Базові рекомендації закладам охорони здоров’я щодо необхідного рівня володіння комп’ютером для роботи з МІС

  1.     Вміння коректно увімкнути і вимкнути комп’ютер
  •       Включити кнопкою
  •       Вимкнути через Пуск
  1.     Розуміння відмінностей при вимиканні комп’ютера
  •       Завершення роботи
  •       Сон
  •       Перезавантаження
  1.     Обслуговування комп’ютера
  •   Уміння підключити зарядний пристрій до ноутбука, переконатися, що він заряджається
  •       Підключити мережевий кабель
  •       Підключити USB
  •       Уміння приєднатися до Інтернету за допомогою Wi-Fi
  1.     Уміння працювати з мишею/тачпадом і клавіатурою
  •       Призначення основних клавіш на клавіатурі
  •       Використання основних комбінацій клавіш
  •       Кліки мишкою
  •       Поняття контекстного меню (що з’являється при натисканні правої кн. миші)
  •       Перетягування об’єктів за допомогою миші/тачпаду
  1.     Файли та папки
  •       Створити папку/файл
  •       Відкрити папку/файл
  •       Розуміння основних видів файлів (документ, картинка)
  •       Перейменувати або видалити папку/файл за допомогою контекстного меню
  •       Уміння перемикатися між вікнами програм
  1.     Робота з вікнами
  •       Згортання/розгортання/закриття вікон програм і папок
  •       Переміщення вікон за допомогою мишки або тачпаду
  •       Уміння змінювати розміри вікна
  1.     Розуміння структури зберігання інформації на дисках
  •       Уміння перейти до заданого каталогу
  •       Основні каталоги (документи, робочий стіл, завантаження)
  1.     Уміння скопіювати файл (якщо є доступ)
  •       З флешки в папку комп’ютера (по вказаному шляху)
  •       З папки комп’ютера на флешку
  1.     Робота з текстовим редактором
  •       Створити текстовий документ і зберегти його в папку на робочому столі
  • Написати текст на різних мовах, уміти перемкнути мову клавіатури за допомогою миші або тачпаду, на панелі завдань, а також перемикати мову комбінаціями клавіш
  •       Переміщення текстового курсора (мишею і клавіатурою)
  •       Введення необхідних символів (!?.,*’«»/­=:;%)
  •       Виділення і видалення частин тексту
  •       Просте форматування (новий рядок, заголовні букви, табуляція)
  1. Уміння пошуку по документу/сторінці за допомогою комбінації Ctrl+F
  2. Швидкість друку більше 60 символів за хвилину
  3. Уміння користуватися буфером обміну за допомогою миші або тачпаду
  •       Копіювання тексту і файлів/папок
  •       Вставка тексту і файлів/папок
  1. Перевірка орфографії (якщо налаштована на комп’ютері)
  2. Уміти зробити скріншот і вставити його в текстовий документ
  3. Уміння запустити програму з робочого столу/пуску за допомогою миші або тачпаду (приклад – Chrome)
  4. Уміння увійти на конкретний сайт, знаючи його адресу і ввівши в адресний рядок (приклад – Google.com.ua)
  5. Уміти знаходити інформацію через налагоджену у браузері пошукову систему (Google), в адресному рядку
  6. Розуміння базової навігації по сайтах
  •       Перехід через посилання на сторінці
  •       Навігаційне меню на сайтах
  •       Повернення до попередньої сторінки, її оновлення
  •       Уміння  перемикатися між вкладками браузера, вміння відкрити посилання в новій вкладці
  •       Уміння вводити дані для авторизації (входу) на сайтах
  1. Робоча безпека поведінки в інтернеті
  •   Безпечне введення логінів і паролів, авторизація, відмова від збереження паролів у браузері
  •   Розуміння потенційних дій вірусів, небезпек переходу на шкідливі сайти, скачування небезпечних файлів
  •     Розуміння як відрізнити явний спам і безпеку в E-Mail (за критеріями тем і посилань)
  1. Уміння заповнити форму в мережі Інтернет, або ЕМК (якщо доступна)
  •       Текстові поля, в т.ч. з фільтрами
  •       Вибір з варіантів, в т.ч. з випадаючого списку
  •       Підтвердження відправки або збереження  
  1. Уміння користуватися поштовою скринькою (G-mail)
  •       Написання листа з вказівкою адресата, теми і тексту
  •       Прикріплення документу (в т.ч. вислати скріншот всередині документу)
  •       Відправка листа, постановка в копію
  •       Відкриття вхідного листа
  •       Уміння відповісти на лист, в т.ч. за наявності ланцюжка листів
  •       Папка спам, уміння знайти лист, що прийшов
  1. Уміння користуватися календарем Google (якщо доступний) на базовому рівні
  •       Створення, редагування, перенесення, видалення заходів
  •       Додавання назви
  •       Призначення дати і часу
  1. Уміння визначити браузер і його версію
  2. Уміти визначити яка встановлена операційна система (також версія)
  •       Windows
  •       Linux
  1. Знання основних понять з таблички технічних термінів (робочий стіл, панель завдань, пуск, папка, ярлик, файл, розкладка клавіатури, браузер та ін.)

 

Також рекомендуємо
12 Травня 2021
  1. Доброго дня. Розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Доброго дня.

Олександр Гришаков, кандидат юридичних наук, медичний адвокат, власник юридичної компанії, експерт національних телеканалів з медичних питань та медичної реформи.

Ми допомагаємо лікарям і медичним закладам розпочати та вести медичну діяльність в Україні, консультуємо, як правильно відкрити медичний бізнес, отримати довільні документи, в тому числі, ліцензію на медичну практику, підготувати та налагодити ведення необхідної медичної документації, обрати систему оподаткування та вирішити конфліктні ситуації. Наш клієнт – це лікар й медичний заклад, тому допомагаючи лікарям, ми розвиваємо національну медицину, робимо її більш якісною та захищеною.

  1. Складається враження, що медичні юристи – поняття, яке існує в серіалі “Доктор Хаус” і досить далеке від українських реалій. Розкажіть, як в Україні розвивається медичне право.

На сьогодні медичне право в Україні дуже стрімко розвивається. З’явилося багато юристів-практиків та юристів-теоретиків, які працюють над створенням нових прогресивних законів та наказів, що захищають лікарів в державних, правоохоронних та судових органах, а також допомагають вести медичну діяльність в рамках закону. Розвиток галузі медичного права ще більше прискорився з початком медичної реформи. Медичне законодавство дуже складне, має багато прогалин та норм, які суперечать одна одній, саме через це зараз великий попит саме на спеціалізованих «медичних юристів». В умовах сьогодення держава не може забезпечити якісну юридичну та інформаційну підтримку, тому кожен лікар та медичний заклад вимушені себе захищати самостійно. Через такі умови на допомогу лікарям та медичним закладам прийшли медичні юристи та адвокати, які допомагають розібратися не тільки в профільному медичному законодавстві, а й у застосуванні етичних норми у конфліктах. Я впевнений, що така вузька спеціалізація «Медичне право» сформувалася через те, що національна медицина стрімко розвивається, а тому вимагає більш чіткої регламентації та кваліфікованого юридичного захисту й супроводу.

  1. Як, на вашу думку, вплинуло впровадження реформи на права медичних працівників? З якими основними порушеннями прав лікарів Ви зіштовхуєтесь ?

Маю неоднозначну відповідь на це запитання. З одного боку, видно значні покращення в роботі закладів первинної ланки, де працюють сімейні лікарі, педіатри та терапевти. Для них створена розгалужена система, а модель “гроші ходять за пацієнтом” дійсно запрацювала. Первинна ланка почала працювати ефективно, надаючи потрібні медичні послуги пацієнту, а лікарі первинки почали отримувати оплату своєї праці вище. Проте, вторинна та третинна ланка, до якої належать лікарні, поліклініки, університетські клініки, поки залишилась без достатньої уваги. Старт другої ланки почався у період пандемії, тому в цей складний для медицини період оголилися деякі прогалини. Взагалі, слід розуміти, що медична реформа це перерозподіл та оптимізація загально державних витрат на медицину, переведення фінансування закладу за рахунок місцевих бюджетів та самоокупності. Заклади охорони здоров’я, які не встигли перелаштуватися під нові умови фінансування, почали отримувати фінансування значно менше. Тому право на належну оплату праці лікарів, право на вільний вибір форм и методів лікування, право на безпечні умови праці лікаря в умовах змін можуть порушуватись часто.

Більшість медичних працівників обирають терпіти порушення своїх прав. Лікарі ж, які звертають увагу на певні проблеми та повідомляють про них, можуть відстояти свої права та гарантії. Ми завжди налаштовуємо кожного лікаря проявляти активну позицію!

На зображенні може бути: 1 особа

  1. Чого на вашу думку не вистачає лікарям для забезпечення своїх прав?

Перш за все, лікарі не завжди розуміють, що від них залежить багато, і що вони дійсно можуть покращити умови своєї медичної діяльності. Однак «один в полі не воїн». Для впровадження глобальних змін, необхідно об’єднатися не лише в професійні асоціації, а й в єдину лікарську спільноту, яка може впливати на законотворчу діяльність. Яскравим прикладом неефективних дій є те, що декілька років розрізнені ініціативні групи лікарів намагаються «просунути» кожен свою нову модель безперервного професійного розвитку лікарів та медичного самоврядування. Вже декілька років цей процес дуже повільно просувається. При цьому, на жаль, ці ініціативні групи лікарів не намагаються об’єднатися, а лише конкурують, витрачають значні ресурси та створюють перепони один одному.

  1. Чи є основні юридичні засади, які потрібно знати кожному лікарю, перед тим як замислитись над відкриттям своєї справи?

Відкриття медичного кабінету або медичного центру – це новий етап розвитку лікаря, так би мовити його еволюція, де з найманого працівника він стає власником бізнесу, будує працюючу систему, яка дозволяє заробляти гроші, надаючи пацієнтам медичні послуги. Проте перед відкриттям бізнесу слід відповісти собі на питання: кому та які медичні послуги я буду надавати? А після того варто дізнатися, які юридичні вимоги ставляться до такого виду діяльності: будівельні, санітарно-гігієнічні, кадрові, кваліфікаційні, ліцензійні тощо.

Перш за все, раджу погодити з відповідними фахівцями реєстраційні питання: яку форму бізнесу краще започаткувати (Товариство з обмеженою відповідальністю чи Фізичну особу-підприємця), яку систему оподаткування обрати (спрощену чи загальну, з ПДВ чи без ПДВ), які КВЕДи потрібно заявити, кого на посаду директора чи медичного директора можна прийняти тощо.

Питання щодо приміщення, де будуть надаватися медичні послуги: чи відповідає приміщення ДБН (державним будівельним нормам)? Чи вистачає площі приміщення відповідно до обраного виду діяльності? Чи наявна припливно-витяжна вентиляція? Чи відноситься приміщення до нежитлового фонду? Яке цільове призначення приміщення тощо? Слід розуміти, що не кожне приміщення можна використовувати під медичний бізнес, тому ми радимо, ретельно підходити до підбору приміщення, де буде відбуватись медична діяльність.

Кадрові питання: Який медичний персонал та скільки його потрібно? На яку ставку персонал слід оформити? Де взяти медичний та адміністративний персонал? Де і як працівників навчати тонкощам медичної практики тощо? Кадри – є основою бізнесу, тому варто зважено проводити процес відбору працівників, вивчати їх освітні та кваліфікаційні документи, перевіряти професійний рівень, юридично правильно прийняти їх на роботу.

Юридичні питання: Які дозвільні документи потрібні для відкриття медичного бізнесу? Як їх отримати та як дотримуватися ліцензійних умов? Який пакет необхідної документації вимагається для обраного виду медичної практики, зокрема, медичної, кадрової, організаційної (посадові інструкції, трудові договори, журнали, положення, медичні карти та згоди, договори тощо)? Без дотримання цих юридичних тонкощів, медичний бізнес можуть визнати незаконним, а лікарську діяльність небезпечною, що, в свою чергу, може потягнути негативні штрафні санкції для власника та керівників закладу.

І це тільки маленька частина питань, які юристи вивчають перед відкриттям бізнесу. Насправді є лікарі, які самостійно, без залучення фахових спеціалістів намагаються відкрити медичний бізнес, однак практика показує, що такий підхід подовжує процес відкриття бізнесу та робить його дорожчим та небезпечним для лікаря.

  1. Як часто порушуються права лікаря пацієнтами на робочому місці й що порадите з цим робити?

Досить часто порушуються права лікарів на робочому місці. До прикладу, не рідкість, коли роботодавець для забезпечення схоронності матеріальних цінностей, контролю та безпеки влаштовує систему відеоспостереження в лікарських кабінетах. Однак, якщо ведеться відео чи аудіо зйомка на робочому місці, а лікаря про це не попередили та не оформили з ним необхідні документи, то це є порушенням особистих прав та гарантій найманого лікаря, зокрема, право на захист персональних даних.

Були випадки, коли лікарі зверталися з питанням, що адміністрація закладу не забезпечує безпечні умови праці, зокрема, не забезпечує засобами індивідуального захисту. Звертаю увагу на те, що керівник закладу охорони здоров’я (директор, генеральний директор чи медичний директор) відповідальний за безпеку медиків на робочому місці, щоби лікарі, медсестри та інші працівники закладів охорони здоров’я мали усі засоби для виконання своєї роботи, належні санітарно-побутові умови та засоби індивідуального чи колективного захисту. Лікарі, медсестри чи пацієнти не мають купувати рукавички, шапочки, засоби для оброблення інструментів тощо – про це має подбати керівник медзакладу. Так само керівник медзакладу має дбати про безпеку лікарів і пацієнтів. Тому я орієнтую, щоб лікарі знали свої права, користувались ними, та відстоювали їх за допомогою юристів чи самостійно. Знайте свої права, відстоюйте їх і це буде запорукою їх ефективного втілення на практиці!

  1. Як, на вашу думку, сьогодні порушуються права пацієнтів і що їм необхідно знати коли йдуть на прийом до лікаря?

Відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів” та Закону “Основи законодавства про охорону здоров’я” пацієнти мають велику низку прав, які забезпечують його право на лікування. Зокрема, деякі з них, це:

–        право на кваліфіковану медичну та реабілітаційну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря та фахівця з реабілітації, вибір методів лікування та реабілітації відповідно до рекомендацій лікаря та фахівця з реабілітації, вибір закладу охорони здоров’я;

–        право на інформацію про лікаря, медичний заклад й медичний кабінет, методи лікування, зокрема, на інформацію про наявність у лікуючого лікаря вищої медичної освіти, кваліфікації та дозвільних документів, документів щодо лікарських засобів, обладнання тощо.

–        право на достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров’я тощо.

У більшості випадків права пацієнта порушуються через незнання своїх прав та гарантій, та, головне, нерозуміння процедури як їх захистити.

Тому, я раджу перед тим, як пацієнт прийме усвідомлену згоду про діагностику та лікування, слід запросити від медичного закладу інформацію про ліцензію та лікаря. Порушення прав пацієнта дуже часто виглядає так: пацієнт звертається до лікаря, однак, лікар не має відповідної кваліфікації та/або ліцензії на провадження медичної практики. Саме це дуже часто стає причиною того, що пацієнт отримує неякісні, а інколи й небезпечні медичні послуги. Пацієнтам бракує знань, і через це вони наражають себе на небезпеку. Бувають випадки, коли лікар може порушити права пацієнта шляхом розголошення лікарської таємниці, не спеціально, а через відсутність знань, але, нажаль, незнання закону не звільняє його від відповідальності. На прикладі розповім, читав відповідь медичного закладу на погану оцінку пацієнта із коментарем, що лікарі в цьому медичному центрі малоосвічені. На що лікар обурився і відповів, – «Ви у нас робили тільки тест на ВІЛ, звідки Вам знати про рівень освіти наших лікарів?». Таким чином, лікар без згоди пацієнта поширив інформацію про вид та перелік проведених медичних послуг. Отже, коли порушили права пацієнта, Ви маєте право на оскарження неправомірних дій та рішень лікаря, а також право на отримання компенсації матеріальної та моральної шкоди за неналежне лікування та заподіяння шкоди здоров’я.

На зображенні може бути: 1 особа

  1. Як лікарю убезпечити себе від конфліктних ситуацій з пацієнтами?

Для того, щоб відповісти на це питання слід розуміти, що конфлікти – це невід’ємна частина будь-яких відносин між людьми, оскільки кожен має свої інтерес та цінності, а тому убезпечитися від них практично неможливо. Конфлікт між пацієнтом та лікарем/медичним закладом може бути спровокований кожною із сторін. Причиною таких суперечок може стати грубість та нечемність лікаря, неякісна діагностика й лікування, ускладнення після лікування. При цьому не варто забувати, що велика кількість спорів виникає через корисливі мотиви пацієнта. Зокрема, набирає обертів таке явище як «споживчий екстремізм», тобто, пацієнт звертається до лікаря не для того, щоб отримати медичні послуги, а щоб заробити у вигляді компенсації вигаданої матеріальної чи моральної шкоди, безкоштовних медичних послуг або з великим дисконтом. Щоб зменшити вірогідність виникнення конфліктів, перш за все, потрібно впровадити високі стандарти сервісу та забезпечити бездоганні умови взаємодії з пацієнтом, починаючи від моменту телефонного дзвінка. Все це сформує позитивне ставлення до пацієнта та убезпечить від виникнення та ескалації конфліктних ситуацій.

Також, правильна та законна організація медичної діяльності: правильне ведення медичної документації та дотримання стандартів діагностики й лікування – створює належні та лояльні умови для співпраці з пацієнтом.

  1. Куди звертатись лікарям за допомогою в конфліктних ситуаціях з пацієнтом? Та що можете побажати лікарям.

У випадку виникнення складної конфліктної ситуації між пацієнтом та лікарем, перш за все, слід звертатися до відповідних фахівців. Вони допоможуть лікарю правильно проаналізувати та оцінити ситуацію, а також запропонують варіант вирішення. До прикладу, кожного разу ми намагаюсь донести, що кожен з сторін конфлікту: і лікар, і пацієнт можуть домовитись, та не відчувати себе приниженим. Всім відомий вислів: поганий мир, кращий ніж гарна війна. Для цього рекомендую провести процедуру медіації, яка полягає в проведення переговорів між сторонами в присутності третьої особи – медіатора. Наша практика показує, що це ефективний інструмент, який дозволяє зекономити час та гроші сторін. Незалежний фахівець у цьому випадку виступає в ролі медіатора, тобто посередника, який допомагає без емоційної прив’язки проаналізовати конфліктну ситуацію та перевести діалог у конструктивне русло, аби зацікавлені сторони змогли самостійно віднайти варіанти вирішення, які задовольнили б інтереси та потреби всіх учасників конфлікту. За статистикою роботи, конфліктних ситуації в медицині стає більше, але 98% всіх конфліктних ситуацій можна вирішити у досудовому порядку, тому в сучасних умовах об’єднання лікарів та співпраця лікаря чи медичного закладу з відповідними профільними фахівцями є необхідною!

 

 

 

26 Серпня 2020
Складання технічних вимог – основа для впровадження електронних сервісів у eHealth. Технічні вимоги – це документ, який розробляється командою бізнес-аналітиків ДП “Електронне здоров’я” і затверджується

НСЗУ Національна служба здоров’я України, та є збіркою обов’язкових норм, яким мають відповідати медичні інформаційні системи. Саме на відповідність технічним вимогам МІС проходять тестування функціоналу та, у разі його успішності, підключаються до ЦБД системи.
Тому бізнес-аналітики ДП “Електронне здоров’я” (БА) відіграють одну з ключових ролей у процесі розробки, оскільки є головними носіями експертизи в усіх проєктах.
Так, бізнес аналітики eZdorovya провели консультації та надали експертизу щодо формування технічного завдання на новий функціонал медичних висновків та процедур.
Сьогодні ми детально розповімо про те, як створюються технічні вимоги для розробки функціоналу та яка роль команди БА у впровадженні.
1) Первинна задача бізнес аналітика – зібрати інформацію від замовника проєкту: дізнатися, що необхідно замовнику, отримати усі вимоги до потрібного функціоналу, визначити із замовником маршрут, дії користувачів у системі та створити первинну документацію у вигляді бізнес-процесів.
2) Разом із проєктним менеджером БА допомогає створити аналітичну довідку з детальним описом цілей, джерел фінансування, очікуваних результатів, ризиків і т.д. Вони визначають функціональні вимоги до ЦБД, до МІС, нефункціональні вимоги до ЦБД, критерії прийому функціоналу у розробників (показники того, що розробник виконав задачу відповідно вимогам).
3) Формування спільно із замовником Backlog проєкту та пріоритезація функціональних вимог з їх ранжуванням від обов’язкових до опційних.
4) Постановка задачі розробнику з подальшою постійною консультацією та оперативним вирішенням виникаючих питань щодо функціоналу.
5) Також бізнес-аналітики ДП “Електронне здоров’я” постійно беруть участь у розробці всіх навчальних матеріалів, тренінгів, оскільки саме вони є основним носіями знань проєкту.
Команда БА навчає технічну підтримку ДП, тестувальників та доносить необхідні знання до розробників МІС.
6) В процесі функціонування уже розробленого продукту аналітики, отримуючи зворотний зв’язок від користувачів, можуть змінити функціональні вимоги та пріоритетність функцій, узгоджуючи такі зміни з замовником. Відповідно до цього розробник вносить зміни до функціоналу в наступних релізах.
Нещодавно були затверджені оновлені технічні вимоги до розробки, в яких описано новий функціонал до впровадження, а саме Модулі “Медичні висновки” та “Процедури”. Запрошуємо розробників МІС до тестування! Більше: https://bit.ly/3hgpFRk
Микола Колотов, Людмила Кучерук, Вячеслав Сирський, Олег Брижатий
25 Квітня 2019

Прес-служба ДП “Електронне здоров’я” відовідає на запитання Медичної справи щодо нововедень у роботі медзакладів. Поговорили про уведення електронної медкартки, технічне забезпечення сільських амбулаторій, безплатні сервіси МІС, а головне обмін — даними між різними медзакладами в різних МІС.

М.С.: Як зміниться система eHealth у 2019 році? Що нового у ній буде для лікарів? Для керівників медзакладів?

Е.З.: Підписання декларацій пацієнтів з лікарями первинної медичної допомоги стало першим важливим кроком до впровадження якісних змін у системі охорони здоров’я. У 2018 році було впроваджено необхідний технічний функціонал для організації роботи первинної медицини в рамках першого етапу трансформації охорони здоров’я в Україні, в тому числі для підписання Національною службою здоров’я України контрактів із закладами охорони здоров’я (ЗОЗ), функціонал підписання декларацій між лікарями та пацієнтами.  

Можливості електронної системи eHealth постійно розширюються. Так у березні 2019 року був розроблений функціонал електронних медичних записів на рівні центральної бази даних, а медичні інформаційні системи (МІС) уже проводять відповідні тестування для подальшого впровадження. Невдовзі сімейні лікарі, терапевти та педіатри зможуть вести електронні медичні записи на основі класифікатора ICPC-2, за допомогою якого до системи вноситься інформація, пов’язана з візитом пацієнта (причина візиту, діагноз, дія), а також інформація про алергії, виміри та вакцинацію. Поступово можливості медичної картки будуть розширюватись.

Крім того, на початку року в системі eHealth було реалізовано функціонал реєстрації аптек та їх контрактування з НСЗУ для програми реімбурсації, а також з’явився електронний рецепт (виписка та погашення). То ж з 1 квітня лікарі вже виписують електронні рецепти на препарати, які підлягають реімбурсації за урядовою програмою “Доступні ліки”.

Серед найближчих планів на  2019 рік – введення електронної медкартки в такому обсязі, що дозволить лікарям первинки вносити дані про візит пацієнта (на основі класифікатора ICPC-2), можливість внесення консультативних висновків лікарями. Крім того планується запуск функціоналу з виписки електронних направлень та лікарняних до кінця року.

Паралельно із створенням електронних інструментів для лікарів МОЗ планує скасувати паперові форми звітності. Всі ці опції дозволять лікарям позбавитись зайвої паперової роботи і приділяти більше уваги пацієнтам. А, пацієнти в свою чергу, отримають більш якісні послуги та зручні сервіси.

М.С.: Усю інформацію, пов’язану зі зверненням пацієнта, лікарі первинної ланки будуть зобов’язані вести виключно в eHealth. Однак як бути закладам, які недостатньо оснащені комп’ютерами, або лікарям, які не вміють із ними  працювати? Особливо гостро проблема стоїть у селах.

Е.З.: Дійсно, для підписання декларацій про вибір лікаря було достатньо одного комп’ютера на заклад. Зараз, для використання функціоналу медичних записів та електронних рецептів, кожне робоче місце лікаря первинки повинне бути обладнане комп’ютером. Комп’ютеризація медичних закладів – одне із основних завдань трансформації системи охорони здоров’я. Саме тому, місцева влада та керівники закладів мають подбати про зручні та ефективні умови праці лікарів.

За інформацією, яку надають регіони, 97% медзакладів первинки мають задовільний стан комп‘ютеризації. Міністерство охорони здоров’я активно комунікує з поліклініками, діагностичними центрами, де працюють вузькопрофільні лікарі, з лікарнями, а також місцевою владою, щоб вони починали закуповувати комп‘ютери і у ці медзаклади.

М.С.: Чи можуть заклади безоплатно користуватися сервісами системи? Якщо так, то якими? Які сервіси будуть доступні платно?

Е.З.: Медзаклади стали автономними, отримують більше фінансування, підвищують ефективність, а отже, заощаджують кошти завдяки МІС і самостійно планують свою діяльність. У тому числі, самостійно вирішують питання інформатизації закладів, вибору МІС.

Наразі усі МІС, які надають сервіси медичним закладам для участі в державних програмах фінансування, безкоштовні. Такими сервісами є модулі: “Робоче місце лікаря” (робота з деклараціями, медичними записами та виписки е-рецептів), адміністративний модуль надавача медичних послуг, адміністративний модуль аптечного закладу та модуль «Робоче місце фармацевта». Окрім цього, МІС надають додаткові платні та безоплатні сервіси для своїх користувачів, з якими можна ознайомитися на офіційних сайтах МІС.

Слід розуміти, що МІС – це такий же інструмент у роботі медичного закладу, як от бухгалтерська система чи операційна система. Створення нового, більш складного функціоналу, який незабаром з’явиться, не може бути безкоштовним.

Тому з середини 2019 року МІС можуть стати повністю, або частково платними.

М.С.: Якщо заклад вирішить змінити МІС, чи зможе він зберегти всю внесену інформацію? Як відбувається обмін даними між різними МІС?

Е.З.: Усі дані про пацієнта, які містяться у його декларації, його медичні записи, що вносяться лікарем, що надає первинну медичну допомогу, при візиті пацієнта (дані про візит діагноз та процедури протягом візиту) та електронні рецепти зберігаються у центральній базі даних електронної системи, це передбачено законодавством. Таким чином, усі необхідні зазначені дані про пацієнта завжди в доступі, незалежно від МІС, яку використовує медичний заклад чи аптека. У той же час, МІС може надавати додаткові сервіси і зберігати більш широкий набір даних, ніж ті, що зберігаються у центральній базі даних. Для обміну такими даними між МІС потрібно додатково з’ясовувати сумісність.

 

М.С: У центральній базі даних має бути щонайменше сім реєстрів. Які з них уже працюють, а які з’являться найближчим часом?

Е.З.: Впровадження реєстрів у системі eHealth передбачено постановою №411 КМУ “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я”, серед них уже працюють:  реєстр пацієнтів, реєстр декларацій про вибір лікаря, реєстр медичних закладів, реєстр договорів між НСЗУ та медичним закладом, реєстр аптечних закладів та реєстр договорів про реімбурсацію між НСЗУ та аптечним закладом.  

Зараз пріоритетними питаннями розвитку електронної системи є функціонал, який допоможе безпосередньо лікарям у роботі, а саме, електронні направлення, можливості медичної картки, електронні рецепти і т.п.

М.С.: Які проблеми найчастіше виникають у користувачів еHealth? Як порадите з ними боротися?

Е.З.: Користувачами електронної системи eHealth є безпосередньо працівники медзакладів та аптек. І всі вони використовують систему через інтерфейс, що пропонує їм встановлений на базі медзакладу/аптеки МІС. І МІС регулярно проводять навчальні тренінги для своїх клієнтів, готують та розсилають навчальні матеріали, мають технічні служби підтримки, які готові надати оперативну консультацію лікарям чи працівникам аптек у разі потреби.

ДП “Електронне здоров’я” в свою чергу,  надає аналогічні сервіси з технічної підтримки для МІС, що підключені до системи. Тому всі можливі питання вирішуються максимально оперативно.

М.С.: НСЗУ має фінансувати заклади на основі щомісячних звітів про надану медичну допомогу. Чи плануєте Ви створити електронну форму звітності? Наскільки мені відомо, зараз такої немає. І коли в системі з’явиться можливість заповнювати інші звіти?

Е.З.: НСЗУ уже протягом 9 місяців оплачує послуги з надання первинної допомоги закладам за договорами на основі звітів. Реалізація нового функціоналу щодо звітів в електронній системі запланована в плані розробок електронної системи охорони здоров’я на II-IV квартали 2019 року.  

М.С.: Як і коли підключитися до еHealth закладам вторинного рівня? До чого готуватися третинці?

Е.З.: Наразі функціонал авторизації (підключення) закладів охорони здоров’я вторинного та інших рівнів знаходиться в розробці та буде доступним орієнтовно наприкінці першої половини 2019 року. Разом з тим, в розробці також знаходиться функціонал ведення медичних записів для закладів вторинного та інших рівнів. Реалізація цього функціоналу запланована поетапно протягом III-IV кварталу 2019 року.

Джерело: https://www.medsprava.com.ua/article/1818-dp-elektronne-zdorovya

 

15 Травня 2019

Одним із головних завдань впровадження електронної системи охорони здоров’я є забезпечення прозорості, актуальності та достовірності даних. Саме тому ДП “Електронне здоров’я” та Національна служба здоров’я України регулярно проводять верифікацію даних у центральній базі даних системи для забезпечення цільового використання державних коштів.

 

Наразі до основних методів верифікації даних у системі відносять:

–  Щомісячну деактивацію даних про померлих пацієнтів та користувачів системи відповідно до актуальної інформації Державного реєстру актів цивільного стану громадян. Так, станом на 25.04.2019 у системі було деактивовано 191 595 таких записів.  Деактивація даних про медичних спеціалістів відбувається після погодження МОЗ відповідного реєстру як його розпорядника.

 

– Безперервну онлайн та офлайн дедублікацію даних про пацієнтів, лікарів та медичні заклади  у системі. Онлайн дедублікація проходить в режимі реального часу під час створення нового запису в системі. Офлайн дедублікація даних про пацієнта та декларації відбувається автоматично через пошук та деактивацію дублів даних. Станом на 25.04.2019 було виявлено та деактивовано 450 537 дублів записів.

 

Крім того, електронна система охорони здоров’я постійно розвивається: так, з квітня 2019 року для створення декларації про вибір лікаря у системі функціонує оновлена версія системи взаємодії ЦБД та МІС – API 2.0, вдосконалена для більшої точності даних.

 

ДП “Електронне здоров’я” спільно з НСЗУ нагадують пацієнтам та медичним працівникам про внесення коректних та достовірних даних до системи eHealth. Адже саме на основі актуальних, точних та верифікованих даних відбувається своєчасне фінансування медичних послуг.