europe Facility (CEF) планується, що медична документація буде доступна, навіть, в інших країнах ЄС.

Робота з пацієнтами проводиться за допомогою програмного забезпечення від різноманітних розробників. Тому різні медичні установи можуть мати різне програмне забезпечення та устаткування (наприклад, наявність планшетів для цифрового підпису).

Існують також різноманітні електронні сервіси для роботи з сертифікатами, повідомлень про інфекційні захворювання, замовлення асистенції для пацієнтів, що потребують її, тощо.

Варто також зазначити, що нормативи кожного регіону можуть відрізнятись у зв’язку із досить широкою автономією у цій сфері. Мій досвід базується на проживанні та навчанні в регіоні Ломбардія.

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Італії?

В Італії існує національна служба здоров’я, яка гарантує безкоштовну медичну допомогу для всіх громадян та осіб, що постійно проживають на території країни. Основними джерелами фінансування є ПДВ та регіональний податок на виробничу діяльність. 

Власні доходи національної служби здоров’я складають незначну частку від загального фінансування та не перевищують 2%. Ці кошти регіони розподіляють між санітарними агенціями, які в свою чергу на основі DRG (Diagnosis-related group) фінансують медичні заклади – медичний заклад отримує кошти залежно від діагнозу, складності та об’єму проведених процедур. Сімейні лікарі ж отримують плату, об’єм якої залежить від кількості пацієнтів. Детальніше про це я описав в статті про формування заробітної плати лікарів в Італії на https://ingeniusua.org

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я? Та як обслуговується дана система у вашій лікарні? 

У сімейній медицині це вибір сімейного лікаря, або колективне рішення, якщо сімейні лікарі працюють у групі. У випадку медичних закладів це рішення приймає адміністрація. Обслуговування забезпечують розробники конкретного програмного забезпечення.

 

  • Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я в Італії? Зокрема хто відповідальний у лікарній де працюєте?

Так, у великих медичних закладах підтримку забезпечують інформаційні відділи (SERVIZIO INFORMATIVO AZIENDALE), які відповідають за функціонування електронної та технологічної складових закладу. 

 

  • Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Італії?

Звісно, на ринку існують рішення від великої кількості приватних розробників, що створюють рішення як для сімейних лікарів (Perseo, Iatros), так і для медичних закладів (Gruppo GPI).

 

  • Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі?

Регіони надають мануали по роботі з основною документацією, кожне програмне забезпечення надає свої інструкції окремо. Для молодих лікарів часто доступні вебінари, що допомагають детальніше ознайомитись з основними аспектами роботи деяких систем. 

 

  • З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі?

Частина документації все ще у паперовому вигляді, тому часто її потрібно дублювати. Деякі служби, як от повідомлення про інфекційні захворювання або замовлення асистенції на дім є окремими сервісами та відокремлені від програм роботи з пацієнтами, що створює додаткові незручності та подовжує час бюрократичної роботи.

 

  • Чи є якісь особливості в роботи лікаря в Італії порівняно з українською практикою, які б хотілось зазначити?

Завдяки використанню електронної документації більшість рутинних процесів займають у лікаря менше часу, а доступ до цієї інформації легший та швидший, особливо, що стосується минулих госпіталізацій, проведених обстежень та призначеного лікування. А у випадку роботи з електронним санітарним файлом – є доступ до всіх записів, зроблених навіть в інших медичних закладах.

16 Липня 2020

Міністерство охорони здоров’я України та ДП “Електронне здоров’я” розширюють співпрацю з Медичними інформаційними системами.

Про це заявив заступник міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Ярослав Кучер на зустрічі представників Міністерства охорони здоров’я з Асоціацією МІС.

“Ми глибоко цінуємо вашу відданість справі, ваш досвід та експертизу. Особисто я вважаю, що саме МІСи є реальним драйвером діджиталізації медицини в Україні.”, – зауважив Ярослав Кучер.

Учасники зустрічі обговорили подальші плани розвитку ринку, взаємодії МІС з ДП “Електронне здоров’я”, можливості допомоги Міністерства ринку, а також узгодження концепції впровадження системи eHealth в Україні.
Дякуємо всім за плідну зустріч, попереду у нас чимало роботи!

25 Липня 2019

Державне підприємство «Електронне здоров’я» та IT Ukraine Association,
членами якої є провідні міжнародні та українські ІТ-компанії, підписали
Меморандум про співпрацю, метою якого є сприяння сторін в сфері
інформатизації охорони здоров’я.

ДП «Електронне здоров’я», яке адмініструє центральну базу даних eHealth,
тепер зможе спільно з провідними ІТ-компаніями розглядати ініціативи у
сфері інформатизації охорони здоров’я, матиме професійну підтримку в
оцінці можливостей підприємства та долучатиме провідних ІТ-спеціалістів
до стратегічного планування розвитку системи, консультацій щодо
архітектури та формування Big Data. Для IT-спеціалістів це унікальна
можливість долучитися до процесу трансформації системи охорони здоров’я та застосувати свій досвід та експертизу у розробці eHealth в Україні.

Сторони підписали меморандум 25 липня, відразу окресливши перші
подальші кроки. Учасники заходу обговорили створення технічної ради та
можливість популяризації державного сектору для членів асоціації – а це 58 компаній-розробників програмного забезпечення, які сукупно формують 50% всієї виручки галузі в країні. Крім того, IT Ukraine Association представляє інтереси компаній-учасників у міжнародних індустріальних об’єднаннях та організаціях, серед яких DIGITALEUROPE, WITSA, EMOTA.

«Залучення провідних ІТ-фахівців до державного сектору – це наступний
етап нашої співпраці з ІТ-спільнотою. У найближчі роки вся система охорони здоров’я має працювати на основі електронних даних. Досвід і ідеї фахівців найбільших IT-компаній України допоможуть нам побудувати якісну та безпечну систему eHealth для лікарів та пацієнтів», – зазначив виконуючий обов’язки генерального директора ДП «Електронне здоров’я» Андрій Сучик.

Костянтин Васюк, виконавчий директор Асоціації “ІТ Україна” підтвердив
зацікавленість соціальною складовою такої колаборації:

«Співпраця з адміністратором Центральної бази даних eHealth – не тільки
цікавий досвід для ІТ-фахівців, але й можливість бути частиною інформатизації державних процесів і певною мірою увійти в історію. В будь-якому разі співпраця з державою – це новий етап якісного розвитку ІТ-сфери України».

 

3 Липня 2020

🔈 Результати брифінгу заступника міністра охорони здоров’я Ярослава Кучера за 3 липня:

▪️ Система eHealth базується на принципі державно-приватного партнерства. В його основі лежать Медичні Інформаційні  Системи – це “передова” діджиталізації медицини – це перша ланка взаємодії з eHealth. Медичні інформаційні системи розробляються приватними компаніями та надають сервіси для усіх типів користувачів: пацієнтів, лікарів, керівництва закладу, а також для аптечних закладів. Це приклад успішної співпраці держави та приватного сектору. Робота МОЗ направлена на максимальну підтримку українських розробників.  

 

▪️ МІС впроваджують широкий функціонал, необхідний закладам охорони здоров’я, оскільки спрямований на забезпечення потреб в даних для програм медичних гарантій: е-декларації, е-рецепти, е-направлення, електронні черги, онлайн-записи та консультації та ін. 

 

▪️ МІСи, що їх наразі впроваджує МОЗ, надають широкий спектр послуг для всіх категорій своїх клієнтів: як “вузькопрофільні” системи, які, до прикладу, обслуговують тільки заклади первинної медичної допомоги, так і ті,  що розробляють сервіси і для аптек, і для медзакладів і пацієнтів, і для лабораторій водночас. 

 

▪️ На сьогодні в Україні: 29 МІС – забезпечують роботу на первинній ланці, 30 МІС – на вторинній ланці, 15 МІС – співпрацюють з аптечними закладами. Регулярно до eHealth підключаються нові системи – лише упродовж 2019-2020 приєдналося 20+ МІС.

 

▪️ Важливий проєкт, над яким працює МОЗ, це – е-направлення. Це ще один крок до подолання паперизації та забезпечення комфорту пацієнтів та оптимізації процедури лікування. 

 

▪️ МОЗ активно надає рекомендації та технічну підтримку для оптимізації процесу встановлення та використання МІС.